• Svart ros

Fler som är rh-negativa?

Fick veta i månadgs att jag är rh-negativ och kommer få ta ett blodprov i v.25 igen. Enligt bm så är det inget problem med att vara rh-negativ men man blir ändå orolig. Finns det fler som är rh-negativa och finns det stor risk för barnet att vara rh-negativ?
    Bör man vara orolig??

• Svar på tråden Fler som är rh-negativa?
  • AnneSophie

Nej, du behöver inte vara orolig. Om barnet är Rh- så är det ju egentligen enklare faktiskt.
    Jag är själv Rh- och har fått två Rh+ barn. Du får lämna blodprov 2-3 gånger under graviditeten (lite beroende på vart du bor) och inom 72h efter förlossningen, om bebisen är +, så får du en Anti-D spruta.

• MizzTez

Jag är rh-!!

Du behöver inte oroa dig! Din bm håller koll på dig och om bejbisen kommer ut med en annan blodgrupp så får du en spruta i skinkan som gör att du inte får nå komplikationer om du skaffar fler barn.
    Min dotter är positiv men min son är negativ.

Vad har pappan för blodgrupp? Har ni samma så är det ju inget problem alls..

• Nanne84

Jag är Rh positiv men bara svagt så jag får Rh-negativt blod vid ev. blodtransfusion. Har inte hört att detta skulle vara några bekymmer för mitt barn..... skulle det kunna vara det?

• Svart ros

Pappan är rh+ så det är ju stor risk att barnet också kommer bli positivt....
    Men det ökar inte chanserna till att barnet skulle dö i magen???
    Blev så orolig när jag googlade och hittade en gammal tråd här på fl som handlade om just rh- och att de fått missfall pga det.

• Svart ros

Blev orolig också för att jag gjort abort tidigare och vad jag läst så ska man få en spruta med gammaglobulin även efter abort för att skydda nästkommande foster, och vad jag vet så har jag inte fått någon spruta för det. Visste inte att jag var rh negativ förrän i måndags..

• Teschty

Jag e oxå RH-negativ
    Jag har haft många MF/MA innan jag fick min Alvin, men dom sa att det inte har med det o göra så försök att inte oroa dig.
    E det något du undrar så fråga på så kanske jag kan svara från mina erfarenheter.
    KRAM

Vicke85 skrev 2008-04-04 15:43:56 följande:
    Pappan är rh+ så det är ju stor risk att barnet också kommer bli positivt....Men det ökar inte chanserna till att barnet skulle dö i magen??? Blev så orolig när jag googlade och hittade en gammal tråd här på fl som handlade om just rh- och att de fått missfall pga det.
    Alvin mammas hjärta
  • explosive

jag är rh - har en dotter som vart rh + fick en spruta med anti d kroppar väntar nu mitt andra barn i v 25 missfall beror inte på vad man har för blodgrupp.

• Svart ros

Tack för alla era svar. Jag är iaf inte ensam om att vara rh- vilket känns jätteskönt! Ska försöka släppa oron, för det verkar ju inte gå illa trots att man är rh-.

• Kidz

Här e en till som e rh-

Har fått två barn och väntar nu tredje..
    Blir lite fler blodprov under graviditeten och en spruta efter förlossningen.
    Annars ingen skillnad vad jag kan komma på just nu iaf.

• Niwa78

jag är occkså rh negativ, första sonen blev ett positivt barn i alla bemärkelser då pappa är rh positiv, väntar barn nr 2 nu och det har gått jätte bra.
    inget att oroa sig för alltså.

• jungfru76

Jag är oxå rh- och det som kan bli är ju att om bebben har annan blodgrupp så kan bebben få mycket gulsot efter födseln.

• fia0411

Här är en till Rh-neg, sonen är positiv och nu är jag gravid med andra. Ska tas några blodprover under graven, men som sagt, det håller Bm koll på :)

• Gsson

Är också Rh-negativ inget att behöva oroa sig för..

• Trollet

Jag är också Rh- och min son var +. Jag fick sprutan efter förlossningen, men har denna  graviditet ändå bildat antikroppar mot bebisen. Men även OM detta händer kan de inom sjukvården hantera detta också. Jag får springa och ta prover, träffa läkare och göra ultraljud varje vecka för att ha koll på lill*n bara + att det kan behöva sola och/eller byta blod efter förlossningen.
    De har bra koll numer med prover och sånt!

• Trollet

DEN skulle det vara :o) bebisen alltså....

• Trollet30

Hej! Jag är oxå rh negativ men min BM sa oxå att det är ingen fara för fostret. Men klart man blir orolig, men personalen på sjh har bra koll, bara man har mig sen pappren om sin blodgrupp...

• marvi

Vicke85: Risken med att vara rH-negativ är att om man varit gravid tidigare med ett rH-positivt barn och bloden har blandats så kan man ha utvecklar antikroppar vilket i så fall kan drabba nästa rH-positiva barn i magen. Risken för att bloden blandas är störst vid förlossningen, men kan även hända vid abort eller missfall och till och med under pågående graviditet men det är jätte-sällsynt!

Hursomhelst är det pga av detta som de tar blodprov två-tre gånger och kollar att man inte har antikroppar. Jag antar att du fått svar på ditt första blodprov, det som visade att du är rH-negativ, och att det inte innehöll några antikroppar. Därmed behöver du inte oroa dig angående din tidigare abort, hade du haft antikroppar efter den hade det upptäckts på första blodprovet.

• fia0411
    Trollet skrev 2008-04-07 21:35:53 följande:
    Jag är också Rh- och min son var +. Jag fick sprutan efter förlossningen, men har denna  graviditet ändå bildat antikroppar mot bebisen. Men även OM detta händer kan de inom sjukvården hantera detta också. Jag får springa och ta prover, träffa läkare och göra ultraljud varje vecka för att ha koll på lill*n bara + att det kan behöva sola och/eller byta blod efter förlossningen. De har bra koll numer med prover och sånt!
    Vilken vecka fick du veta att barnet var positiv?
  • jenni82

hejhej! är också rh-neg.
    är visst ingen stor grej egentligen,
    min dotter är rh pos och jag fick en spruta i baken efter att hon föddes.
    var ingenting som påverkade graviditeten.

Svar på tråden Fler som är rh-negativa?