Gravid och rädd för att barnet ska bli missbildat/handikappat. Oroar mig hela tiden. Normalt?
Jag är gravid i 12:e veckan och oroar mig för om barnet är friskt. Jag är så nojjig äver detta så att jag nog kommer att göra FVP (Nupp erbjuds inte i vår fattiga region, plus att det ändå bara är en gissning egentligen). Och även om FVP skulle visa att allt är bra är jag orolig för att det ska hända nåt senare i magen, eller vid förlossningen - syrebrist etc så att barnet blir handikappat. Usch. det är inte alls kul att gå omkring och oroa sig för detta och jag känner mig nästan lite vidskeplig med det också - alltså att bara för att jag tänker det så framkallar jag det kanske. alla andra runt omkring mig har fått friska barn så nu är det kanske dags för att nån ska få ett handikappat barn, och det är jag.
finns det nån mer som oroar/oroade sig för detta under sin graviditet? hur gick det för er? gick allt bra trots allt? Är det normalt att oroa sig så mycket? jag har aldrig hört nån gravid kompis prata om att de är rädda för att barnet ska få syrebrist under förlossningen tex. så det verkar bara vara jag som oroar mig för detta. kanske för att jag
1) har haft en kusin som blev gravt CP av just syrebrist och levde i rullstol och dog när hon var 30 år. en tragdi för hennes mamma som aldrig fick fler barn.
2) jag har jobbat som perosnlig assistent åt en cp skadad brukare och det livet jag såg där det var så deprimerande och tungt så jag tror jag fick en traumatisk upplevelse av det och nu är ännu mer orolig för vad som kan hända bebisen i magen.
Är detta normalt?