• KajsaStina79

Idésprutande; Mat att laga innan BF för att ha i frysen

Verkar vara ett hett tips att laga massa mat innan knoddsen tittar ut. Jag förmodar att det sista man känner för och har tid med när dom väl anlänt är att ställa sig o laga lunch o middag till sig själv o mannen.
    Så nu tänkte jag att vi alla skulle vara kreativa och komma på massa bra grejer som man kan laga innan och lägga i frysen. Jag börjar med 3 lätta grejer:
    Köttfärsås
    Lasange
    Tacopaj ..eller annan paj..

Mer tips?

• Svar på tråden Idésprutande; Mat att laga innan BF för att ha i frysen
  • HEH

Oj! Vad duktig du är!
    Kanske mera grytor som det är bara att koka ris eller annat till senare!
    Jag älskar ju kålpudding, lätt att göra oxå!
    Finns ju massor med mat! ha ha

Jag bakade innan bebisen kom. Alltså massor med fikabröd till alla som kom! Det tog ju slut allt! Nästan hela stora frysen var full med bullar, sockerkakor, rulltårtor, kakor osv. Allt var tömt på 2 veckor!
    Så det är att rekomendera det med!

• Fiansess

Jag har även gjort piroger och frallor och muffins.
    Smidigt att bara plocka fram när det kommer besök :).

• Kajak

Köttfärs biffar som du kan göra själv.

kycklingwok med ris

köttbullar o nåt pasta

ugnspannkakor med eller utan bacon eller skinka

Pasta med skinkasås

korvring med lök eller tomat med potatis

Jaa det var några förslag.

• VictorsMamma

Soppor, kanske? En väldigt godoch otroligt enkel är tomatsoppa med korv.

En Ring falukorv i stavar, 2 pkt Kelda tomatsoppa, färska skivade champinjoner, Paprika. Bara till att blanda och koka i ca 15 minuter. Servera med knäcke.

Förra gången bakade jag oxå en massa. Kanelbulla, chokladbiskvier bl. a. Men jag gick 16 dagar över tiden, så när han väl var född så var de helt borta :-O HUR gick detta till? Fick bli köbekagor i alla fall. HIHI!

• Fiansess
    VictorsMamma skrev 2008-04-04 10:29:00 följande:
    Soppor, kanske? En väldigt godoch otroligt enkel är tomatsoppa med korv.En Ring falukorv i stavar, 2 pkt Kelda tomatsoppa, färska skivade champinjoner, Paprika. Bara till att blanda och koka i ca 15 minuter. Servera med knäcke. Förra gången bakade jag oxå en massa. Kanelbulla, chokladbiskvier bl. a. Men jag gick 16 dagar över tiden, så när han väl var född så var de helt borta :-O HUR gick detta till? Fick bli köbekagor i alla fall. HIHI!
    Haha jag kan se mig själv sitta där med mina muffins om jag går över så mkt
  • Brahma

Jag hade bakat morotskaka och moccarutor som är perfekta att frysa..men nu är alla borta, jag har gått övet 12 dagar, haha! Kanske bakar jag nya idag, vill ju ha nått att bjuda på när ja får besök

• Helheim

Kålpudding, pannkakor, Potatisgratäng...

• jennyug

gud vad duktiga ni alla är...måste väl börja fylla frysen snart

• Babe

Brahma: morotskaka, nami, det bästa som finns!! Det ska vi ha i frysen för "när vi får oväntat besök" eller när man själv blir sugen =)

• Kajak

Ni kan även baka kladdkaka.
    Dom är så lätt att göra o ta inte så mycket plats i frysen,
    Jag bruka baka några st varje gång, så jag har alltid nåt in frysen att bjuda på om vi får oväntad gäster.
    Annars bakar jag klassik sockerkaka. (med rivna kokos istället för ströbröd)
    Den är såå gott o enkla.

• kobebis

så bra att ha ett litet lager i frysen. En sak man kan tänka på är att inte göra maten för stark eller med för mycket lök, barnet KAN få ont i magen av det om ni ammar.

• Nova707

Lägger till några rätter till listan

Makaronipudding

Dillkött

Pastagratäng

Spaghetti med citronkycklingsås

• Toka2

Ris-och-kassler i ugn
    Pajer av olika slag
    Fiskgratänger
    Lasagne/Lasagnette
    Piroger med olika fyllning
    Grönsaksgratänger

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • GummiGutta

Flygande jakob

Köttfärspiroger

Hemmagjord pizza, tror att man kan frysa in dom ogräddade men fyllda t o m

Lite mer pyssel när man lagar men ack så gott är hemmagjorda hamburgare (bara platta till köttfärs som man ev blandat med kryddor och frysa in på plåt, sen kan man lägga dom med smörpapper emellan i frysen och ta fram så många man vill ha, allra godast med hembakt bröd till, och/eller fryst klyftpotatis)

Lasagne är ju en klassiker, med lite tabasco, mörk oxfond och soya i köttfärssåsen blir det ännu godare

Canneloni (har aldrig provat att frysa in men det är ju så gott...)

Delizie (pastastubbar av färska lasagneplattor ihoprullade med kokt skinka, ostskivor och squash, sen delar man dom i 3-4 cm tjocka "stubbar" och gratinerar i ugn med tomatsås, ostsås och riven parmesan, ev kan man frysa dom innan gratineringen, vilket jag dock ej provat)

• mammamadeleine

mat man gillar är ju alltid gott! Skrattande Ska faktiskt laga mat som min gubbe ska ta med till bb så länge vi ligger där, klarar verkligen inte av sjukhus maten! På de flesta ställen finns det ju micro i "köket" så varför inte äta mat man faktiskt tycler om? Efter förra förlossningen höll jag på att säcka ihop av näringsbrist pga att jag inte klarade av att äta maten dom hade där! Så vi ska laga massa mat innan, som han kan ta med till mej, som han kan äta i sin ensamhet när han inte är med oss Gråter och som vi kan ha de första dagarna när man kommit hem! Bara ett tips om man inte e sugen på mat som smakar NADA!! 

• GummiGutta

Såg att tråden låg under "tvillingar", hoppas att det är ok att skriva här även om man inte har tvillingar på G

Kom på lite fler maträtter som är goda att frysa in (allt är ju inte det tyvärr), men grytor brukar bli bra:

*Ungersk gulasch: jag brukar göra efter det här receptet:
    www.primavi.se/kott_och_gront_recept/artikel.cfm&Ungersk%20gulasch
    men nudelsmeten efter det där receptet blir absolut inte lös...

*kalops

*boeuf bourgignon (hur man nu stavar till det)

*Gryta med nötkött och korv typ chorizo

Hm vad gott allt låter... Jag ska nog ägna de fyra lediga veckorna nu innan bf åt att tömma frysen och fylla den med smarrigt käk, tyvärr är köket härhemma inte riktigt färdigrenoverat än, men förhoppningsvis kommer det rörpulare hit nästa vecka och då har vi rinnande vatten, avlopp och diskmaskin

• GummiGutta

Hmmm, har man bebis med känslig mage så kanske inte gulasch med all denna paprika är så bra.... chorizo kan man ju alltid byta mot mildare korv.

Svar på tråden Idésprutande; Mat att laga innan BF för att ha i frysen