• Camarogirl

Nån som är bra på att lösa avloppsproblem?!?

Ända sen vi köpte vårt hus har vi periodvis problem med avloppet. Vattnet vill inte rinna ner i köket. Spolar man vatten i diskbaljan kommer det upp ur slasken, och rinner sakta sakta ner... Verkar inte vara något stopp, har haft igenom rensband. Snarare nåt baktryck..? Inga problem i badrummet bortsett från att det brölar när man spolar där. Nån som har nån ide om hur man löser sånt här..? Läser om övertryck och sånt, men då skall vattnet i vattenlåset rinna ut tydligen, och här är det tvärt om!

• Svar på tråden Nån som är bra på att lösa avloppsproblem?!?
  • Limefrukt

Hur fungerar ett rensband?
    Själv har jag bara kört med propplösare och sugpropp.
    Kanske bäst att tala med en rörmokare? Kanske finns någon här på FL?

• Camilla85

Vi provade med medel flera gånger, hjälpte inte ett dugg (köket). Så min sambo skruvade loss rören under diskbänken och rensade ur för hand! Va mycket skit som hade fastnat där, men efter rensningen vart det perfekt igen! Tog bara ca 10 min. =)

***Amber 071120***
  • Limefrukt

Jo, kan tilläggas att jag skruvar loss rören också om det går.
    I min förra lägenhet gick det inte att skruva själv under diskbänken, men i badrummet var det inga problem.
    Luktar verkligen apa när man skruvar upp... Men vad bra det blir!

• trollbottom

Pröva och skruva loss rören och gör rent dom. Men kolla noga hur dom satt så dom sätts tillbaka rätt igen. Funkar inte det så rensband är ett alternativ för då sitter det längre ner. Men oftast brukar det funka om man skruvar loss rören och gör rent där. Det brukar sätta sig en hel del skit i vattenlås och i krökarna.
    Diskhandskar eller latexhandskar är att föredra.

• Camarogirl

Ett rensband är en flera meter lång ståltråd/fjäder på rulle, som man petar in i rören, och om inte annat märker man ju om det tar emot, ifall nåt sitter i vägen! Vi har rensat vattenlås och sånt, men det skumma är att det inte verkar finnas nåt skräp som sitter i rören... Får väl ringa en rörmokare till slut kanske, men det finns roligare saker att lägga pengar på. (Ett snyggt halsband till exempel. )

• KaeJ

Hej.

Vi hade precis likadant på jobbet.
    För att lösa det så hade de en slang på en högtryckstvätt och körde ner en bra bit. Sen blåste de bara på och vips så var allt borta!
    Om ni har en högtryckstvätt kan de vara värt att prova. Special slangen finns lite var stans där de säljer ´högtryckstvättar.

Lycka till!

• mirakelasta

När det blir så där så är det fel på luftaren (eller att vattenrören har fel sidodragning i förhållande till höjden, dvs för få luftrör.) Då blir det "baksug"

I avloppsstammen så ska det ingå ett luftrör som dras från avloppsrören ända upp till taknocken (våra 2 luftrör går ut på taket)

Många ombyggda sommarstugor saknar just detta det blir liksom "vakum" och låter mycket i rören. Tänk dig en plastflaska som "sugs"ihop och det blir svårt att dricka sen släpper du in luft och det gurglar och rinner bättre.

Man löser problemet genom att ansluta ett luftrör till avloppssystemet om det saknas. Ngn kan ju också bytt avloppsstammarna och satt in en för kort luftare för att de skulle slippa gå genom taket och då förlänger man bara denna.

Titta om du har ngt rör på taket eller på vinden och hur många. Vi har en stor 20-talsvilla och har två ett för köksavloppet och en för det andra avloppet

• mirakelasta

Nu lät jag bra självsäker såg jag, men det var ett alternativ förslag om du inte tror att det är stopp.

• Camarogirl
    mirakelasta skrev 2008-04-04 10:38:01 följande:
    )Många ombyggda sommarstugor saknar just detta det blir liksom "vakum" och låter mycket i rören.
    Hur kunde du veta att vårt hus en gång byggts som sommarstuga!? LOL

Min make hävdar ihärdigt att det inte finns några skumma rör på vinden, så du kan ha helt rätt i det du skriver...
  • mirakelasta

Ja, hur kunde jag veta. Jo, för åtta år sedan köpte vi själv ett gammalt hus som vi skulle restaurera. Vi har gjort allt själv och jag måste säga att jag lärt mig det mesta om hus, avlopp, dränering etc. Ett oändligt besökande på internet, byggvårdsföretag, besök hos andra renoverare har gett mig ett helt nytt kunnande på äldre dar.

Det var så att jag besökte några i ett område där alla hade ombyggda sommarstugor, där alla haft problem som era och där alla satt in nya eller förlängda luftare.

Om man är händig är det inte svårt att sätta dit ett luftrör själv, annars är det rörmokare som gör det.

• Niklas

Jag var uppe på taket idag och drog om lite kabel.
    Såg ett rör som kom upp som var böjt. Undrade vad det var men nu vet jag. :)
    Sedan har vi ju ett tjockt rör på ett annat ställe som, vad jag vet, är luftningen till toaletten (?). Huset är typ byggt på 30-talet.

• mirakelasta

Jo, det är dina nog dina luftare, vårt hus är byggt -20. Jag fick kännedom om dess existens när vi skulle göra om badrummet och vi upptäckte att vi måste klättra på taket bland tegelpannor och gammal papp. Nu vet jag att man ALLTID börjar med taket när man ska totalrenovera ett gammalt hus.

Vi började med dräneringen. Det har skapat massor av problem, dessa luftare som jag heller aldrig vetat om att de fanns.

Köksavloppen ett smalt rör, toaavloppet ett tjockare rör.

Svar på tråden Nån som är bra på att lösa avloppsproblem?!?