• Anonym (Mamman)

Om man blir stämd

Hej.

Jag undrar om det finns någon här som kan berätta hur det går till när man blir stämd på umgänget. Hur hela processen går till s.a.s. Vem blir man kontaktad av och blir man kallad till förhör och vart hålls dom i så fall? Måste man sitta öga mot öga med pappan? O hur lång tid tar allt på ett ungefär? Jag förstår att det är olika från fall till fall men på ett ungefär?

Tackar på förhand...

• Svar på tråden Om man blir stämd
  • Yrslan

Men en stämning avgörs i domstol, så då behöver du en advokat.

• Anonym (mamma med)

Jag förstår faktiskt inte din fråga riktigt... Kan man bli stämd på umgänget?? Jag är inte ett dugg insatt men jag undrar... Låter jobbigt dock! *stackare*

• Nyfiken gul

När du får stämningen i din hand är det första du ska göra att ta kontakt med ett eget juridiskt ombud/advokat.  Du kan sköta allt själv men är inget en tingsrätt rekommenderar och du kan förlora allting....

Det är advokaten som sköter alla kontakter som behövs inför en tingsrättsförhandling. Du behöver bara berätta hur du vill ha det så sköter han/hon resten. Du behöver inte träffa pappan förrän ni sitter i rättssalen.

Hur lång tid allt tar beror på om ni kan enas om något resultat. Jag o mitt ex höll på i 3 år. Och min make håller fortfarande på efter snart 6 år....

• Nyfiken gul
    Anonym (mamma med) skrev 2008-04-04 16:25:26 följande:
    Jag förstår faktiskt inte din fråga riktigt... Kan man bli stämd på umgänget?? Jag är inte ett dugg insatt men jag undrar... Låter jobbigt dock! *stackare*
    Ja det kan man..
  • Anonym (Mamman)
    Svar på #1
    Jo men det behöver man ju inte skaffa innan man blivit stämd? Eller kan det kanske vara bra att ta kontakt med en redan nu?
  • Nyfiken gul
    Anonym (Mamman) skrev 2008-04-04 16:26:26 följande:
    Svar på #1Jo men det behöver man ju inte skaffa innan man blivit stämd? Eller kan det kanske vara bra att ta kontakt med en redan nu?
    Du behöver en advokat redan när du får stämningen i din hand för du har oerhört svårt att ordna allting själv.. rättare sagt omöjligt...  Det är mycket juridik du måste kunna för att förstå vad en stämninge går ut på och vad en stämning kräver av dig som förälder..  Det är inte bara att vänta på att tingsrätten hör av sig.. det är massor med jobb innan dess..
  • Anonym (mamma med)
    Nyfiken gul skrev 2008-04-04 16:26:18 följande:
    Ja det kan man..
    Snälla om du orkar förklara (el TS orkar) Vad gör man för att bli stämd?? I min (kanske naiva) värld så blir man stämd när man gjort ngt fel.... Är det inte så nu utan en "vanlig" vårdnadstvist (om ni ursäktar ordet vanlig)...
  • Anonym (Mamman)
    Svar på #7

Jag nekar pappan umgänget för en hel del saker som jag anser att barnet kan ta skada av.

På måndag ska jag ta o kontakta en advokat så jag har allt förberett om det dimper ner en stämning i brevlådan.

• Anonym (mamma med)
    Anonym (Mamman) skrev 2008-04-04 16:33:43 följande:
    Svar på #7 Jag nekar pappan umgänget för en hel del saker som jag anser att barnet kan ta skada av.På måndag ska jag ta o kontakta en advokat så jag har allt förberett om det dimper ner en stämning i brevlådan.
    Då förstår jag bättre Och han vill såklart träffa barnet... Hoppas det går bra för din (och framförallt barnets) skull
  • Nyfiken gul
    Anonym (mamma med) skrev 2008-04-04 16:30:18 följande:
    Snälla om du orkar förklara (el TS orkar) Vad gör man för att bli stämd?? I min (kanske naiva) värld så blir man stämd när man gjort ngt fel.... Är det inte så nu utan en "vanlig" vårdnadstvist (om ni ursäktar ordet vanlig)...
    Stämd kan man bli av många skäl men när det gäller vårdnadstvister handlar oftast stämningarna om att man som föräldrar inte kommer överens och inte kan diskutera ihop sig för en lösning som fungerar. Då stämmer man den andra föräldern helt enkelt och förklarar varför man tycker som man tycker och då får en domstol avgöra hur det ska se ut helt enkelt.

Om man vid en separation kommer överens om att pappa ska ha varannan helg kan han senare stämma mamman på umgänget för att han vill ha längre umgänge tex varannan vecka. Eller att mamman tycker pappa är olämplig och vill att han ska ha kortare umgänge och kanske med kontaktperson eller liknande.. då kan man också stämma....
Svar på tråden Om man blir stämd