• Celestial

Jobba medan man har semester?

Konstig fråga kanske.  Om man har semester från sitt ordinarie arbete, vad händer om man jobbar på något annat ställe under den tiden?

• Svar på tråden Jobba medan man har semester?
  • Klimax

Ingenting. Du har tjänat in din semester och den kvitterar du ut. Vad du gör under tiden ska de ge blanka f*n i

• LillaFågelBlå

För min del får jag jobba på ett annat ställe under min semetser, bara det inte handlar om konkurrerande verksamhet. Har även frågat facket om detta.

• Klimax

Klart man får! Du har semester... Det står väl inte i avtalet att semestern ska innefatta hängmatta annars får det va

• Tygtiiger

Det enda som händer är att man får mer betalt!

Jag extraknäcker ibland på min semester om jag tycker att jag har ork och tid till det. Det kan arbetsgivaren inte säga något om så länge som man inte ägnar sig åt konkurrerande verksamhet eller säljer ut företagshemligheter, etc.

Däremot kan arbetsgivaren sätta sig på tvären om man jobbar extra när man har fått ut kompledigt, tex efter nattarbete eller uttagen övertid - den ledigheten är till för att man ska VILA så att man orkar med sitt ordinarie arbete.

• Tecken

I mitt kollektivavtal står det att jag får jobba under semestern, men att min chef beslutar om jag får behålla pengarna. Jättekonstigt, men så står det iaf.

Kolla vad som står i ditt kollektivavtal.

• Karpet

I mitt kontrakt (svenskt företag men utomlands) står det att jag inte får ta anställning hos något annat företag.

• Celestial

Det handlar inte om mig, utan en jag pratade med jobbade en del extra under semestern, men ville inte berätta det för ordinarie arbetsgivaren Fundersam  Tyckte det lät lite konstigt.

Tecken skrev 2008-04-02 20:24:34 följande:
    I mitt kollektivavtal står det att jag får jobba under semestern, men att min chef beslutar om jag får behålla pengarna. Jättekonstigt, men så står det iaf.Kolla vad som står i ditt kollektivavtal.
    Det dät lät jäkligt skumt. Skulle chefen lägga beslag på pengarna du tjänat på ett annat jobb, eller hur menar de?
  • Tecken

Jag tror de menar att det är upp till chefen att tillåta om jag får jobba extra eller inte. Men tycker också det låter konstigt...

• Celestial
    Tecken skrev 2008-04-02 20:30:21 följande:
    Jag tror de menar att det är upp till chefen att tillåta om jag får jobba extra eller inte. Men tycker också det låter konstigt...

Det var konstigt formulerat i så fall.

Men det verkar ju som att det är upp till arbetsgivaren att bestämma om man får göra det.

• Celestial
    LillaFågelBlå skrev 2008-04-02 20:19:50 följande:
    För min del får jag jobba på ett annat ställe under min semetser, bara det inte handlar om konkurrerande verksamhet. Har även frågat facket om detta.
    Vad sa facket då du pratade med dem?
  • LillaFågelBlå
    Celestial skrev 2008-04-02 20:34:08 följande:
    Vad sa facket då du pratade med dem?
    Att jag får jobba under min ordinarie semester, bara det inte handlar om konkurrerande verksamhet. I mitt fall fick jag inte arbeta åt ett bemanningsföretag som utför liknande uppdrag som den myndighet jag jobbade på.

Hade det varit t.ex. i en glasskiosk hade det gått bra, men det får inte sammankopplas med min ordinare yrkesroll sa facket.
  • DOLCE FAR NIENTE

Du skulle ju i princip kunna fortsätta jobba på ditt ordinarie jobb och ta ut semester pengarna i handen...

• Celestial
    LillaFågelBlå skrev 2008-04-03 00:00:12 följande:
    Att jag får jobba under min ordinarie semester, bara det inte handlar om konkurrerande verksamhet. I mitt fall fick jag inte arbeta åt ett bemanningsföretag som utför liknande uppdrag som den myndighet jag jobbade på.Hade det varit t.ex. i en glasskiosk hade det gått bra, men det får inte sammankopplas med min ordinare yrkesroll sa facket.
    Ok, det här var precis samma typ av arbete, fast på ett annat företag.
  • LillaFågelBlå

DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-04-03 00:03:43 följande:

Du skulle ju i princip kunna fortsätta jobba på ditt ordinarie jobb och ta ut semester pengarna i handen...
    Nej, man måste ta ut minst 20 dagars semester om året, gör man inte det så är det arbetsgivarens skyldighet att placera ut semesterdagarna åt en. Detta för att man behöver vilan.
    (detta gäller ju inte om man jobbar t.ex. på timmar och får semesterersättning istället för ledighet)
  • Afshon

Om man har semester från sitt ordinarie arbete , vad händer om man jobbar på annat ställe under den tiden .

• nnnnnnnn
    Afshon skrev 2017-05-07 18:53:14 följande:
    Om man har semester från sitt ordinarie arbete , vad händer om man jobbar på annat ställe under den tiden .
    om det anses vara konkurrerande verksamhet så kan du få sparken från ditt vanliga jobb, eller en varning iallafall.

extra arbete ska alltid diskuteras med chefen, men är det inkomster av en hobby så får man ha det upp till en viss summa per år, men hobbyn ska inte på något vis likna ordinarie jobbet. Tex en hårfrisör får inte säga att det är en hobby att sätta upp brudfrisyrer eller klippa grannarnas barn, men däremot hade det varit ok att samma person plockar bär i skogen och säljer på torget eller målar tavlor/drejar lerkrukor eller annat hantverk.
Svar på tråden Jobba medan man har semester?