Varför slickar katten på plast?
Ja, har en katt som jätteofta går och slickar på plastpåsar och liknande... Ngn som vet varför hon gör det? Eller har en katt som gör likadant?
Ja, har en katt som jätteofta går och slickar på plastpåsar och liknande... Ngn som vet varför hon gör det? Eller har en katt som gör likadant?
Bra fårga du, en av mina katter kan göra samma sak ibalnd.
har fått för mig att de inte e bra i alla fall, men ja kan ju ha fel
Haha, så gör min yngsta oxå. Hon äääälskar det. Tyvärr vet jag inte varför men skulle hemskt gärna vilja veta
Jo jag har en katt som gör det ENBART för att få uppmärksamhet å mat.. Han vet så väl att jag blir irriterad på honom när han gör det, och e jag tråkig och inte ger honom den uppmärksamhet han vill lägger han sig bara strategiskt till så att jag MÅSTE kliva upp ur sängen, hämta honom, ge han mat & sen gosa med honom
Mina katter har alltid tillgång till torrfoder, så mat är det inte som fattas.
Jag har också för mig att det inte är bra för dem att slicka på plast... Sen fattar jag inte hur det kan vara gott???
Har en annan katt som brukar käka kartong, det är inte heller så normalt, men det är ju iaf inte farligt.
Det är inte nåt stereotypt beteende då? Är det ute eller innekatter?
Jag tror att det är materialet som katterna gillar mot sin tunga! För min förra katt älskade att slicka på fotografier (hal yta ju). Likadant plast har ju lite hal yta.
Andra teorier...? :)
En av mina katter är likadan. Plastpåsar med tjockare handtag, t.ex. H&M:s är favvo. Lägger man ifrån sig en sån är kissen framme och slickar på handtaget direkt. Ibland biter han lite kärleksfullt också.
Men de kanske är sugna på att smälla lite bubbelplast, hihi!
Är det inte så att det finns rester av hud och annat som gör att det blir lite salt tror ni?
Jag tror min katt helt enkelt gillar knastrandet.
Lajkie> Stereotypa beteenden ser inte ut så, de är att djuret gör samma sak gång på gång, som att springa runt runt i en ring eller ligga och slicka sig på samma ställe på kroppen i evigheter.
hahaha minkatt älskar också plast!:D Vilekn grej..Trodde han var ensam om de:P:D
Vår ena katt brukar käka plast så fort han får chansen :-S Han kommer alltid springande direkt om man prasslar med något plastigt, redo att vilja tugga i sig det. Varför han gör så har jag dock ingen aning om.
SLICKAR på plast? Min kan TUGGA i sig en hel plastpåse om jag inte har koll
Nä, men det händer väldigt ofta om han tigger mat eller om jag inte släpper ut honom när han vill. Han går ofta in på toan där vi har toarullar i en såndär plastförpackning. Den är full med bitmärken
Samt blomman på kökbordet som står illa till när han väntar på mat haha.
Trodde faktiskt att min katt var den enda! Vad intressant att det finns fler... Tycker dock att det är lustigt att vi har tre katter, men bara en slickar på plastpåsar. Och det är alla former av plastpåsar, eller soppåsar med och bubbelplast och... ja allt i plast typ