• josiee

Förbereda inför nattmål

Kan man förbereda inför "nattmålet" genom att koka vatten, svalna av det och sedan ställa det i kylen på kvällen innan vi lägger oss? För att sedan då ta fram och blanda till och värma i vattenbad/mikro. Eller hur gör ni?
    Har precis börjat ge full ersättning och ammade natten innan, så skulle vilja få det smidigt då sonen vaknar och är jättehungrig, då vill man ju att det ska gå snabbt

• Svar på tråden Förbereda inför nattmål
  • J N
    Det kan du absolut göra. Vi har tom förberett att blandat vällingen så det bara är att hälla upp och värma.
    Nathalia 03 ♥Izadora 06 ♥Daniella 07
  • miababia

vi kokar vatten och låter det svalna till drygt 40 grader och häller på termos.

• Cilla33

Hej! När min tjej fortfarande åt nattmål så gjorde jag iordning flaskan (blandade kokt avsvalnat vatten och pulver!) och ställde i kylen på kvällen innan jag gick och la mig. När hon vaknade var det bara att värma i micron, snabbt och smidigt!

• saris

Vi ställer en flaskan i kylen med vatten sen när det är dags värmer vi i micron och blandar i pulver, vi har vällingdoserar så slipper man stå och räkan men en kopp eller nått annat funkar ju också.

• Linam370

Vi gör som på BB. Blandar ett par doser ersättning på kvällen. Kokar vatten, blandar ersättningen. Låter den svalna i vattenbad innan vi stället den i kylen. Sen värmer vi i vattenbad när det är dags att äta.
    Färdigblandad ersättning håller enligt amningscentralen här 10 timmar i kylskåp.

• idisb

skrev i en annan tråd detta men skriver igen :) vi kokar vatten häller i termos, har en doserare med 3 mål i, tar 2 flaskor och häller kallt vatten i dom så det bara är o fylla upp i flaskan ur termosen så det blir lagomt. skulle inte orka gå upp på natten

• susspuss

Vi har oxå kokt kallt vatten i flaskor o vällingdoserare förberett inför natten. Sen råkade vi ha en liten micro över som vi har ställt in i lillens rum.. Superbra! (Vi har två våningar i huset och orkar inte gå ner på natten för att värma...hihi)

• Anel85

Men är det verkligen okej att blanda ersättningen i förväg? Man hör så olika hela tiden. Vissa säger att det får man absolut inte göra!
    Blandar ni då ersättningen i svalnat kokat vatten, blandar och ställer in i kylen och värmer sedan i micro på natten när det är dax?

Min tös blir tokhungrig och skriker med en gång hon vaknar, så ska man stå och blanda och ha sig mitt i natten, det är lite jobbigt. Så skulle vara underbart å bara värma!
    Men som sagt, är det verkligen okej att göra så? Om det inte skulle vara det, varför skulle man inte kunna göra det?

/Lena

Freya ♥ 16 Mars
  • annananaa

Enligt de två sjukhus jag har haft kontakt med på grund av prematur - så är det helt okej att göra i förväg och spara i 8 timmar i kylskåp. Och sen värma på i micron. (så gör de)

När jag använder NAN har jag bara vatten i kylskåpet och pytsar in pulver på natten men Lemolac blandar jag i förväg eftersom det blir så otroligt mycket skum (bubblor i magen).

• Flippen

Va?? Kan man blanda ihop vatten och pulver i förväg?
    Vad smidigt i så fall! Jag trodde inte man kunde spara färdigblandad ersättning.

• mickii

jag brukar köra med pulver på dagen och kvällen,och tetror på natten! då behöver man bara värma några sekunder i mikron och sen gå o lägga sig igen!

• Längtandsfull

vi gör som så att vi har kokat vatten i kylen. så häller vi rätt mägnd vatten i flaskan, in i micron till rätt temp sen i med pulvret....

Kan man alltså förbereda med färdigblandad ersättning i kylen.... OJ det visste jag inte, vad krångligt vi gör för oss då...

Är det säkert att man kan det med Babysemp? Kan man det med Semper Lomolacen också. funderar på att byta. har hört att den är bättre för magen.

• EllenYeep

Vi brukar fylla hälften av flaskan med kokt kallt vatten sedan när killen blir hungrig på natten kokar vi upp vatten med vattenkokaren (om man har vatten till mininivå tar det bara 30 sekunder) sedan blandar man vattnet tills rätt temp och sedan pulver..

• Linam370

Det står tom på babysemp förpackningen att man kan förbereda flera mål samtidigt. På BB här sparas det 10 timmar i kylen innan det slängs.

Längtandsfull skrev 2008-04-07 21:53:54 följande:
    vi gör som så att vi har kokat vatten i kylen. så häller vi rätt mägnd vatten i flaskan, in i micron till rätt temp sen i med pulvret....Kan man alltså förbereda med färdigblandad ersättning i kylen.... OJ det visste jag inte, vad krångligt vi gör för oss då...Är det säkert att man kan det med Babysemp? Kan man det med Semper Lomolacen också. funderar på att byta. har hört att den är bättre för magen.
  • Anel85

Men om man har NAN då? Får man inte förbereda det?

Freya ♥ 16 Mars
  • cloudberry79

Ja, NAN och Semper håller cirka 6 timmar färdigblandat i kylskåp (obs, ej varm!! Värmd ersättning håller bara ett par timmar max innan det blir bakterietillväxt). Nutra håller 24 timmar i kylen, färdigblandad.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Anel85

Okej! Tack så mkt =)

cloudberry79 skrev 2008-04-08 01:01:53 följande:
    Ja, NAN och Semper håller cirka 6 timmar färdigblandat i kylskåp (obs, ej varm!! Värmd ersättning håller bara ett par timmar max innan det blir bakterietillväxt). Nutra håller 24 timmar i kylen, färdigblandad.
    Freya ♥ 16 Mars
Svar på tråden Förbereda inför nattmål