• meja pearl

Någon som varit i Bulgarien, "albena"?

Tänkte höra om det är några som varit i Albena, Bulgarien. Vad tyckte ni? Vad var bra och mindre bra? Tips!!!

• Svar på tråden Någon som varit i Bulgarien, "albena"?
  • miliasmamma

Jag har varit i Albena, bodde på Flamingo precis när det var nybyggt. Det dåliga då var väl att hotellet inte var färdigt när vi kom så vi fick bo ett par dagar på Oasis tror jag det hette först.

Albena är mysigt, men väldigt litet, så man har koll på direkt vart allt ligger. Det var lugnt och skönt, mest äldre och barnfamiljer, så är man ute efter fest så är det inget ställe att rekommendera.

Stranden är jättefin! När jag var där var det dock väldigt kallt (början av juni) så tvingade mig bara i att bada en gång. Det jag reagerade på var att det var MASSOR med krabbor i vattnet och det är inte sådär fint blågrönt vatten som i medelhavet, utan mer som det är här hemma.

Maten var ingen höjdare kan jag inte påstå, men man åt hyfsat billigt där.

Vi gjorde utfärder till Varna och Nessebar. Varna var trevligt, men Nessebar var väl ingen höjdare direkt.

Naturen påminner väldigt mycket om naturen här hemma och även klimatet tyckte jag. Vi var som sagt där i början på juni 2006 och det var varmare här hemma när vi kom hem än vad vi hade haft där nere. Fast då var det å andra sidan väldigt varmt här i Sverige med :) Men eftersom det blåste kallt där nere så skulle jag rekommendera att du åker senare.. :)

Vilket hotell har ni tänkt er?

• mamsen76

Inte Albena men Golden Sands men vad jag har hört så är alla turistställen där likadana. Jag kommer ALDRIG att åka tillbaka till Bulgarien, det var inget vidare faktiskt. Visst, det var varmt och stranden var fin men allt runtomkring var smaklöst, maten var på pricken likadan på varenda ställe allt serverades med en hög (och då menar jag hög) men riven ost, och alla gatuförsäljare som ständigt drog i en gjorde ju inte heller saken bättre.

Åk till ngt annat ställe är min rekommendation!

mamma till Y 031109 & A 080118
  • meja pearl
    Svar på #2
    Hm.. vi har redan beställt resan. Vi är tre barnfamiljer som ska åka. Albena verkar ju bra då om man har barn. Min dotter kommer vara 16 månader då.
    Hade ni barn med er på resan? Tips med mat osv?
  • miliasmamma

När åker ni?

Ett par vänner till mig var oxå med, de hade sina barn med sig som då var 3 och 6 år. Vi umgicks mest på kvällarna eftersom vi ville olika på dagarna, men de verkade trivas bra iaf :)

Finns en hel del restauranger nere vid strandpromenaden.

Åkte igenom både Golden Sands och Sunny Beach på vägen till Nessebar och jag måste nog säga att dessa ställen såg inte alls lika mysiga ut som Albena. Men det är ju kanske svårt att uttala sig om det när man bara åker igenom.

Försäljarna var mycket jobbigare i Varna och Nessebar än vad dom var i Albena. Det fanns väl några där oxå som var jobbiga, men de flesta lät en kolla i lugn och ro. Skönt!

Droskor fanns det gott om i Albena, dom som körde dessa var rätt tjatiga iofs, man får göra upp om priset innan man sätter sig. Tiden kan dom inte heller hålla, dom kör längre än vad man kommit överens om i hopp om att få mera pengar ändå.

Fanns ett skandinaviskt matställe där oxå, maten var bra där, underhållningen var bra, men servicen blev på grund av det lidande! Försöker komma på vad stället heter, men minns inte just nu. Det ligger nästan mittemot Flamingo i alla fall.

Finns några mindre affärer att handla mat i, vet inte riktigt hur utbudet var eftersom vi inte hade kök att ordna något själva.

Svar på tråden Någon som varit i Bulgarien, "albena"?