• rj5o0

*I morse öppnade min kille köksskåpet

I morse öppnade min kille köksskåpet för att ta fram havregryn. Då upptäckte han mjöjbaggar där. Sen visadedet sig att de kröp omkring i varenda förpackning, till och med bullformarna. Bakrumden är den att vi hade en mjölförpackning som drabbats, då slängde jag den och köpte en ny och satte en plastpåse om den. Jag trodde bara det var mjölet dom trivdes i.,såg ingar mjölbaggar någon annastans. Jag tycks ha gjort dem hemlösa, varefter de har överlevt och förökt sig och sökt mat överallt. Sen har som också lyckats ta sig ner i mjöjpåsen också, då jag slarvart med att knyta plastpåsen.
    Nu ska jag sanera men undrar om det är någon som haft samma problem som har tips på medel som håller dem borta eller något annat. Hur gör ni?????????

• Svar på tråden *I morse öppnade min kille köksskåpet
  • jap

hade det för ett tag sedan, dom tar sig in överallt jag slängde ALLT jag hade i skafferiet.

• rj5o0

Åh, jag drar mig för att göra det, tycker det vore ett sånt slöseri! Sen kanske det ändå finns kvar ägg eller några överlevare i skrymslerna där. Då ska jag verkligen behandla med något medel efteråt så att det är nån mening med det, och hitta på någon bättre förvaringslösning åt mjölet.

Det känns som att jag vill veta mer innan jag gör något förutom att jag har tagit ur allt ur skafferiet och ställt ut det, och torkat ut skåpet.

Jag hoppaspå mer tips!

• kaffe tant

Ett knep är att hälla upp alla torrvaror i varsin burk istället för att ha de i orginalförpackningen. Blir svårare för ohyran att komma in då.
    Jag har aldrig varit med om skadedjur i mina burkar.
    Lycka till!

• kazzer

Hej din stackare!
    Här är en till drabbad. Vi hade mjölbaggar överallt, de kröp även omkring i badrummet *ryser*. Alla torrvaror fick slängas, gärna frysas först så att de små odjuren dör. Vi tog hit skadedjursbekämpning - försäkrade via bostadsrättföreningen - och de sprutade bekämpningsmedel i alla skåp och utmed alla lister. Efteråt får man inte våttorka på 6 veckor eftersom medlet är vattenlösligt och ska vara kvar för att kunna ta död på nya som kläckts eller krypit fram ur sina gömslen.

Jag har blivit helt nojjig efter detta och förvarar alla torr varor i kylskåpet numer. Fick slänga hur mycket som helst sist och köper knappt torrvaror längre. Lite bröd och müsli i kylskåpet bara.

Lycka till med saneringen!

• Malounis

Vi hade mjölbaggar för två somrar sen. Jag var på semester i södra Sverige och besökte en kvarn där jag köpte en påse mjöl. Sen hade vi först larver på hela diskbänken hela sommaren som utvecklades till baggar...ursch fy och blä!!
    Tog kort på dom och mailade till Anticimex, men dom trodde inte det var mjölbaggar! Nähä, vad var det då liksom??
    Hade i skafferiet också lite grann. Spred sig till en påse med mannagrym blandannat. Men det var inte så allvarligt att vi behövde slänga alla torrvaror.
    Sommaren därpå hade några övervintrade larver vaknade upp och dök upp på diskbänken igen. Men det var bara nån enstaka gång,sen så har vi inte sett till nå fler.
    Vi tror att det var från den där mjölpåsen från kvarnen dom kom. Men samtidigt så hade grannarna problem med baggar. Och dessa var i hela huset hos dom! Och deras kom ifrån en kvarglömt dammsugarpåse dom lagt under en trapp när dom städade en gång och bytte påse och sen glömde bort den första påsen som då låg ett bra tag under trappen...

• rj5o0

Så här gjorde jag: jag började slänga saker av rena äckelkänslan, sen lugnade jag mig och tog fram ett förstoringsglas. Jag började nämligen tvivla lite på om det verkligen var mjölbaggar, dom gillar ju mjöl ,så varför satt dom bland bull och knäckformar och kröp mest i själva kartongerna. Vid närmare betraktelse såg de inte riktigt ut som mjölbaggar. Bara dom som satt i mjölet.

Jag gick in på Anticimex sajt och upptäckte att de var mer lika splintbaggar eller mjuk trägnagare, det vill säga såna som äter virke. Efter det tog jag loss hyllorna som är gjorda av pressat virke, typ spånskiva, från ikea. Så sprayade jag lite fönsterputs på kanten där det pressade virket syns och då kröp det upp massa baggar.

Nu insåg jag att det var möjligt att rädda mycket av maten, så jag började sanera bort baggarna och hälla över i burkar av plast (som jag hoppas att dom inte är så sugna på. )
    Allt sanerade och plastades in. Så sprayade jag med diverse giftigheter på ett oproffsigt sätt, men som en slags första sanering i skåpen. Eftersom allt nu är skyddat från utifrån kommande baggar så kan jag hantera dem när de försöker hitta mer cellulosa att äta från kartongerna.

Kartonger är kanske inte det jag vill ha i skåpen nu i huvudtaget, det finns säkert baggar kvar.....

• rj5o0

Med blotta ögat är de svarta elipsrunda små kryp. De andra baggarna jag såg, virkesbaggarna, de hade en mer röd ton och var lite större. titta på anticimex sida, där finns tydligare bilder.

• Stampe

Har tittat lite på anticimex sida nu men förstår nog inte riktigt hur stora de är i verkligheten. Lever de i mjölen? Ser man dem med blotta ögat?

Har hittat två små insekter i en låda vid två olika tillfällen, men de ser likadana ut. Typ små svarta (ca ½-1 cm). Ingen aning om var de kan komma ifrån, men blir lika rädd varje gång.

• rj5o0

Sitter dom i mjölet och gonar är det nog därifrån dom också kommer. Det var bra att titta i förstoringsglas, då ser man hur många ben och hur de är formade, annars finns det ju en massa småkryp som kan ha hamnat på olika ställen....

Svar på tråden *I morse öppnade min kille köksskåpet