Casper01 skrev 2008-04-16 13:47:46 följande:
I sverige finns det väldigt många amstaff/pitbull eller liknande kombinationer de som har renrasig APBT är ca. 300 reggade pitbulls som ska finnas i sverige men denna siffra växer hela tiden eftersom det börjat avlas mer på rena hundar med reggning
DNA- resultat är ovanligt att få med vid köp vad jag vet så är det endast några få som har lämnat ut det . Höft och knäled likaså eftersom hundarna av denna ras sällan får problem med
detta.Självklart tycker även jag att dessa papper vad det gäller DNA, Ögonlysning, höft och knäleds papper är en trygghet vid ett hundköp men gäller ju inte bara pitbull utan även småhundsraser.Jag har själv haft pudel och det vi fick i pappers väg till honom var stamtavlan, vetrinär och vaccinations papper, kopia på mamman samt pappans utmärkelse och vetrinär utlåtelse på föräldradjuren.Att få träffa båda föräldradjuren är inte lika med självklart. Men finns möjligheten ska man absolut få möjlighet och se och träffa båda. Hanen kan tyvärr vara otillgänglig då det inte är ovanligt att man kanske har kört långa sträckor för parning . Tiken därimot tycker jag är en självklarhet att man får träffa.
APBT är ingen godkänd ras i Sverige och därmed så följer inte alla Skk´s regler. Tror att man som både säljare och köpare ska göra sitt bästa för att följe dessa ändå.
Tack för era synpunket :)
OM jag hade varit intresserad av rasen, så hade jag struntat i vad uppfödaren vill och inte vill ge ut i pappersväg. Jag hade även krävt att få träffa föräldrarna till den eventuellt tilltänkta valpen. Jag har mina krav för att få så bra hundar som möjligt. Hade uppfödaren tyckt att kraven är för "omöjliga" att möta, ja, då hade jag bara kollat vidare efter annan uppfödare.