• MossaQ

Golv till tvättstuga - annat forum?

Börjar med vårt problem
    Vi tänkte fräscha upp vår tvättstuga (som har orignal golv och tapet från 70-talet). Först tänkte vi måla golv och väggar - men efter att ha pratat med målare blev vi varse att det var ett drygt jobb att måla om golvet, och om vi hade otur skulle resultatet inte bli långvarigt.
    Så vi beslutade oss för att bara måla om väggarna och lägga nåt snyggt/enkelt ovanpå det befintliga golvet.
    Vi hittade i olika byggvaruhus små kvadratiska plattor med brädor eller klinkers på som man fäste fast i varandra med snäppfunktion. Dessa ligger i 4-pack och kostar fr 129-199kr, och det går 11 plattor på 1m2 = ca 6000kr för vår tvättsuga
    Då kan vi lika gärna göra om hela golvet och lägga värmeslingor + klinkers...
    MEN då måste vi riva ut plastmattan och därmed förstöra tapeten som vi ska måla på och vips blev hela tvättstugan MYCKET dyrare än det vi tänkt oss...

Fråga 1,
    Har ni några tips på hur vi kan fräscha upp, dölja, göra om golvet som fixas på en helg och inte kostar skjortan?

Fråga 2,
    Jag söker efter ett forum, liknande FL där folk visar sina egna renoverade hem. Man kunde välja kategorier, t.ex. kök, badrum, barnrum m.m. Vet ni vilket jag menar? Tänkte samla inspiration!

• Svar på tråden Golv till tvättstuga - annat forum?
  • jummie

Fråga 1,
    Har ni några tips på hur vi kan fräscha upp, dölja, göra om golvet som fixas på en helg och inte kostar skjortan?

Lägg ut trall liknande den man kan lägga ute på balkongen. Finns att köpa mindre fyrkantiga bitar som man "pusslar" ihop som man vill.

• h81

tipsar ständigt om styleroom.se men jag tycker verkligen om den sidan, massor med inspiration att hämta!!

..vi ska oxå göra tvättstugan nu, hade tänkt mig en liten budgetrenovering men ack så lätt det springer iväg! lycka till med er!!

• johandra

fråga 1: Kolla vad det kostar att leja en mattläggare och lägga in matta på både golv o vägg?? Vi gjorde om vårt badrum  i höstas och det kostade oss 9000:- ungefär för 9kvm...Våtrumsmatta alltså...Vi e sååååå nöjda! Nästan så man ångrar kakel/klinkersen vi har i duschen för det andra är såå mycket enklare att hålla rent.. Finns mycket snyggt idag oxå..

på fråga 2 så svarar jag oxå byggahus.se

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • 0407

Sitter i samma sits. Vi kommer måla väggarna & sedan lägga ny plastmatta. Lycka till!

• MossaQ

Väggarna är målade!
    Den grå-grå färgen blev när den torkat lite mer grå-blå... inte helt vad jag tänkt mig men snygg, å helt klart bättre än den vita tapeten med bruna stänk på (prickar)!
    Maken har precis målat de väggfasta skåpen med högblank vit färg så nu luktar det lacknafta i hela huset

0407: lycka till själv!!

• 0407
    MossaQ skrev 2008-04-08 20:25:18 följande:
    Väggarna är målade!Den grå-grå färgen blev när den torkat lite mer grå-blå... inte helt vad jag tänkt mig men snygg, å helt klart bättre än den vita tapeten med bruna stänk på (prickar)!Maken har precis målat de väggfasta skåpen med högblank vit färg så nu luktar det lacknafta i hela huset 0407: lycka till själv!!
    Hur gör ni med golvet?
  • MossaQ

Vi låter det vara -70s brunt.
    IKEA har en kollektion utav stora hederliga trasmattor utav plast (sådana som låg i vart kök förrut). Stooora, klurar på att köpa en sån om jag hittar i rätt färg. Kan ge lite retrokänsla, men ändå fräschare än det fula golvet.
    I annat fall så får det helt enkelt vara FULT För väggar, skåp, bänkskiva och nya vitvaror väger upp hoppas jag

• Callina

En målare jag pratade med tipsade om att man kunde lacka golvet efter att man målat det, för att det skulle hålla.

Svar på tråden Golv till tvättstuga - annat forum?