Jobba medan man har semester?
Konstig fråga kanske. Om man har semester från sitt ordinarie arbete, vad händer om man jobbar på något annat ställe under den tiden?
Konstig fråga kanske. Om man har semester från sitt ordinarie arbete, vad händer om man jobbar på något annat ställe under den tiden?
Ingenting. Du har tjänat in din semester och den kvitterar du ut. Vad du gör under tiden ska de ge blanka f*n i
För min del får jag jobba på ett annat ställe under min semetser, bara det inte handlar om konkurrerande verksamhet. Har även frågat facket om detta.
Klart man får! Du har semester... Det står väl inte i avtalet att semestern ska innefatta hängmatta annars får det va
Det enda som händer är att man får mer betalt!
Jag extraknäcker ibland på min semester om jag tycker att jag har ork och tid till det. Det kan arbetsgivaren inte säga något om så länge som man inte ägnar sig åt konkurrerande verksamhet eller säljer ut företagshemligheter, etc.
Däremot kan arbetsgivaren sätta sig på tvären om man jobbar extra när man har fått ut kompledigt, tex efter nattarbete eller uttagen övertid - den ledigheten är till för att man ska VILA så att man orkar med sitt ordinarie arbete.
I mitt kollektivavtal står det att jag får jobba under semestern, men att min chef beslutar om jag får behålla pengarna. Jättekonstigt, men så står det iaf.
Kolla vad som står i ditt kollektivavtal.
I mitt kontrakt (svenskt företag men utomlands) står det att jag inte får ta anställning hos något annat företag.
Det handlar inte om mig, utan en jag pratade med jobbade en del extra under semestern, men ville inte berätta det för ordinarie arbetsgivaren Tyckte det lät lite konstigt.
Jag tror de menar att det är upp till chefen att tillåta om jag får jobba extra eller inte. Men tycker också det låter konstigt...
Det var konstigt formulerat i så fall.
Men det verkar ju som att det är upp till arbetsgivaren att bestämma om man får göra det.
Du skulle ju i princip kunna fortsätta jobba på ditt ordinarie jobb och ta ut semester pengarna i handen...
DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-04-03 00:03:43 följande:
Om man har semester från sitt ordinarie arbete , vad händer om man jobbar på annat ställe under den tiden .