• Bebben

Penicillin ur kroppen??????

Min dotter, 3 år, ska på en 7-dagars kur med Amimox som har ett brett spektra. Hon har haft förkylningsinfektioner varannan var tredje vecka under hela vintern. Hosta, förkylningsastma, feber osv osv.

Jag är motståndare till penicilliner och undrar nu när penicillinet går ur kroppen efter en kur? Jag har hört att penicillinet slår ut kroppens immunförsvar och vill då inte ha min dotter på dagis. Nån som vet när kroppen är återställd efter en sån kur?

• Svar på tråden Penicillin ur kroppen??????
  • Bebben

Finns det ingen som kan sånt här om mediciner? Hur länge det är kvar i kroppen och kroppen återhämtat sig så immunförsvaret fungerar igen?

• gummalottan

I stort sett allt amoxicillin kommer att vara borta på mindre än ett dygn. Det slår inte ut kroppens immunförsvar. Det verkar genom att förhindra uppbyggnaden av bakteriernas cellväggar; det påverkar ämnen som inte finns i våra egna celler.

• Bebben

Tack för ditt svar. Jag har målat upp värsta skräckscenariot att min dotter är mottaglig för allt under tiden hon äter penicillinet. Nåja, hon får iallafall vara hemma från dagis denna veckan. Det skadar nog inte.

Svar på tråden Penicillin ur kroppen??????