• Spexig

Ni som akutsnittades med första, hur födde ni andra?

Vår första förlossning slutade i akutsnitt, när jag bara öppnat mig 3 cm efter 2,5 dygns värkarbete och dottern signalerade att hon började må dåligt.
    Jag skulle väldigt gärna föda vaginalt nästa gång, bara för att få ha gjort det, men börjar nu undra lite hur stora chanserna för det egentligen är.

Skulle vilja veta hur det var för er, varför snittades ni första gången och hur blev andra gången?

• Svar på tråden Ni som akutsnittades med första, hur födde ni andra?
  • VulgusProfanum

Snittades akut p.g.a. sätesbjudning, trångt bäckenmått och avbrytet vändningsförsök.
    Andra gången blev det igångsättning p.g.a. vattenavgång efter BF. Slutade med urakutsnitt då förlossningen inte gick framåt trots smärtsamma kraftiga men ack så ineffektiva värkar.
    Tredje gången blev det ett planerat snitt.

Beauty fades Dumb is forever!
  • listo

Jag snittades akut första gången p.g.a av att dottern låg i hög rakställning vilket gjorde att hon inte kunde tränga ner i bäckenet. Efter 26 timmar med värkar, värkstimulerande dropp och hela köret så blev det snitt.

Andra gången (tvillingar) födde jag vaginalt utan några som helst problem.

• Malatezta

Jag förlöstes också med akutsnitt min första förlossning. Jag öppnades inte heller efter 3 dygns värkarbete och min son hade bajsat i fostervattnet så de var osäkra på om han fått i sig någonting av det.

Den här gången önskar jag planerat snitt, men har ännu inte fått klartecken för det. Är nu i vecka 26.
    Anledningen till att jag vill ha ett planerat snitt den här gången är för att jag hamnade i en depression efter den traumatiska förlossningen förra gången. Vilket gjorde att jag hade svårt att ta till mig min son i början. Det vill jag inte uppleva igen och vågar därför inte försöka med vaginal förlossning den här gången.

Du borde få föda vaginalt om du vill den här gången. Man kan ju även lägga upp en förlossningsplan som säger att om du inte är öppen efter X antal timmar så får du ett kejsarsnitt.

Lycka till.

• Malatezta

Jag förlöstes också med akutsnitt min första förlossning. Jag öppnades inte heller efter 3 dygns värkarbete och min son hade bajsat i fostervattnet så de var osäkra på om han fått i sig någonting av det.

Den här gången önskar jag planerat snitt, men har ännu inte fått klartecken för det. Är nu i vecka 26.
    Anledningen till att jag vill ha ett planerat snitt den här gången är för att jag hamnade i en depression efter den traumatiska förlossningen förra gången. Vilket gjorde att jag hade svårt att ta till mig min son i början. Det vill jag inte uppleva igen och vågar därför inte försöka med vaginal förlossning den här gången.

Du borde få föda vaginalt om du vill den här gången. Man kan ju även lägga upp en förlossningsplan som säger att om du inte är öppen efter X antal timmar så får du ett kejsarsnitt.

Lycka till.

• Spexig

Tack allihopa!

Malatezta: Hoppas du får ditt snitt, det lät verkligen för jävligt, det du gick igenom. Jag fick oxå jobba stenhårt med att bearbeta allt, memn slapp i alla fall depression.
    Jo, vi ska läga upp en plan, troligen att åka in tidigare, så vi kan få värkstimulerande. Det gick inte den här gången, eftersom dottern var så utmattad att hon svimmade när de försökte.
    Är oxå lite orolig att jag inte ska kunna få epidural nästa gång heller, pga ischias.

• Johanna26

Min första förlossning avslutades med akutsnitt för att värkarbetet tog för lång tid och tvillingarna började må dåligt i magen. Med min minsta kille blev det oxå ett akutsnitt pga långt värkarbete. Efter förlossningen fick jag veta att jag har massa sammanväxtningar på min livmoder efter mitt första snitt som gör att jag inte kan föda vaginalt?! Dom sa att det hade slutat med akutsnitt även om värkarbetet gått snabbt, och att jag får planerat snitt nästa gång jag ska ha barn. Visst skönt att veta det nu men jag hade gärna vetat det innan det blev ett akutsnitt till, för mina förlossningar har vart hemska. Men det kanske dom inte kan kolla på ngt sätt, jag vet inte.

Men jag tror det är vanligt att man föder vaginalt även om man snittats tidigare, om allt ser bra ut :)

• MariaD

Vad menar ni med akutsnitt? Min dotter föddes för 10 år sedan med vad dom kallade katastrofsnitt, och det gjordes då från naveln och ner. (gör dom tydligen aldrig nu) Enligt min BM så har man bikinisnitt så kan man föda vanligt. Hon hadde rådfrågat läkare som sa att det var OK att föda vanligt för min del, men nu kände hon sig osäker om läkaren förstod att mitt snitt var från naveln o ner, så hon skulle kolla upp det igen tills jag kom nästa gång.

Så för att förtydliga lite, är det någon som förr vaginalt med ett snitt från naveln o ner???

• Elovena
    MariaD skrev 2008-04-03 12:18:18 följande:
    Så för att förtydliga lite, är det någon som förr vaginalt med ett snitt från naveln o ner???
    Jag känner några som gjort det. Risken är lite större för livmoderruptur men annars skall det inte vara något förhinder.
Svar på tråden Ni som akutsnittades med första, hur födde ni andra?