• Vildblomman

matkonto 1 vuxen + 1 barn

HUr mkt ligger erat matkonto på? jag vet inte rikigt ännu vad jag har hamnat på då jag betalar allt mitt från samma konot just nu, men har skaffat ett ica kort plus. Funderar lite på hur ni ligger i matkostnad...

Jag har min son v/v, äter mindre när jag är själv än när han är hemma.... Vad är det rimligt att matkostnaden ska hamna på om man inte för för stor utsvävningar och så räknar man in blöjor, välling och sånt oxå?

• Svar på tråden matkonto 1 vuxen + 1 barn
  • FrökenKanSjälv

Enligt konsumentverkets beräkningar så kostar maten för dig 1140:- per månad utan luncherna, eller 1480:- per månad om du äter lunch hemma eller tar med dig matlåda.

För ditt barn så kostar maten 630:- per månad om han äter lunch på dagis varje dag. Hygienartiklar är 450:- för ett blöjbarn, eller 130:- för ett icke blöjbarn. Barnets kostnader får du dela på hälften eftersom du bara har honom vv.

Sedan så har jag faktiskt inte någon aning om huruvida Konsumentverket är snåla eller generösa i sina uträkningar. De kanske räknar med att man lever på vatten och bröd, eller också räknar de med halvlyxig mat. Men man får en liten indikation på var man borde ligga i kostnad.

• Nymphaea

min 5-åring och jag äter för ca 1300-1500 per månad. jag är sjukskriven och äter allt hemma, sonen äter lunch och oftast frukost på dagis. en dag i veckan brukar vi äta hos mina föräldrar.

• nonsens

Har det samma som Nymphaea. Jag och min 3-åring äter för omkring 1500 kr i månaden, men hon äter bara lucnh på dagis, inte frukost

• Monalisan

haha usch ..nu vet jag vart alla våra pengar går för vi äter för mycket mer jag o mina barn vill inte ens tänka på för hur mycket o då äter vi inte ute ofta utan vi äter nog ganska gott hemma :-P

• milla1985

1 vuxen - 1 barn, dotter på snart 6 år. Jag har oxå ett matkonto (ica) Har ungefär 3000 kr, på de kontot. Används till- hygien artiklar, shampo, mat. mm. Helgerna lagar jag till lite extra...Glad

• Vildblomman

Tack för era svar..!

Jag borde klara mig på runt 2000 i månaden... handlar alltid det billigaste..

• summertime123
    milla1985 skrev 2008-04-05 16:35:06 följande:
     1 vuxen - 1 barn, dotter på snart 6 år. Jag har oxå ett matkonto (ica) Har ungefär 3000 kr, på de kontot. Används till- hygien artiklar, shampo, mat. mm. Helgerna lagar jag till lite extra...
    lite OT men vad är ett ica matkonto??
  • Vildblomman

det är nog ica banken. som hon har som matkonto

summertime123 skrev 2008-04-05 20:23:43 följande:
  • summertime123
    Wilda04 skrev 2008-04-05 21:24:45 följande:
    det är nog ica banken. som hon har som matkontosummertime123 skrev 2008-04-05 20:23:43 följande:
    haha ok då är jag med
  • milla1985

Ja , jag har ica banken som (mat konto). Var kanske lite otydlig där.Glad

Svar på tråden matkonto 1 vuxen + 1 barn