• lillefrejen

Hur farligt är det med alkohol i början av graviditeten?

Hej alla!
    Vet nån hur farligt det är med alkohol i bröjan av graviditeten?
    Jag försöker bli gravid och precis i början (innan man testat) vet man ju inte om man har nåt där inne. Vågar man chansa att dricka nåt glas vin eller så eller ska man avstå helt? Hur gör ni?
    Eller ska man begränsa alkohol-intaget till melan mens och ÄL?

• Svar på tråden Hur farligt är det med alkohol i början av graviditeten?
  • Jossebell

det finns inga bevis för att liiite alkohol typ ett glas eller två har någon som helst inverkan. Det kan dock ha inverkan på mannen *fniss*

Jag valde att vara helt nykter men skulle inte avråda någon annan. Jag anser att det är upp till var och en då JAG inte tror att det är någon skada om man dricker måttligt och till maten. (för inte är väll hela frankrikes befolkning alkoskadade....)

Att ta en rejäl blecka rekommenderar jag dock inte

• elma

Det är väl upp till var och en att avgöra om man tycker det är värt det, att dricka alkohol i samband med sin graviditet. Min svåger är läkare och han menar på att det bevisligen gör skada att dricka alkohol tidigt i graviditeten, alla barnets organ bildas tidigt (v.5-8?) vilka hämmas av alkohol.
    När jag var på inskriviningen satt det en artikel uppsatt på anslagstavlan angående ny forskning som visar att barn som föds med damp kan kopplas ihop med alkohol tidigt i graviditeten.

Är det sant eller inte, det är inte jag utbildad nog att svara på, men jag vågar inte ta risken utan kör en alkoholfri linje genom min graviditet, så lång period är det ju inte att man inte kan härda ut......

• kvabbso

Jag avstod från bläckor men drack lite ibland, d v s som vanligt, under "planeringsfasen". När graviditeten var konstaterad slutade jag nästan helt, men tog en lättöl ibland, en munfull vin ibland. Man vet ju inte var gränsen går, och därför är rekommendationerna att man ska avstå helt. Men som Jossebell säger kan man ju se sig om i världen och konstatera att det finns många normala människor även i länder där mammorna dricker betydligt mer än i Sverige. Så en liten smakis ibland tror jag absilut inte skadar.
    Vi har ju en tendens att vara lite storebrorsduktiga i Sverige... Jag tror personligen att man skadar sitt barn mer om man går och oroar sig över allt möjligt hela tiden än om man tar en lättöl varannan månad..... Använd ditt sunda förnuft.

• Muminlina

Ursäkta om jag gör mig impopulär här nu.
    Men varför dessa frågor om hur skadligt det är med rökning o alkohol? Vi vet ju ATT det är skadligt så varför testa var gränsen går? Det finns en massa olika undersökningar som visar att inlärningssvårigheter i skolåldern kan orsakas av alkohol, plötslig sbädbarnsdöd hör ofta ihop med rökning (tom passivrökning). Visst, det är inte bevisat, men varför chansa?

Jag försöker att bli gravid, och visst festar jag ibland (vi har försökt 1år snart) men jag gör det bara när jag vet att jag inte är gravid, eller när jag precis testat.
    Jag har oxå slutat att röka, det känns bra att ha det avklarat innan graviditeten.
    Min filosofi är att om man inte kan säga nej till alkohol o rökning under graviditeten så kanske man inte är mogen att bli förälder?! Tänk så mycket saker man måste säga nej till sedan, när man har ett litet barn som alltid kommer i 1a hand?!
    Sen har jag läst att de allra första dagarna som ägget är befruktat och ännu inte satt sig fast i livmodern, är det inte farligt att dricka alkohol för då får ju ägget inte sin näring från mamman...

Självklart är det upp till var och en att bestämma hur man vill ha det, men jag säger bara det: Tänk på vad ni gör mot ert lilla barn!!!

Kram på er alla, det var inte meningen att låta så brysk...

• Patrik

Det är bevisat att alkohol är skadligt för fostret i flera studier, däremot har man inte kunnat fastställa i vilken mängd som ger upphov till olika problem och skador på fostret.

Det är därför livsmedelsverket rekommenderar hel avhållsamhet från alkohol under hela graviditeten och också den rekomendation som ges gravida på mödravårdscentralen.
    www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____2873.asp

Man kan sammanfatta det såhär, risken för fosterskador ÖKAR vid alkoholkonsumtion under graviditeten.

• Patrik

Jag glömde säga det att alkohol och rökning minskar även möjligheterna att bli gravid, både hos kvinnan och mannen. Har man försökt länge kan det därför vara idé att avstå både alkohol och rökning för att öka möjligheterna till graviditet.

• Isolde

Jag har tänkt så här under tillverkningsstadiet, att perioden mellan ÄL och BIM tar jag det mycket försikigt. D.v.s. ett glas folköl eller vin till maten vid festligt sammanhang e.d. funkar, men jag går inte ut och ölar, dricker stora mängder eller sprit.

Solklart att man ska ta hand om sitt ofödda barn, men det kan så lätt bli hysteriskt! Som min då gravida kompis som på fest smuttade champagne vid tolvslaget på nyår, och fick en gräslig utskällning av en annan tjej.

• lillefrejen

Visst kan jag vara utan alkohol under graviditeten. Jag tänkte bara höra runt lite hur strikt man ska / vill vara.
    Eftersom jag slutade med p-piller ganska nyligen är det svårt att veta hur regelbundna mens-cykler jag har. Men jag får väl begränsa alkoholintaget till mensveckan och en vecka därefter.

Kul att se att så många har svarat och höra era åsikter.

• Baronessan

INNAN man testat positivt så säger iaf de läkare och BM som jag pratat med att det inte är nån fara.

Det tar en 4-5 veckor innan bebisen får i sig det som du får i dig. Dvs. om du druckit INNAN du testat positivt (vilket ju de flesta gör i v4-5) så ska det tydligen inte vara nån fara? De jag talat med har sagt att man kan leva precis som alltid tills man fått sitt positiva resultat, sen är det viktigt att börja tänka på kost och hålla sig från alkohol och rökning t.ex.

Så lev du som vanligt och njut av ditt vin för sen får du ju sluta helt med det! ;)

• MalinF

De första veckorna får fostret sin näring via gulsäcken och inte direkt via moderkakan, och därför är det inte farligt att röka och dricka (eller äta olämpligt för den delen) innan man har testat positivt (lugnande besked från en kompis till mig som är läkare).

Det verkar som om många oroar sig för cigaretter och alkohol - men jag tänkte mycket mer på att jag hade ätit saker som kan ge fosterskador! Frossade i grönmögelost och brie någon vecka innan testet och det känns ju MINST lika farligt som att dricka vin och röka. Men det är ju samma sak där - gulsäcken ger näring och inte moderkakan.

Tror att stress och "mammanoja" inte heller är så bra, och försöker att inte bli för till mig i onödan. Har slutat röka, men det händer att jag tar en mun vin ibland.

Svar på tråden Hur farligt är det med alkohol i början av graviditeten?