• EnglisMamma

Skiträdd för tandläkaren- Lugnande medel- funkar det?

Jag har en fråga till Er som vet och ni som upplevt...
    Jag lider av en enorm skräck för tgandläkaren, sprutor och allt därkring..
    Nu måste jag dra en tand som skulle ha fixats för länge länge sedan..
    Tandläkaren har lovat mig lugnande innan och säger att det kommer att funka så jag kan slappna av och låta de ge mig spruta och sen dra ut tanden.
    Ni som fått lugnande hur reagerade ni?
    Berätta?
    Funkar det?
    Gapar man bara och tycker att allt är ok helt plötsligt trotts sin rädsla????

Tacksam för svar NUUUUU...
    JennyGråter

• Svar på tråden Skiträdd för tandläkaren- Lugnande medel- funkar det?
  • PlasticAngel

ja vad ska jag säga...jag blir ju lite ding i bollen...men min rädsla fanns ju kvar men inte lika stark...
    men helt borta va den ju inte..o sen blir jag ju groggy hela dagen =(
    tycker lustgasen fungerar bättre än lugnande tabletter, då tyckte jag dom kunde dra ut alla på en gång ;)
    hoppas du hittar ett sätt som funkar...
    kram

• Linslusa

jag drog ut en tand för ett par månader sen och då fick jag lugnande.
    ska jag vara helt ärlig så under självaste stunden när han höll på kände jag inte av det men sen när jag reste mig upp så kände jag mig jättesnurrig och skön.
    ändå väntade vi ett bra tag innan vi började för att försäkra oss om att det hade börjat verka.
    paova lustgas istället. det ska ja få nästa gång

• myilem

Jag har en enorm tandläkarskräck och senast när jag skulle fixa ett hål och skära bort lite tandkött runt visdomständerna hade jag både lugnande och lustgas, det funkade prima. Skulle själv aldrig bara ha lugnande då jag e för rädd så den inte verkar själv.

Fick därmemot betala ganska mycket för kalaset och det kan ju kännas lite bortkastat men väl värt det.

Mamma till Andy
  • Shirley

Jag var LIVRÄDD för att gå till tandläkaren. Sen vart jag så illa tvungen för jag fick sån jäkla tandvärk i ett stoort hål i en tand... väl där ville dom rycka ut den men jag sa bara nej ni får laga den... sen när hon hade satt sprutan så vart jag förvånad att det inte kändes..hade blivit uppskrämd innan nämligen. Så jag sa att dom skulle dra bort den.. började nästan grina för jag var sååå rädd. Men det kändes inte nånting, märkte inte ens att dom börjat dra ut tanden för det kändes inte alls. Så, min skräck vart botad Hade vart rädd i onödan. Hoppas det går bra för dig.

• myilem

Ja för en drink (lugnande), lustgas och själva ingreppet betalade jag 4000:- tror jag så det är inte billigt.

Jag har varit med om ett skräckscenario tidigare när jag skulle dra ut en inflamerad framtand (lååång historia) kom till tandläkaren akut, fick två sprutor direkt, smärtan försvann för att precis när de skulle börja kom tillbaka, fick två sprutor tilloch de skyndade sej. Bedövningen skulle hålla i 6-8 timmar, de höll i 20 min!

Spänner man sej för mycket så tar itne tandläkarbedövning, samma de använder för lokalbedövning vid mindre ingrepp. ett till ex, skulle ta ut min P-Stav och var super nervös efter tre sprutor och 30 min efter att de skurit i mej tre gånger utan att bedövningen hade tagit fick de ut den. Brukar normalt ta 5 min för allt.

Usch vill inte skrämma upp dej, men har man sån riktig skräck att man ligger och skakar i hela kroppen och inte kan andas kan det vara värt att ta lite extra hjälpmedel.

Mamma till Andy
  • Mamma0507

Heej! Använder själv lustgas. Och det kostar. Var ett tag sedan sist men har för mej att jag fick ge mellan 300-600 extra. Men jag lovar att det är värt det hela. Säger som föregående att när man har lustgas så kan de få göra vad de vill i munnen. Du känner inget och har tankarna på annat. Ett skönt rus i kroppen.

• Linslusa

för jag ska nämligen göra en rotfyllning. och detta ska tydligen göra ganska ont, även med bedövning men ja ska få lustgas oxå för min skräck. nån som vet om jag kommer få ont?? är ganska känslig=0

• myilem

Har du lustgas, och bedövning kommer det inte göra ont. Och om det gör det så kommer du inte att bry dej, jag lovar. Man blir totalt väck av lustgasen och gör som jag brukar göra, säg att du inte känner nåt så skruvar de på lite extra.

Har själv rotfyllt två infekterade tänder UTAN bedövning när jag bara var 8 år gammal. Det gjorde ONT kan jag lova.

Mamma till Andy
  • PlasticAngel
    Linslusa skrev 2008-04-10 20:33:09 följande:
    för jag ska nämligen göra en rotfyllning. och detta ska tydligen göra ganska ont, även med bedövning men ja ska få lustgas oxå för min skräck. nån som vet om jag kommer få ont?? är ganska känslig=0
    jag e hysteriskt rädd för tandläkare..o det dom gör hehe men när jag skulle göra en rotfyllning kände jag att nu döööör jag! men det kändes verkligen inte...fick bara vanli bedövning! hade blivit skrämd av kompisar o så...men det va som att laga en vanlig tand! det enda som känns lite knepiggt är när dom filar bort nerverna i tanden...dom tar ju i o drar fram i tillbaka så huvet åker fram o tillbaka..men INGEN smärta!
    det kommer gå bra!! :)
  • myilem
    Linslusa skrev 2008-04-10 21:09:28 följande:
    nu känns det faktiskt lite lättare=) tack
    Du ska veta att det finns hjälpmedel och prata gärna med tandläkaren innan alt ta kontakt med någon som är spec på tandläkarrädsla, så får du den bästa hjälp.
    Mamma till Andy
  • suset

be din tandläkare om en remiss till en som söver. skitbra!

• Powerwoman

Jag har också en enorm skräck för att gå till tandläkaren!

Lustgas och bedövning funkar inte på mig, har testat.

Däremot funkar lugnande bra:)
    Jag fick sobril utskrivet, och skulle ta på kvällen innan, samt på morgonen då det var dags.
    Sen fick jag väldigt mycket bedövning som fick verka minst en halvtimme innan de skulle börja borra.

Det funkade kanon!

Man blir ju lite väck, och ena gången ramlade jag i trappen utanför..
    Efteråt har jag sovit i flera timmar.

Men det är SÅ mycket bättre än att få panikångest och ha enorma smärtor, gråta osv.

Fast helst skulle jag bli sövd, men det fick jag inte *s*

• martinagirl

Jag är skitskraj men nu dom senaste gångerna jag varit till tandl å lagat  har jag fått lugnande typ stesolid.Jag får komma dit 30 min innan jag ska in. Det börjar verka efter ca 10 min.Då blir jag lite snurrig å vääldigt lugn.Sen brukar jag sova nån timme sen är det borta. Jag brukar få i flytande  form. Jag får en liten minneslucka.Men tyvärr kostar det ju en slant (300 kr) Men tycker nog att det kan vara det värt..

Hade gött!!

• emelielj

Sitter i väntrummet hos tandläkaren nu och fick för 10 minuter sen lite vätska, lugnande medel och känner redan tung i kroppen. Att skriva på mobilen nu tar lite längre tid an vänligt och ögonen är slöa och diffusa i synen. Muskler känns också tunga. Nästan lite yr. Hoppas det hjälper mot ingreppet dom snart ska göra! Vill verkligen fastän jag vet att jag måste.

Tung i kroppen och huvudvärk har jag fått.

Svar på tråden Skiträdd för tandläkaren- Lugnande medel- funkar det?