• Snö80

Hur få till ett bra personligt brev?

Hej.

Har en fråga...

Hur får man till ett bra personligt brev, vad ska man tänka på, vad ska man undvika?

Hur tänker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-02 22:34
    Det personliga brevet som ska skickas med CV när man söker jobb syftar jag alltså på

• Svar på tråden Hur få till ett bra personligt brev?
  • Uca

Hej!

Jag har fått tips om att man ska besvara 3 frågor...

1. varför söker du jobbet
    2. Varför ska du ha jobbet/
    3. komma på intervju

skriva att du gärna träffar dem

resten ska stå i ditt CV och det ska vara riktigt bra.

LYcka till med att få drömjobbet

• Mrs Andie

TS hoppas att jag kan få hoppa på din tråd lite... har en fråga om CVn hur många sidor får det egentligen vara? Jag satt igår och surfade runt på exempel och hittade en helt uppsjö av detta men frågan är hur många sidor får de egentligen vara innan en arbetsgivare inte orkar läsa längre?

• AnneSophie
    Andie skrev 2008-04-03 11:02:53 följande:
    TS hoppas att jag kan få hoppa på din tråd lite... har en fråga om CVn hur många sidor får det egentligen vara? Jag satt igår och surfade runt på exempel och hittade en helt uppsjö av detta men frågan är hur många sidor får de egentligen vara innan en arbetsgivare inte orkar läsa längre?
    Max två A4 skulle jag säga.
  • Mrs Andie
    AnneSophie skrev 2008-04-03 11:06:29 följande:
    Max två A4 skulle jag säga.
    Tackar för det snabba svaret
  • ananda74

Jag tycker inte att man ska ha med personliga saker i brevet, typ ens familjeförhållanden, boendesituation, hobbies (om det inte är träning och sport = aldrig sjukskriven) och husdjur. det känns lite oproffsigt och har ju inte ett dyft med jobbet och varför du ska ha det att göra. jag vet att många fylla brevet med en massa personligt babbel, men jag personligen tycker det verkar oproffsigt.

• Mrs Andie

Nu kom jag på en till fråga.. (förlåt TS känns som att jag stjäl din tråd)
    Hur detaljerad ska CVet vara?

Tex (påhittat)
    2008 Kassör Bolaget-bolaget stockholm
    Kunskapsområde: * kassa vana
    * upp plockning av varor
    * beställningar
    * ATG - maskinen
    * Städning

(de ska stå i en lista)
    Är det för mycket information???

• Snö80

Min CV är en sida och sen en sida personligt brev, borde väl inte vara för mycket?

• Snö80
    Andie skrev 2008-04-03 12:28:39 följande:
    Nu kom jag på en till fråga.. (förlåt TS känns som att jag stjäl din tråd)Hur detaljerad ska CVet vara?Tex (påhittat)2008 Kassör Bolaget-bolaget stockholmKunskapsområde: * kassa vana * upp plockning av varor * beställningar * ATG - maskinen * Städning(de ska stå i en lista) Är det för mycket information???
    Det är väl inte för mkt info om det är relevant för jobbet? Jag vet inte
  • Maj bebis 07

Mitt personliga brev är upplagt ungefär såhär (det är skrivet i Arial Narrow i stl 12 och får plats på en sida)

Inleder brevet med att skiva vilken tjänst jag söker.
    Sedan berättar jag vad jag jobbar med /gör idag. Jag tar även upp gamla jobb lite mer ingående OM det är relevant för den tjänsten jag söker med detta brevet.
    Sen berättar jag varför jag vill söka mig vidare. Tex söker nya utmaningar.
    Sen berättar jag varför jag tycker just det här jobbet verkar roligt/intressant och lägger till hur mina tidigare erfarenheter passar just det jobbet.
    Därefter kommer ett litet stycke om mitt privatliv. Ingen novell utan bara lite kort om vad jag har för intressen och vad jag gör när jag inte jobbar.
    Avlsutar med ett glatt "ser fram emot att höra av er!"

Ang. berätta om sitt privatliv eller inte så fick jag lära mig på en rekryterarkurs att både i brev och på intervju är just det pratet (vad gör du när du inte jobbar etc) viktigt! Det personen kan om själva yrket kan man ju läsa sig till i CV:t och ringa referenser för att fråga. Hur är person verkligen är och passar in på ett företag är minst lika viktigt och det får man ju verkligen reda på om man pratar om "ditten och datten".

TS
    En sida CV och en sida brev är alldeles lagom tycker jag!

Andie
    Jag har lagt tiden (tex 200004-200208) vänsterställt på sidan. Sedan "tabbar" jag fram till höger sida och skriver med fet stil benämningen (tex kassabiträde) Under benämningen skriver jag med mindre text (så mer får plats) de huvudsakliga arbetsuppgifterna. Tror det är viktigt att det är tydligt och inte för mycket text.

• Maj bebis 07

Andie
    CV:t kan du ju anpassa till tjänsten du söker. Om du söker tex ett kassajobb är det klart att du ska beskriva jobbuppgifter som liknar det lite mer. Men bättre att hålla det kort och snyggt i CV:t och sedan beskriva mer utförligt i det personliga brevet. Annars känns det kanske som en upprepning för den som läser det.

• astalacasta

Försök hålla brevet ganska kort, helst en A4-sida.

Försök undvika sådant som låter som klicheer, typ "jag är en stresstålig tjej som gillar att ha många bollar i luften". Försök istället att använda egna ord som inte alla använder och berätta gärna vad tidigare kollegor eller chefer har sagt att de har uppskattat med ditt sätt att arbeta/ dina insatser, så blir det bra och konkreta exempel, och visar på att du är en person som andra har förtroende för.

I mitt CV, som är en sida långt, så skriver jag inte mer i detalj om arbetsuppgifter på de tidigare jobb som inte är så aktuella, men lite mer detaljerat om de senaste och mest relevanta jobben.

Jag tillhör dem som inte heller gillar att man skriver för mycket om sitt privatliv i brevet, däremot tycker jag att det är viktigt att man beskriver sin personlighet (och inte är så rädd för att lyfta fram det som är mest positivt, det går att göra på ett trevligt och ödmjukt sätt fastän du verkligen lyfter fram och betonar vad som är så bra med just dig).

Om man har andra erfarenheter är jobb och utbildningar som är relevanta för jobbet så ska man absolut ta med dem. Jag har med rubrikerna "Språkkunskaper" och "Tidigare förtroendeuppdrag" i min CV, för i min bransch är det relevant. En sådan sak som att du tex har varit kassör i en bostadsrättsförening eller styrelseledamot i en idrottsförening kan vara relevant i många jobb, tyder på ansvarskänsla och kunskap om att organisera saker.

• Mrs Andie

TACK FÖR ALLA SVAR!

Maj bebis 07 skrev 2008-04-03 21:32:20 följande:

AndieCV:t kan du ju anpassa till tjänsten du söker. Om du söker tex ett kassajobb är det klart att du ska beskriva jobbuppgifter som liknar det lite mer. Men bättre att hålla det kort och snyggt i CV:t och sedan beskriva mer utförligt i det personliga brevet. Annars känns det kanske som en upprepning för den som läser det.
    Alltså jag menar CVet eller meritförteckningen och dessa två har jag lärt mig är två olika saker enligt vad jag har hittat på nätet. Ett CV är som en meritförteckning men är mer utförligt och innehåller alla arbetsuppgifter man haft på de olika jobben. En meritförteckning är bara en lista på var man varit och vilken titel man har haft, arbetsgivare osv.
    Till CVet ska man naturligtvis skicka ett personligt brev som beskriver vem man är och varför man söker just det jobbet. Och jag vet att väldigt många blandar ihop CV och meritförteckning.
Svar på tråden Hur få till ett bra personligt brev?