• Acinorev

Hur många kalorier bränner ni på era crosstrainers?

Jag har en crosstrainer som jag använder 30 min varje dag.

Jag tränar på nivå 7 av 8, och ändå så bränner jag inte mer än 200 kalorier på en halvtimme.

Då är det verkligen jobbigt också och svetten rinner.

Kan det verkligen stämma?
    Idag var det bara 182 kalorier!

Känns så värdelöst!

• Svar på tråden Hur många kalorier bränner ni på era crosstrainers?
  • Martina 76

Hur gammal är du och vad har du för puls när du kör? Ställer du in någon vikt på cross-trainern?

• cajsalisa

Jag kör ca 40-45 min varje kväll och bränner allt mellan 900-1200 kalorier..

Om man kan lita på den de vet ja inte men det står så. Hinner komma ca 1200 km på den tiden

Har inget motstånd, kör endast förbränning

Ta vara på dagen som om varje dag var den sista!!
  • Martina 76

Som referens kan nämnas att man vid jogging förbränner ca 600 kcal per mil (timme). 900-1200 kcal på 45 min låter väldigt mycket, men 200 kcal på en halvtimme låter å andra sidan väldigt lite.

Hur mycket man förbränner beror ju på vilken belastning man kör på och vilken puls man kommer upp i. Därav min tidigare fråga.

• cajsalisa
    Martina 76 skrev 2008-04-07 11:22:25 följande:
    Som referens kan nämnas att man vid jogging förbränner ca 600 kcal per mil (timme). 900-1200 kcal på 45 min låter väldigt mycket, men 200 kcal på en halvtimme låter å andra sidan väldigt lite. Hur mycket man förbränner beror ju på vilken belastning man kör på och vilken puls man kommer upp i. Därav min tidigare fråga.
    Jag har då ingen belastning, kör intervall utan styrka allas, bara förbränning. Försöker få upp kondisen en smula ska springa vårruset. Pulsen har jag faktiskt inte en aning om men jag kan ju kolla ikväll då jag kört ett pass så får vi se vad den landar på
  • cajsalisa

Japp de vet ja men tack för tipset. Har du fler tips att ge kanske? Jag vill förbränna så mycket på kroppen som möjligt så jag tränar ca 4-5 ggr i veckan ung 40-45 min åt gången, e de för lite?

• Martina 76

När det gäller fettförbränning har jag alltid hört att man bränner mer om man kör lågintensivt. Det är dock den RELATIVA fettbränningen som är större vid lågintensiv träning. Ju mer energi du förbrukar desto mer förbränner också kroppen. Så lägg på lite motstånd och kämpa på! Se till att ha en puls på ca 70-80% av max (220 minus ålder) så får du upp flåset ordentligt!

• cajsalisa
    Martina 76 skrev 2008-04-07 13:47:55 följande:
    När det gäller fettförbränning har jag alltid hört att man bränner mer om man kör lågintensivt. Det är dock den RELATIVA fettbränningen som är större vid lågintensiv träning. Ju mer energi du förbrukar desto mer förbränner också kroppen. Så lägg på lite motstånd och kämpa på! Se till att ha en puls på ca 70-80% av max (220 minus ålder) så får du upp flåset ordentligt!
    Okej, får lätt muskler på benen så jag är lite rädd för att lägga på motstånd. Gick på spinning för ett antal år sedan och såg ut som värsta bodybuildern efteråt....

Har hört att om man vill ha långa slanka muskler så ska man inte ha vikt på, åtminstånde om man styrketränar...
  • Mittnyaliv

Tränade i går.. på 302 kalorier på 28 min.. men de brukar variera en del. Beror på motståndet men brukar ligga mellan ca 250-500 kalorier på en halvtimma.

• sarama

Nej, man kan inte lita på dessa värden. Köp en pulsklocka och gå efter den, superbra!

Svar på tråden Hur många kalorier bränner ni på era crosstrainers?