Ska på turridning, kan man rida i velourbyxor? noll koll...
Ska överraska killen med en turridning i helgen men har ingen aning om vilka kläder jag ska packa ner? Kan man rida i velourbyxor och en vindjacka typ?
Ska överraska killen med en turridning i helgen men har ingen aning om vilka kläder jag ska packa ner? Kan man rida i velourbyxor och en vindjacka typ?
jag skulle nog rekomendera jeans som är lite mer slitstarka och skyddande för huden.
vindjacka funkar (inte här i norrland iofs men..)
ahaa...men skaver inte jeans? elelr? shit jag har noll koll, ska ju paca till killen också (ska bli överraskning) så det hela är ett litet projekt hehe.. men jeans är bättre alltså?
tänkte på, om man har velourbrallor å långkallingar innanför?
Annars riskerar du härliga skavsår från sadeln istället, och det är 200 gånger värre om jag minns rätt xD
Tror velourbyxor har en förmåga att korva sig vid knäveck samt uppe i skrevet. Inte skönt! Som föregående tipsade - ta ett par jeans, men ta gärna ett par som är lite halvtajta. Man ska kunna röra sig, men utan att det korvar sig
Jeans med en såndär "dubbelsöm" på insidan kan skava. Ett par jeans med "vanlig" söm är nog helt okej. Det är bättre med jeans för att slippa halka omkring i sadeln för mycket. Bättre "grepp".
Jobbar med hästar och jag rekommenderar INTE jeans!! Jeans är stela och oformliga och dom kan skava efter en hel dags ridning.
Satsa på ett par byxor utan störande sömmar och knappar/blixtlås som kan skava o sitta i vägen. Man skumpar rätt mycket på en häst även om man bara skrittar runt och det kan göra rejält ont efter bara någon timma o man får skvasår både här och där. Och som kille har man dessutom ett "paket" i vägen i sadeln som också kan få skvasår av tajta jeans och hårda sömmar.
Hellre ett par mjukisbyxor med långisar under, kanske också ett par tunna vindbyxor om vädret slår om.
Jag skulle inte vilja rida i jeans då sömmen på insidan skaver som bara den. Har han inga chinos eller canvasbyxor som han inte är så rädd om? Velourbyxor är lite tunnt. Ska gärna vara ganska tajta och lite stretchiga byxor. Har han inte det så ta det par som har minst söm på insidan.
Mmm, ett par vanliga, lite tjockare träningsbyxor? Tänk på att sömmen på insidan av låren inte är för tjock, då kan det skava hål på huden! Ta inte på dig för kallt, är du inte van ryttare blir det inte alltför varmt på en lång ritt. I värsta fall går det att knyta en tröja runt magen, under jackan... Detta är viktigt, skor med klack (om det inte är säkerhetsstigbyglar) annars kan foten fastna där. Värsta senariot är om hästen drar sammtidigt, kan hända, men det är absolut inte vanligt!!!
Hoppas ni får en jätteskön tur! Å vad jag saknar att rida!
Jag skulle aldrig ha jeans på mig!!! usch å fy...
Skaver som bara den! Utan som Nyfiken gul sa...jogging brallor med ett par tajts under, tajtsen skyddar mot skav eftersom dom sitter så nära huden.
Annars kan man köpa skit billiga ridbyxor på tex ÖB! Det är nog det bästa alternativet!
Och fingervantar är nog ett måste oxå, helst med gummi prickar på undersidan, men det går med vanliga, det blir otroligt kallt och narigt om händerna när man rider i denna årstiden!
Och skor med klack på som jeol sa!
Och en sista sak... man skitar ner sig ganska mycket, så ta inte på dig något för att se nygg ut som tex din fina Healy Hansen jacka! :) Den kommer bli rätt skiten om hästen puffar lite på dig med mulen...:) Inte för att hästar e skitiga djur, det kan bara vara svårt att få bort lera och grejjer från hagen! :)
ha det så trevligt! Saknar och hästarna! :/