• Casper01

Köpa Pitbull

Undrar lite vad intresset finns att köpa en pittbull valp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-04 21:19
    Det jag menar är detta

Villka här kan tänka sig en pitbull valp
    varför/varför inte

Vad tycker ni är extra viktigt när det gäller uppfödare, linjer mm

Vad tycker ni ska vra kraven för en köpare när det gäller denna hundras.
  • Svar på tråden Köpa Pitbull
  • Casper01

nu kanske jag har förklarat mer vad jag menar Glad

• Pikaur

Nej, jag hade nog inte valt att köpa en pitt. Inte för att jag inte gillar dem, de är helt sjukt underbara, men jag vill inte ha en terrier. Jag trivs bättre med "mjukare" raser, som den jag har t ex.
    OM jag hade varit intresserad så hade jag nog velat att säljaren kan visa upp DNA-resultat, höft- och knäledspapper, ögonlysning, hjärtpapper, och jag skulle dessutom kräva att få träffa både tik och hane som valparna är resultat efter. Även om vissa papper kan kännas onödiga att kolla på så vill jag ändå att de ska finnas där. Dels för att veta att föräldradjuren är OK, men även för att det visar engagemang hos säljaren.
    Linjer? Är inte det minsta insatt i pittens linjer, så där hade jag fått läsa på.

• Yla

Jag har en bl. Men för att få tag på en renrasig Pit så får man leta. Iaf efter en uppfödare här i Sverige. Finns bara ett fåtal renrasiga reggade (dock ine i Sverige).
    Jag tycker dom är helt underbara, men ENVISA!!! Man ska ha en STOR skopa med tålamod.
    En exemplarisk valpköpare (för mig) är en som vill jobba med sin hund! Jag skulle aldrig sälja till nån som vill ha en hund bara för att ligga i soffan med och ha nåt att kela med, visst ska de vara en del av vardagen, men den MÅSTE få använda huvet! Min uppfödare (rottis) har jätte mkt krav som står skrivna i kontraktet, allt med MH-test, Korning, Röngen!

• Hondjuret

nej. har inget intresse av rasen. Den räknas inte som ras i Sverige så jag kan inte ställa ut den mm.

• Casper01

I sverige finns det väldigt många amstaff/pitbull eller liknande kombinationer de som har renrasig APBT är ca. 300 reggade pitbulls som ska finnas i sverige men denna siffra växer hela tiden eftersom det börjat avlas mer på rena hundar med reggning

DNA- resultat är ovanligt att få med vid köp vad jag vet så är det endast några få som har lämnat ut det .
    Höft och knäled likaså eftersom hundarna av denna ras sällan får problem med detta.
    Självklart tycker även jag att dessa papper vad det gäller DNA, Ögonlysning, höft och knäleds papper är en trygghet vid ett hundköp men gäller ju inte bara pitbull utan även småhundsraser.

Jag har själv haft pudel och det vi fick i pappers väg till honom var stamtavlan, vetrinär och vaccinations papper, kopia på mamman samt pappans utmärkelse och vetrinär utlåtelse på föräldradjuren.

Att få träffa båda föräldradjuren är inte lika med självklart. Men finns möjligheten ska man absolut få möjlighet och se och träffa båda. Hanen kan tyvärr vara otillgänglig då det inte är ovanligt att man kanske har kört långa sträckor för parning . Tiken därimot tycker jag är en självklarhet att man får träffa.

APBT är ingen godkänd ras i Sverige och därmed så följer inte alla Skk´s regler. Tror att man som både säljare och köpare ska göra sitt bästa för att följe dessa ändå.

Tack för era synpunket :)

• BeccaStina

att hitta en pitbull e jäääävligt svårt eftersom det inte är en ras, det är bara massa blandraser med kamphundsutseente, om du blandar en staffe med en dobbermann så brukar dessa säljas som pittbulls.

jag hade absolut inte köpt en "pittbull" vissa är jätte trevliga, andra inte, men dock ligger det mycket på dåliga "uppfödare" som blandar vad som hellst för att få en tuff hund.

• Pikaur
    Casper01 skrev 2008-04-16 13:47:46 följande:
    I sverige finns det väldigt många amstaff/pitbull eller liknande kombinationer de som har renrasig APBT är ca. 300 reggade pitbulls som ska finnas i sverige men denna siffra växer hela tiden eftersom det börjat avlas mer på rena hundar med reggning
    DNA- resultat är ovanligt att få med vid köp vad jag vet så är det endast några få som har lämnat ut det . Höft och knäled likaså eftersom hundarna av denna ras sällan får problem med detta.Självklart tycker även jag att dessa papper vad det gäller DNA, Ögonlysning, höft och knäleds papper är en trygghet vid ett hundköp men gäller ju inte bara pitbull utan även småhundsraser.Jag har själv haft pudel och det vi fick i pappers väg till honom var stamtavlan, vetrinär och vaccinations papper, kopia på mamman samt pappans utmärkelse och vetrinär utlåtelse på föräldradjuren.Att få träffa båda föräldradjuren är inte lika med självklart. Men finns möjligheten ska man absolut få möjlighet och se och träffa båda. Hanen kan tyvärr vara otillgänglig då det inte är ovanligt att man kanske har kört långa sträckor för parning . Tiken därimot tycker jag är en självklarhet att man får träffa.
    APBT är ingen godkänd ras i Sverige och därmed så följer inte alla Skk´s regler. Tror att man som både säljare och köpare ska göra sitt bästa för att följe dessa ändå.
    Tack för era synpunket :)
    OM jag hade varit intresserad av rasen, så hade jag struntat i vad uppfödaren vill och inte vill ge ut i pappersväg. Jag hade även krävt att få träffa föräldrarna till den eventuellt tilltänkta valpen. Jag har mina krav för att få så bra hundar som möjligt. Hade uppfödaren tyckt att kraven är för "omöjliga" att möta, ja, då hade jag bara kollat vidare efter annan uppfödare.
  • BeccaStina

det är ju inte självklart att få träffa båda förälldrarna oavsätt vilken ras man köper, vi har två berger des pyrenees från holland, mamma och pappa åkte dit och hämtade valparna, de träffade mamman men inte pappan eftersom han bor i sweichz

• Pikaur
    BeccaStina skrev 2008-04-16 15:48:34 följande:
    det är ju inte självklart att få träffa båda förälldrarna oavsätt vilken ras man köper, vi har två berger des pyrenees från holland, mamma och pappa åkte dit och hämtade valparna, de träffade mamman men inte pappan eftersom han bor i sweichz
    Nu tänker ju jag dock på uppfödare av hundar i detta landet...
  • Anne N

Skulle de bli godkända av skk så skulle jag nog kunna tänka mig en pb

Svar på tråden Köpa Pitbull