• Mimer

Tapetsera med easy-up

Ska till helgen måla taket och tapetsera köket med en easy up tapet, vilket verkar mkt smidigt.
    Det är första gången vi tapetserar själva så nu söker jag efter de bästa tipsen som gör arbetet smidigt o roligt .
    Jag har kollat proffsens hemsidor o fått mkt tips o hjälp där, men man kan väl sålla lite även där?

Kök alltså. "Måste" man måla taket med målartvätt före målning? I sovrummen dammade vi bara av taket före målning vilket räckte. Taket är målat för kanske 4-5 år sedan tror vi och ser relativt fräscht ut.
    Jag har slipat på tapetskarvarna med sandpapper, hur noga måste man vara med en easy-up tapet?
    Nedre delen av väggen är blå, tapeten som ska på är ljus, hade ni målat på ljus färg där skarvarna hamnar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 10:06
    Går det att spara en skruvhål som man vill använda igen? Hur gör man då?

• Svar på tråden Tapetsera med easy-up
  • helenasthlm

puffar

Ska också tapetsera köket själv. Men har inte valt tapeter ännu så jäkla svårt.

• Mimer

Visst är det svårt, finns såååå mkt fint *vill ha* ...men vi valde till slut en som vi tror o hoppas blir bra. har en ganska stor vägg och en halv vägg som ska tapetseras.

• Limefrukt

Jag är för lat för att tvätta taket så noga: körde med tvätt på en roller istället.

Har du slipat och spacklat tapetskarvarna så det är någolunda slätt så brukar det räcka. Beror lite på tjockleken på tapeten ni sätter upp.

Är den blå väggen mörk? I så fall behöver du grundmåla allt, så det inte lyser igenom. Annars räcker det vid skarvarna.

Skruvhål går att ta upp igen. Mät var de är och känn efter med fingret precis efter att du tapetserat våden, så hittar du dem igen. Du kan också stoppa i en smal spik som är LITE längre än hålet, med spetsen utåt. Då vet du exakt var hålet är, utan att mäta. Sen drar du ut den igen med en tång. Nackdelen med detta är att spiken kan rispa på tapeten om den inte kommer på rätt plats vid första försöket.

• Mimer

Limegrön - det var nra tips att mäta vart hålen var ibland är det ju så enkelt...
    Väggen är mellanblå skulle jag säga. Kan man lägga tapeten över nu innan och se om den ev lyser igenom?
    Kan man annars måla väggen när man ändå håller på att måla taket innan?

I mitt galleri under *hemmet* finns bild på köket o väggen.

• Mrs Kaffelatte

Stoppa i tandpetare i hålen som ska vara kvar så känner man vart man har hålen när man tapetserar.. Och då är det bara att trycka igenom.

*~~~*~~~* Leksing tills jag dör *~~~*~~~*
  • J W

JAg tapetserade med easy up, hade adrig tapetserat förut Det var jättelätt och gick fort.
    Du mmåste ju göra samma grundarbete som med vanliga tapeter, dvs spackla, slipa mm

• Limefrukt
    Mimer skrev 2008-04-04 08:39:14 följande:
    Kan man annars måla väggen när man ändå håller på att måla taket innan?I mitt galleri under *hemmet* finns bild på köket o väggen.
    Oj, den var ganska mörk! Jag skulle absolut rolla ett lager färg först! Såg att du har mönstrad bård också. Har du dragit ner den, eller spacklar du över? Om du tänker lämna den kvar så måla två gånger över den, men bäst att ta ner den.
  • plutteluddelutt

jag tapetserade för ett par år sen med easy up med en som hade tapetserat ett par ggr förrut och jag tycke snarare att det var easy down, vet inte vad vi gjorde fel...

• Mimer

Limegrön - bården har vi tagit bort! Det gick fint med varmt vatten i blomspruta, svamp och spackelspade. Så där är rent nu.
    Ang färgen då, tror du alltså jag kan rolla på ett lager med färgen vi ska använda till taket? Det är halvmatt väggfärg, som skulle funka i kök o våtutrymmen. Och sen bara tapetsera därpå dagen efter?

• Limefrukt

Skönt att bården lossnade lätt!
    Borde funka bra med den halvmatta färgen på väggen, men ska du verkligen ha halvmatt i taket? Du tycker inte att det blir för glansigt?
    Vanligtvis brukar man ha helmatt (1) i tak, matt (2-7) på vägg och halvmatt (20) på vägg i hall och kök...

• Mimer

Tja nu är taket redan målat med den halvmatta färgen. Det ser helt ok ut. Jag tyckte att taket var mera glansigt redan från början än i övriga husets tak. Därav valet av halvmatt färg och så sa min mamma till mig att i kök o bad brúkar hon måla med halvmatt färg.  Sen vet jag inte om det är rätt ell fel men. Vet också att man brukar ha helmatt färg i övriga tak.

• Limefrukt
    Mimer skrev 2008-04-05 16:02:04 följande:
    Därav valet av halvmatt färg och så sa min mamma till mig att i kök o bad brúkar hon måla med halvmatt färg.  Sen vet jag inte om det är rätt ell fel men. Vet också att man brukar ha helmatt färg i övriga tak.
    Nej, fel är det inte - man målar med det man vill
    Det är bara det att man brukar välja en glansigare färg då man tror att man behöver torka av ofta och så.
    Och jag torkar då aldrig i mitt tak
  • Mimer

Nä inte jag heller men men... Bra blev det iafall, räckte med en strykning också så det var ju skönt, det var inte så fasligt länge sen det blev målat, även om det nu blev en ordentlig skillnad!. Det är verkligen inte kul att måla tak...

• Tecken

Jag har tapetserat både med easy-up och med "vanliga" tapeter. Tycker det blev snyggast, och enklast, resultat med vanliga faktiskt - men smaken är ju delad.

Du måste självklart göra samma förarbete som vid vanlig tapetsering.

Det bästa är att tvätta taket med målartvätt, för säkerhetsskull.

Lycka till med renoveringen!

Svar på tråden Tapetsera med easy-up