• Bisch

Ford S-Max - erfarenheter?

Vi väntar tredje barnet efter sommaren och behöver byta till en större bil. Är sugna på en S-Max!
    Finns det någon som har en sådan och vill dela med sig av erfarenheter?
    De äldre barnen är 6 och 2.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ford S-Max - erfarenheter?
  • Anke

också nyfiken

* If you think nobody cares about you, try missing a couple of payments *
  • Morren

Begtest av S-Max fanns i AutoMotorSport nr 4 (14/2-2008).
    S-Maxen sticker ut på 2 punkter negativt.
    Kvalitétskänsla och Problemfri. Ljusår efter konkurrenterna. Sen är den rolig att köra och allt de som vi redan vet.
    Jag kände exakt samma sak efter mina 8 månader med en ny ST220 som en av ägarna skriver om sin S-Max 07:a.
    "ALDRIG Mer en Ford. Synd på en bil som i grunden är fantastisk" - sammanfattar ganska bra vad jag kände också.

Även verkstäderna fick urusla betyg av ägarna.

• Bisch

Tack Morren! I de flesta andra tester vi läst har betygen varit överlag bra, så intressant att höra att det finns negativa tester oxå.

Vi har lånat hem en S-max (demobil) över helgen och är imponerade över utrymmena. Otroligt att kunna ha två bilbarnstolar i baksätet och ändå sitta där som vuxen och ha gott om plats. Sen ska vi inte ens tala om bagageutrymmet

MEN - ljudnivån i bilen är HÖG! Nu hade den dubbdäck, men i motorvägsfart dånar det, framförallt i baksätet. Maken påstår att det är i nivå med en 245:a från -76... Ska provköra med sommardäck, om skillnaden är stor kan man ju köra dubbfritt på vintern.

Återkommer med mer info.

• Anke

vad är skillnaden på C-max och S-max? 

* If you think nobody cares about you, try missing a couple of payments *
  • Morren

Jo, men testerna är alltid bra. Då är det nya bilar som testas. Det negativa testet är ju när ägare som verkligen använder bilen kommer fram. Ford har ju en tendens att gå sönder minst sagt
    Begangnattestet av S-Max pekar på att S-Max inte är något undantag....

• Bisch

Nu har jag läst begtestet i AutoMotorSport, och det ser ju högst sisådär ut. Har man tur så funkar den ju, men det är helt klart värt att pressa fordhandlaren på vad som gäller för alla dessa småfel (nu råkar han vara en av våra bästa vänner ). Måste dock säga att vi haft flera fordar genom åren (inga från 2000 och framåt dock) och inte haft mer problem med dem än med andra bilar. Det här är dock första gången vi är intresserade av en nästan ny bil (den är 1 år beg) och då förväntar man sig ju att det inte ska hända så mkt.

ANKE - jag vet inte exakt, men S-max är mycket större än C-max i alla fall.

Skulle provköra med sommardäck igår för att höra ljudnivån, men vi hade snöstorm! (var tog våren vägen?) Får se om vi tar oss ut idag, vi har tyvärr vinterväglag även idag...

• Bisch

OK, det blir ingen S-max. Provkörde bilen som vi tänkte köpa med sommardäck nyss. Vägljudet var nästan lika högt som i demobilen + att motorljudet dessutom hördes ganska väl jmf med demon (körde nu en 2.0, demon var en diesel).

Men det är med sorg i hjärtat, bättre innerutrymmen har jag aldrig sett i en bil som ändå inte upplevs som en buss att köra. Maken skulle dock aldrig acceptera att lägga så mkt pengar på en bil där han redan från dag 1 irriterar sig på ljudvolymen.

Svar på tråden Ford S-Max - erfarenheter?