• Gladiator

Hostar så han spyr

Min son (snart 2år) har fått en hemsk hosta.

Han hostar inte så mycket på dagen men på natten är det hela tiden!

I natt hostade han så han spydde och jag fick lägga honom mellan oss (jag och min sambo)
    Där låg han och hostade så nappen flög ur munnen på honom!
    Han drack mycket vatten men det hjälpte inte.

Han hostar 5 minuter, sover 5 minuter och så höll de på HELA natten!!

Vad ska jag göra??

Har fått en hostmedicin som har hjälpt förr men inte nu.

Han har även kladdiga ögon (inte riktigt så kladdiga som vid ögoninflammation men ungefär samma symptom).

Hoppas på svar!

• Svar på tråden Hostar så han spyr
  • marne

Jag hade nog ringt till BVC.
    Det kommer ju en helg nu och det är ju inte kul om det blir värre.
    Det är ju svårare att få hjälp då, menar jag.
    Lycka till

• Ylva 80

Kanske eventuellt möjligtvis så är det så att han är pollen allergisk? Kan det vara möjligt? Vet ju inte om våren är påväg till er ännu men det kan ju vara en möjlighet. Bra ide att ringa BVC och fråga. Hoppas det ordnar sig

• Gladiator

Kan pollenallergi yttra sig så?
    Hosta och kladdiga ögon kom den första riktiga vårdagen nämligen!!

Tanken har slagit mig eftersom hans pappa är väldigt allergisk mot gråbo (hö och gräs).

BVC säger bara "ge honom te" (precis som han skulle vilja ha det...).

Tänkte testa att smörja hans bröst med smör, låter sjukt, men läste det i något inlägg här på FL.

• mest mamma

Hej!
    I och med att det var så mycket hosta under natten, skulle nog jag ringa till barnkliniken på närmsta sjukhus för att ev. få tid hos en barnläkare akut eller ialla fall få rådgivning. Kikhosta kan ju ge hosta som följs av kikningar (upplevde ni hostan som kikningar?) och är inte helt ovanligt trots vaccin. Vaccin ger ju inte 100 procentigt skydd.
    Tänker på Er.

• Stina B

Jag hade också ringt en läkare direkt.

Min äldste son har haft kikhosta (en kraftig sådan) där han hostade så han kräktes. Vi misstänkte också allergi först, men läkaren ville ta ett kikhosteprov som sedan visade sig vara positivt. Detta provsvar fick vi inte direkt, utan fick vänta några dagar på. Där ju svårt att ställa rätt diagnos utan provtagning och därmed få rätt behandling. Nu fanns det inte någon medicin mot kikhosta (den sätter man i så fall alldeles i början av sjukdomen) men det var ju bra att få rätt diagnos, inte minst för smittoriskens skull.

Så mitt råd till dig är, kontakta läkare direkt, för provtagning mm för att så fort som möjligt få en diagnos så att sonen kan få rätt behandling.

Lycka till och hoppas att sonen snart mår bättre!
    /Kram från Stina

• Gladiator

Tack för alla svar!

Han har mycket slem som inte riktigt vill släppa.
    Han hostar inte så han kiknar.
    Han spydde en gång i natt (väldigt lite) men då hostade han och kröp omkring i sängen samtidigt.

Han sover middag nu och hostar ingenting...

Varför är det bara hosta på natten???
    Har höjt huvudändan på sängen men det hjälpte inte alls...

• Pyris

Om hostan är hård o "skällande" kan det ju kanske vara falsk krupp. Min tös hade det när hon var liten och den kom alltid på natten och hon hostade tills hon spydde. Alltid massa slem.

• Petrar

Min son hostar så att han spyr vid varje förkylning och ofta om han ätit/druckit något slemmande typ välling eller mjölk. Svårt på kvällen att få behålla vällingen inför natten. Efter kräkattacken brukar det lugna ner sig...måste påpeka att han är väldigt "lättspydd" och kräks om t.ex. penecillinet smakar blä.

• Gladiator

Måste bara berätta att jag smörjde min sons bröst med smör (Bregott mellan) innan han skulle sova och han har inte hostat sen dess!!!

• Pyris

Smör???? Det har jag aldrig hört talas om. Det kan ju vara värt att prova.

• Gladiator

Det va det bästa jag testet!
    Han slutade hosta direkt av smöret!
    Smörj innan säng gående så kommer alla få sova hela natten utan hosta!

• miya

Vick salva är alla tiders oxå.
    Men ta kontakt med barnmott, ifall han behöver slemlösande för att få upp allt slem.
    Hoppas han blir friska snart!!!

Svar på tråden Hostar så han spyr