• bernie

Tatuera sig när man är sjuk?

Har tänkt tatuera mig nästa vecka, en liten grej bara, men just nu är jag sjuk (influensa) och funderar på hur det ska gå om jag inte blir frisk... är det farligt att tatuera sig om man inte är frisk?

• Svar på tråden Tatuera sig när man är sjuk?
  • lia76

Kruxet är att kroppen lägger ner största offensiven mot bakterierna/viruset du har i kroppen när du skaffar en tatuering, eftersom en tatuering klassas som en brännskada av kroppen och detta prioriteras. Alltså sätts offensiven in på att läka tatueringen istället vilket kan göra att eventuella andra baciller kan vinna mark igen i kroppen.

Om du sköter din tatuering rätt är nog risken för infektion inte så mycket större än om du inte hade varit förkyld, men detta är nog också lite beroende på vilken typ av baciller du har. Har du exempelvis streptococker, alltså halsfluss o dyl, kan det vara lite känsligt eftersom dessa bakterier är "köttätande" och kan ge upphov till svinkoppr o dyl som eventuellt kunde sätta sig i din tatuering. Kan vara en bra idé att gå till doktorn och kolla upp halsen, om du inte redan varit det. Kanske behöver du penicillin? Då kan du ju nämna till doktorn att du har en nygjord tatuering också.

Det finns en viss typ av penicillin som kan göra huden extra känslig, Tetracykliner, men de brukar inte sättas in mot halsinfektioner vad jag vet, och jag vet inte heller om dessa skulle kunna ha någon som helst inverkan på din tatuering, men värt att informera och fråga doktorn om som sagt.

Men har du varit hos doktorn och konstaterat att det är en vanlig virusinfektion/förkylning och sköter tatueringen är nog inte problemet större än att du får vara förkyld lite längre än vanlig

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Valkyriah

Helst ska man undvika det men är det en mindre tatuering så ska det inte vara någon större fara.

Jag var förkyld och hade feber när jag gjorde min senaste runt handleden.Det gick fint men var jobbigt att snyta snoken ca 10000 ggr under den stunden

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • meic

du ska inte tatuera dig om du inte är frisk, både med tanke på resultatet med tatueringen och att du kan bli sjukare av det.
    Plus att din tatuerare nog inte uppskattar att få influensa baciller i studion...

bernie skrev 2008-04-03 18:59:59 följande:
    Har tänkt tatuera mig nästa vecka, en liten grej bara, men just nu är jag sjuk (influensa) och funderar på hur det ska gå om jag inte blir frisk... är det farligt att tatuera sig om man inte är frisk?
  • Valkyriah

Tror att du är frisk om en vecka dessutom.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • its nice to be hated

Det är ju vad du själv känner, orkar du så gör det..

Det är vad jag har fått höra utav mina tatuerare. Nema problema.

N E V A D A
Svar på tråden Tatuera sig när man är sjuk?