• Mini78

Vad tycker man som mamma är en bra present till sin nyfödda??

Hejsan alla nyblivna mammor! Jag har inga barn själv ännu, men hälsar på en hel del nyfödda och det är lika svårt varje gång att komma på nån bra present till barnet. Kan ni ge mig lite tips på saker som uppskattas och kanske är lite speciella? Vad har ni själva fått och blivit glada för?

Blommor och kläder är kanske det vanligaste men finns det nån som har lite fantasi?

Kram!

• Svar på tråden Vad tycker man som mamma är en bra present till sin nyfödda??
  • Puppan

Kläder får man tonvis och det har man ofta köpt lite själv av oxå. Jag tycker sånt som man kanske inte har tänkt på själv. En gullig handuk med huva, finns från laban, GANT osv. Små skor, det finns små blommor i kruka som är som gosedjur, speldosa tja det var några tips..

• Upptagen

Söta sängkläder som man inte har råd med själv skulle jag gärna ta emot. Presentkort på babyland eller barnenshus hade jag inte tackat nej till heller..

• Minimum

Jag fick en babysitter av mina föräldrar när min dotter var nyfödd! Den var jag jätteglad för! Min dotter älskade den!

• Leos mor

Hallåj!

Jag kan berätta att jag blev så glad över det BERG av presenter min son Leo fick de första veckorna efter hans födelse. Allt ifrån mjukisdjur till mamma-barnblommor.
    Mest uppskattat var ändå hoppgungan (som iof inte kommer till användning förren lite senare), kläder (gärna i större strlk typ 62/68 som bebeisen brukar komma upp till ganska snabbt) och mjuka filtar (man får aldrig för mkt av filtar har JAG kommit fram till hihi. Barnet tycks tycka om att märka sina "revir" på dem rätt snabbt, så medan 3 av dem är kräkiga och ligger i tvättmaskinen så finns det 3 till på lager hihi).

Sen fick jag, den nyblivande mamman, presenter också. Väldoftande tvålar, hudlotion och ett presentkort på HM så jag kan handla ett nytt plagg. MYCKET uppskattat då man känner sig rätt risig efteråt och kan unna sig lite lyx medan pappan tar bebisen ett tag.
    Har man en duktig fotograf vid besöket på BB med sig (morfar ex) så kanske man kan få till ett jättefint kort på bebisen att rama in och skriva en kort liten "välkommen-hälsning".
    Mkt roligt att få.

Annars har vi ju också den välkända "Lifestone"!!!
    Ge bort ett presentkort och föräldrarna kan ta fot/handavtryck på bebisen så får man ut i antingen glas, brons eller gips.
    MYCKET fint! lifestone.se

Alla är vi olika, men detta ansåg jag vara det bästa för Leo och mig.

MVH Jenny

• Minna

Nu är ju inte min bebis född än, men jag kan tänka mig att jag kommer bli jätteglad om jag får lite "onödiga gulliga saker".
    Jag har endast köpt det som behövs, för att det annars blir så dyrt.
    Såg t.ex häromdagen att det fanns ett par uuuursöta små, små, små skor på polarn och pyret..
    Inget bebisen direkt behöver Men oh så söta!!!
    //Josephine

• Bebis i november

Instämmer i handduk med huva! Har givit det till flera stycken, de har blivit jätteglada! Det är ju en typisk grej som man tvättar ofta, och är kul att ha i lite finare kvalitet! Köp en jättemjuk o gosig!

• Josse

*Om man vill ge kläder så ge kläder från stl 68 och uppåt, det kommer att dröja ett ganska bra tag innan det används men det är välbehövligt.
    *En annan superbra present är tid, ta med barnet på promenad nån timme så mamman kan få duscha eller sova eller nått sånt.
    *Samma sak är mat, att ge bort färdiga maträtter som man kan värma i micron är inte heller helt fel för att laga mat har man inte tid med.
    *Vill man verkligen ge bort någonting kan man ge sk kräkhakklappar dvs enkla hakklappar i tyg.
    *Eller barnstrumpor för det är nått dom flesta glömmer.
    *Sen kan man ju ge ett paket blöjor som en annorlunda present.

Lycka till.

• ceha

Är man nära släkt med bebisen, t.ex moster eller gudmor eller liknande, kanske det vore kul att ge bort en växt att plantera i trädgården (förutsatt att man har trädgård då förstås). Så växer den år för år, precis som barnet, och blir ett jättefint minnesmärke över födseln. När vår bebis kommer har vi tänkt att plantera ett träd i vår trädgård till den lill*.

• Mini78

Åhh så många fina förslag!! Jag känner för att köpa allting.. hehe.. nu måste man bestämma sig... =)

Tack allihopa!

• Rae

Jag har till min bror och fru alltid haft med mig ett paket blöjor, de bor rätt långt från oss så vi träffas inte så ofta. Sedan kan man ha med sig lite sött också men ofta känner man nog som nyblivna föräldrar hur ekonomin håller på att tyna bort. Det känner jag och min man redan nu, 2 v till BF, när vi räknar på föräldrapenningen.

• krümmel

Hej hej Mini78! Jag tror inte man får glömma bort mamman. Hon har ju gjort ett enormt jobb att bära och föda fram en bebis. Men annars så skulle jag personligen bli glad om min bebis fick ceha:s förslag, en växt. Molle2004 är oxå jättebra. Blöjor är ju inte så gulligt och fantasifullt men ohhh så bra att ha.

När mina kompisar fått barn köper jag nåt till mamman, men sen däremot tar jag med mig både nallar och kläder till bebben när jag hälsar på nästa gång.

Ha det bra och lycka till med alla presenter // J

• Jossan

ett tips som kanske inte är lika bra för det tar bort överraskningen är att fråga mamman och pappan om de önskar något speciellt till barnet....
    alt fråga tex mormor morfar om man känner dem om de vet något de nyblivna föräldrarna önskar sig..

när jag köpte kläder till min brorson så köpte jag stl 80 så hade han kläder lagom tills han är runt 1 år
    han var då bara 5 mån..
    kram J

• yaz

Baby Björn bärsele, det är lite dyrare men man kan ju alltid gå ihop några stycken...

Presentkort på H&M, Lindex, Polarn&Pyret, Babyland mm hade jag nog också tyckt var superbra...

Sedan små gulliga sparkdräkter, mössor, skor, sockar....:)

Svar på tråden Vad tycker man som mamma är en bra present till sin nyfödda??