• Jacqueline

USB-kabel till sony cybershot DSC-P200

har sökt med blåslampa efter min USB kabel till digitalkameran men hittar den inte någonstans så nu har jag börjat leta på nätet.
    Men det gjorde ju ingen nytta för jag hittar ingenstans man kan köpa en "lös" sådan kabel (om man inte vill betala typ 4-500kr).
    Tips någon???Vill ju kunna lägga in mina bilder från kameran till datorn....

• Svar på tråden USB-kabel till sony cybershot DSC-P200
  • c0ol

Det bör gå bra med vilken usb kabel som helst, med miniusb kontakt, ta med kamerna till en datorbutik och kolla, eller ta ur minneskortet och stoppa det i minneskortsläsaren om du har en sån

• inze

Ja nu har jag inte haft nån Sonykamera men om man kollar kablar på t ex Webhallen så finns det en Sony Original till DSC-kameror (även om just P200 inte står med i uppräkningen) för 259:- där det står att det är A till mini B kontakter:
    http://www.webhallen.com/prod.php?id=32083

Om man sedan bara kollar på USB-kablar så finns bl a den här för 25:-- där det också står att det är A till mini B:
    http://www.webhallen.com/prod.php?id=28805

Om Sonys kameror behöver deras specialkabel av nån speciell anledning vet jag inget om men det verkar ju onekligen väldigt konstigt att det skulle kunna skilja så mycket mellan två kablar som egentligen fungerar båda två.

• c0ol

Som jag skrev, det går med vilken kabel som helst, inget special över den, förutom priset

inze skrev 2008-04-03 14:23:02 följande:
    Ja nu har jag inte haft nån Sonykamera men om man kollar kablar på t ex Webhallen så finns det en Sony Original till DSC-kameror (även om just P200 inte står med i uppräkningen) för 259:- där det står att det är A till mini B kontakter:www.webhallen.com/prod.php man sedan bara kollar på USB-kablar så finns bl a den här för 25:-- där det också står att det är A till mini B:www.webhallen.com/prod.php Sonys kameror behöver deras specialkabel av nån speciell anledning vet jag inget om men det verkar ju onekligen väldigt konstigt att det skulle kunna skilja så mycket mellan två kablar som egentligen fungerar båda två.
  • inze
    c0ol skrev 2008-04-03 14:48:30 följande:
    Som jag skrev, det går med vilken kabel som helst, inget special över den, förutom priset
    Då är det synd om dem som tror att man måste köpa Sonys originalkabel tycker jag.
    Jag vet att sån där vanlig kabel fungerar bra med mina Canon-kameror men lilla dottern har en enkel Kodak som har en specialkontak. Men som sagt en kortläsare är väl det bästa då man då slipper slösa på kamerans batteri när man tömmer minneskortet.
  • SVejsan

NEJ!
    Det går inte med en normal USB-kabel... Sony använder en Multiport på undersidan av kameran. Där ansluter man en USB A/V-kabel (specialkabel). Den här kabeln har en platt smal kontakt som sätts i undersidan sedan splittas den till en USB-kabel och två RCA kontakter (för audio video). Titta i snabb guiden så får du se hur den skall se ut : pdf.crse.com/manuals/2582853611.pdf

Troligen är den billigaste lösningen en kortläsare (kring 80-150 kr) - om du inte brukar använda möjligheten att koppla upp direkt mot tv:n.
    Vi har en Sony Cybershot T-30 som har samma lösning

• SVejsan

Dock verkar det som om det finns varianter som har både multiterminal och USB... Kolla om du har USB-uttag direkt på kameran innan du köper en sådan kabel... (brux:en- nämnde inte något sånt):
    www.kjell.com/kjellfakta/usb/

Svar på tråden USB-kabel till sony cybershot DSC-P200