• Anonym (fröken)

hur många undervisningstimmar har ni gymnasielärare?

visste inte riktigt var jag skulle lägga det här, men arbete hör väl till relationer? (dessutom vill jag vara hemlig då jag vet att åtminstone 2 kollegor huserar här)

ni som är gymnasielärare (inte yrkesämnes eller idrott), hur många undervisningstimmar per vecka och per läsår har ni?
    har förstått att det varierar en del på min arbetsplats, "efter förmåga", och undrar hur ni övriga ligger till, om jag får mer på jobbet än de andra för att jag är ung och ska orka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-02 21:37
    och varierar det mycket mellan er och kollegor?

• Svar på tråden hur många undervisningstimmar har ni gymnasielärare?
  • Anonym (hej)

När jag jobbade på gymnasiet hade jag 16h/v. Nu när jag jobbar på högstadiet har jag 18h/vecka (samma kommun).

• Anonym (fröken)

vet du vad du landade på på ett läsår?

och varför är det fler timmar på högstadiet? skulle ju snarare trott att det var tyngre...

• Klara med K

Jag undervisar i svenska och engelska på gymnasiet och om vi undervisar heltid så har vi 502 (eller om det är 504, minns inte exakt)60-minuterslektioner per läsår. Sedan får vi avdrag om vi är mentorer och för arbetslagsarbete med 7% (cirka 35 timmar, alltså). Jag upplever att vår arbetsbörda är rimlig och jag vet att många andra har mycket mer undervisning, men det blir naturligtvis på bekostnad av att man antingen får jobba mer än man ska eller att planering, lektioner, efterarbete, föräldrakontakter mm blir lidande!

Hur mycket undervisar du?

• Snö80

Jag har 24 undervisningstimmar i veckan, arbetar på gymnasium, en friskola.

• Anonym (fröken)

525 PLUS mentor ... utbildningschefen säger att det ligger i vår professionalitet som lärare att inte låta det gå ut över undervisningen att vi får mindre tid till för & efterarbete.

• Klara med K

Läste att Snö80 har 24 undervisningstimmar! Det var mycket - jag har lite drygt hälften bara och jag jobbar också på en friskola. Hur fixar du det?

• Anonym (fröken)

och varierar det mycket mellan er och kollegor?

• Snö80

Det är tufft, söker mig därför till annan skola i höst för det känns inte som man gör ett bra jobb när man har 24 klocktimmar undervisning och dessutom inte loven.

Har överlevt två år men jag orkar inte ett tredje. blir en hel del arbete hemma.

• Anonym (fröken)
    Snö80 skrev 2008-04-02 21:31:05 följande:
    Jag har 24 undervisningstimmar i veckan, arbetar på gymnasium, en friskola.
    vad undervisar du i? hur orkar du?
  • Klara med K

Konstigt och fel av din rektor att resonera så TS! Självklart blir det bättre undervisning om man får tillräckligt med tid för att förbereda sina lektioner!!

Svar på tråden hur många undervisningstimmar har ni gymnasielärare?