• FOA

Ar det bara i UK som man steriliserar?

Ar det bara har i England som man steriliserar flaskor, nappar mm? Nar jag pratar med mina svenska kompisar hemma sa diskar de bara. Ni som steriliserar har, gor ni det da ni ar pa besok i Sverige ocksa?

• Svar på tråden Ar det bara i UK som man steriliserar?
  • Tieo

Nu bor inte jag i England men självklart steriliserade vi flaskorna och napparna. Nu när sonen är över året så kör vi nappflaskorna i diskmaskinen och kokar napparna och sugnapparna till flaskorna.

• lillasnurre

Jag steriliserade mina flaskor till sonen. varje kväll kokade jag dem i 5 minuter och sedan fick de stå på tork till morgonen efter. Det gjorde jag fram till att sonen var ca 8 månader. Nu kokar jag hans vällingflaskor ungefär en gång i veckan, plus att de får gå på varm disk i diskmaskinen

• FOA

Min mamma kokade allt da vi var sma men en av mina kompisar som ar sjukskoterska sa att man har slutat med det i Sverige (*forvirrad*). Har finns det namligen jattepraktiska angsteriliserarer eller en speciell (Avent etc) burk man har i micron men jag har inte sett sanna i Sverige annu.

• Laurentia

Jag har fött två barn i Frankrike, 2006 och 2007. När jag fick mitt första barn var de på BB noga med att sterilisera allt. Jag ammade, men pumpade senare mjölk på jobbet när min mammaledighet var slut och fortsatte (började) då att sterilisera nappflaskorna och pumpen. Det hade känts överflödigt om det bara gällde ersättning, men nu var det urpumpad mjölk som stått i flaska i kylskåpet hela dagen. När vi senare gick över till ersättning slutade vi sterilisera.
    När jag fick mitt andra barn, 21 månader senare på samma sjukhus, var det slut på steriliseringshysterin. Allt diskades, men inget steriliserades längre. Vi har därmed inte steriliserat något till andra barnet.

Här finns för övrigt tabletter att lägga i vatten för att få en klorbaserad steriliseringslösning samt naturligtvis de alternativen du nämner.

För att svara på din fråga om sterilisering under besök i Sverige, så ammade jag på heltid när jag var på semester så behovet fanns inte.

Vad gäller diskmaskinen, så tänkte jag att det skulle vara ett bra komplement att köra flaskorna varje gång vi kör den. Tyvärr visade det sig att vår diskmaskin inte lyckas spola upp vatten ända upp i våra smala flaskor. En smutsig flaska kommer ut lika smutsig, men uppvärmd så att mjölkresterna fastnat ännu bättre. Och ja, vi har samma problem med höga glas.

• JeanneDArc

Det verkar vara olika.. i min föräldragrupp var det bara en av de som använde nappflaskor som kokade. Barnmorskan undrade varför hon gjorde det och verkade lite förvånad hehe

• Koffie

Jag har fött två barn i Holland (04 och 05) och "reglerna" hann ändras lite mellan mina två barn.
    Eftersom mammaledigheten är så hiskeligt kort fick jag ju börja pumpa rätt tidigt och ge med flaskor med bröstmjölk till den som tog hand om barnen. Vid första barnet gällde att allt skulle steriliseras - kokning eller ångning gällde (ångningen var det bättre alternativet eftersom man har så kalkhaltigt vatten därnere). Även t ex pipbägare som man använde för mjölk/vatten/saft för 1-2 åringar skulle steriliseras.

Vid barn nummer två fick jag rekommendationen att sterilisera bara i början (första veckorna) och att det sedan inte var lika noga. Men för säkerhets skull kunde man ju ändå sterilisera en gång för mycket än för lite. Dessutom hade alla forskingsresultat visat på att bröstmjölken faktiskt har en viss bakteriedödande verkan i sig, och att det därför inte var så riskabelt.

Hur det är i Sverige vet jag faktiskt inte - ingen susning.

• Anna k 71

Har precis varit på mammagrupp och vår BVC sköterska sa till oss att sterilisera (koka) nappflaskorna regelbundet. Hon sa att det inte räcker med att diska flaskorna.

• alvaereva

jag steriliserar min dotters flaskor varje dag, trodde alla gjorde det?

• FOA

Jag kan kanna att det ibland rader lite steriliseringshysteri har da man maste sterilisera om skulle en flaska sta framme 1 timme eller sa.

• Triple Trouble

vi kokade napparna några gånger när de var små, typ några veckor, sen har vi aldrig gjort det mer om de inte är jättesmutsiga. Vi diskar med diskmedel eller i maskin, sen skölja noga. Kanske annorlunda utomlands med mkt bakterier, vad vet jag..

Svar på tråden Ar det bara i UK som man steriliserar?