• busfamiljen

Kanin, vilket passar oss bäst?

Hej

VI hade en kanin som tyvärr blev sjuk och fick avlivas. Nu ska vi skaffa kanin igen men skulle vilja höra vad ni andra tycker. Jag vill ha en lugn, kelen och social kanin. VIlket är bäst:
    hona eller hane?
    Vädur eller vanlig?

Vill ha en gosig kanin som tycker om att ligga och mysa
    Nu är ju klart kaniner också individer men största oddsen.
    Jätte tacksam för svar

• Svar på tråden Kanin, vilket passar oss bäst?
  • ludenben

vädur. Min erfarenhet är att dvärgkaniner är mer lättstressade...

• Iorlover

Åh, hänger med här. Vi ska också skaffa kanin. Men vet inte riktigt vilken sort än. När jag var liten hade jag en massa kaniner men minns inte hur de var.

• ludenben

jag hade en hermelin och den var världens lugnaste men jag skulle inte skaffa en nu när jag har barn. Jag skulle vilja ha en belgisk jätte men det går inte för jag bor i lägenhet. Har alltid velat ha en sån hehe

• Zvinto

Det beror ju lite på vilket temperament ni vill ha på er kanin och storlek.
    Finns många lugna och barnvänliga raser.

Dvärgvädur är ju en utav de, men även holländare har jag hört ska vara helmysiga.
    Självklart om de kommer från rätt uppfödare. =)

• Zvinto
    ludenben skrev 2008-04-03 13:48:43 följande:
    vädur. Min erfarenhet är att dvärgkaniner är mer lättstressade...
    Och med dvärgkanin menar du?
    Dvärgvädur är ju också en dvärgkanin. =P
    Dvärgkaniner är ju en grupp kaninraser, inte en specifik ras. =)
  • Zvinto
    ludenben skrev 2008-04-03 16:27:29 följande:
    Jag skulle vilja ha en belgisk jätte men det går inte för jag bor i lägenhet. Har alltid velat ha en sån hehe
    Förstår dig, belgiska jättar är helt underbara! ^^
    Är glad jag bor i hus, så jag kunde skaffa min dam. =)
    Världens goaste, precis som en dvärgvädur fast mycket MYCKET större. =P
  • Solstrålarna

vi har en lejonhuvad. Han är go och lugn. Men det är nog väldigt individuellt.

Carpe Diem
  • Gnista

Hanar är generellt lättare att få tama och lugna än honor. Vädurar är generellt mycket lugnare än hermelinkaniner. Så jag skulle satsa på en dvärgvädur (behändigare storlek) och en grabb

• ludenben

med dvärgkaniner menade jag främst hermeliner. hehe hade en sån och den var världens lugnaste men jag har sett på en fritidspark jag hängde när jag var yngre. Där hade de hermeliner och alla ungar gillade de små söta och de sressade sönder som totalt. Vädurarna var lugnare. Men sen finns det ju andra raser som är små med och blandisar som med går under dvärkaniner...

Zvinto skrev 2008-04-05 22:08:57 följande:
    Och med dvärgkanin menar du?Dvärgvädur är ju också en dvärgkanin. =PDvärgkaniner är ju en grupp kaninraser, inte en specifik ras. =)
  • ludenben

honor är så revirvaktande. alla jag har haft har morrat och nästan gått till anfall när man stuckit in handen i buren fast i famnen är de hur keliga som helst

Gnista skrev 2008-04-06 08:46:57 följande:
    Hanar är generellt lättare att få tama och lugna än honor. Vädurar är generellt mycket lugnare än hermelinkaniner. Så jag skulle satsa på en dvärgvädur (behändigare storlek) och en grabb
  • gookie

Men alltså e vädurar lugnare än hermeliner min erfarenhet säger helt tvärtom har haft många vädurar. Vet ni någonstans man kan läsa om detta?

• ludenben

jag hade världens lugnaste hermelin. Fanns inget stressat i han alls. Bara för att man köper en hermelin så behöver man inte få en stressad men vad jag har hört så är det generellt så att vädurskaniner är lugnare. Men man kan ju inte tro att bara för att man köper en vädur så har man en garanterat lugn kanin. Det beror ju på kaninens personlighet.

gookie skrev 2008-04-06 09:55:41 följande:
    Men alltså e vädurar lugnare än hermeliner min erfarenhet säger helt tvärtom har haft många vädurar. Vet ni någonstans man kan läsa om detta?
  • gookie

ludenben:Jo men det förstår jag men det har varit STOR skillnad på de dvärgvädurar vi haft och den hermelin jag har och de jag har träffat

• ludenben

Jag har ingen aning vad man kan få fram fakta om detta men det är ju väl säkert som med alla djur. Vissa raser har annat psyke än andra. Min hermelin var helt underbar men jag har haft å göra med lika underbara vädurar. Har dina vädurar vart lugnare än hermelinen??

• Zvinto
    ludenben skrev 2008-04-06 09:39:16 följande:
    honor är så revirvaktande. alla jag har haft har morrat och nästan gått till anfall när man stuckit in handen i buren fast i famnen är de hur keliga som helst
    Då är de tvärtemot mina honor.
    De är hur snälla som helst, skulle inte göra en fluga förnär. ^^
    Varken dvärgvädurarna eller jätten. =)
  • Zvinto

Ett tips till TS: åk runt till uppfödarna i trakten och träffa massa kaniner av olika raser och kön. Då kan det vara lättare att hitta kaninen som passar just er. =)

Svar på tråden Kanin, vilket passar oss bäst?