• knuffel

Blodtrycksfall

Hej,

Jag är gravid i vecka 32 och har problem med blodtrycksfall. Jag har lågt blodtryck och ibland blir jag plötsligt yr och det svartnar för ögonen och det känns som jag ska svimma. Jag kan också må lite illa. Har ni något tips om hur jag ska undvika dessa blodtrycksfall? Är det någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Blodtrycksfall
  • Ida80

Jag har lite av samma problem som du. Har väldigt lågt blodtryck och det har hänt ett par gånger att jag har fått hjärtklappning svimningskänsla och varit tvungen att sätta mig på huk på direkten.  Efter lite analyserande och prat med min BM så kom jag fram till att dett händer oftast när jag är uppe i varv och varm. På jobbet bakar vi en massa i Bake off- ugn, och när den har varit på ett tag, och vi har mkt att göra, så måste jag öppna dörrar och ta av mig till linne i förebyggande syfte, för att inte svimma. Måste även dricka mkt vatten.

Och när jag blir stressad så måste jag varva ner med en gång annars kommer allt å det svartnar för ögonen.

Min BM säger att när man är gravid så ökar blodmängden i kroppen, och i och med det så vidgas även blodkärlen. När man sen blir varm, så vidgas kärlen ännu mer och blodet faller mkt snabbare. Är men sen uppe i varv på det så har blodet så högt temp att en svimning kan komma hastigt.  Så mitt råd är, håll dig lagom varm och sval och behåll lugnet..så minskar blodtrycksfalls risken.
    Motion hjälper oxå. Så nu mera går jag 30min på en crosstrainer varje dag...

Lycka till...för det är verkligen otäkt när man inte har kontroll över sin kropp!

*För varje minut du är arg, förlorar du 60 sek utav glädje*
  • Babe

Känner igen mig... har lågt blodtryck och kan få yrsel och svimningskänsla med kallsvettning och illamående emellanåt (tvillinggravid, v27).
    Jag får det ofta om jag står stilla längre tider, sitter stilla längra tider, är lite stressad eller trött. Det hjälper att dricka något, andas lugnt och med djupt, lätta lite på klädseln om man är varm, hemma: sitta och hänga med huvudet ner alt lägga sig ner med benen upp. Det är obehagligt, men inte farligt. Har bara svimmat en gång (blodprovstagning).

Svar på tråden Blodtrycksfall