• Lillabjörnen

    Hur länge kan man helamma?

    Min son är 6 mån och han älskar att bli ammad. Jag ger smakisar varje dag och ha gjort sen ca 1 mån. Men han är inte intresserad av det, han vill bara ha bröstet och inget annat. På bvc säger de att barnet behöver extra mat utöver bröstmjölk när det blivit 6 mån, främst järn. Men han vill ju inte ha! Så jag tänkte att jag frågar er här på AP-forumet vad ni säger om saken... ?

  • Svar på tråden Hur länge kan man helamma?
  • Tjohalia

    helamma UTAN smakisar kan man göra i 6 månader (när man börjar med smakisar så helammar man egentligen inte längre, även om det känns så), därefter bör man börja med smakisar för järnets skull, du kan alltså vara lugn, för dom bebisar som inte börjar med smakisar förrens vid 6 månader så handlar det ju bara om en tesked i början. Jag har hört att vid 8 månader "bör" man ha bytt ut två mål, men det är nog väldigt individuellt när dom är redo för det.

  • Fru Dina

    På amningshjälpens hemsida står det lite om WHO:s rekommendationer:

    amningshjalpen.se/radgivning/amningslangd.htm

    Jag tror också det var där jag läste att det att barn behöver tillägg av mat till bröstmjölken vid sex månaders ålder är ett genomsnitt av världens barn, vissa klarar sig lite längre o vissa behöver lite tidigare mao.

  • trötter32

    Min dotter är också en som älskar att amma och inte är så intresserad av annan mat. Jag blev jättestressad av BVC som tyckte att hon MÅSTE äta mycket annan mat pga järnet. Hon var/är nyfiken på mat, men äter bara lite (ännu mindre förrut). Läste på sjalbarns forum (sjalbarn.se) om mat och amning och hittade många bra råd och tankar kring detta. Bland annat råd om plockmat, det går bättre när dottern får äta själv. Har du provat ge honom majskrokar? Det tyckte dottern var jättespännande att hålla själv och suga/knapra på. Nästan omöjligt att sätta i halsen också. Hon är nu drygt 9mån, äter vissa dagar lite mer andra dagar mindre, men är nyfiken.
    Det verkar inte helt ovanligt att endel barn tar längre tid på sig innan de börjar äta fast föda. Finns flera som lever på välling några månader och då tror jag bröstmjölken är nog så bra.

    Hittade också endel intressanta funderingar runt detta på:

    cicci-cecilia.blogspot.com/2006/06/smakportioner-eller-helt-enkelt-att.html

    Lycka till!

  • Helene m Olivia o Sigrid

    Som sagt, du helammar ju inte eftersom du ger smakisar och det räcker ett bra tag till, iaf hela första året!

    Är han helt ointresserad av allt? Både puréer och plockmat?

    Med Sigrid gjorde vi så att vi struntade i vanliga smakisar och började ge henne lite plockmat (typ kokta grönsaker osv) när hon var 6 mån. Hon ammades fritt och erbjöds mat när vi andra åt och så fick hon plocka i sig så mycket eller litet hon ville.
    Hon fick aldrig välling.
    Kring 12-14 månader åt hon väl något som kunde kallas en portion.


    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • stora lilla J

    Det är alltså så att mammans järnreserv minskar i mjölken runt ca åtta mån, därför rekomenderar man att börja med smakisar vid ca sex mån, för att vid möta upp det minskade järnet i mjölken vid åtta mån. Jacob helammades i sex mån, sen fick han plockmat, vilket för honom handlade om att typ slicka på melon-, gurk-, och morotsbitar, tills han var ca tio mån. Men det funkar ju också, eftersom målet främst är att få barnen intresserade av annan mat. Bröstmjölk ska ju ändå vara huvudnäringen under det första året!


  • Lekmamman

    jag hel amma i nästan 1år...låter heeelt galet men min pojk vägra äta nått annat...kunde pilla på smörgåsen men inget annat...så när han va 11mån så stängde jag affären..han fick ta välling vare sig han ville eller ej... hade världens bästa bvc sköterska som hjälpte mig hela vägen...

  • Helene m Olivia o Sigrid
    Lekmamman skrev 2008-04-04 21:09:27 följande:
    jag hel amma i nästan 1år...låter heeelt galet men min pojk vägra äta nått annat...kunde pilla på smörgåsen men inget annat...så när han va 11mån så stängde jag affären..han fick ta välling vare sig han ville eller ej... hade världens bästa bvc sköterska som hjälpte mig hela vägen...
    Fast bröstmjölken är ju betydligt nyttigare att leva på än välling!
    Då är det ju bättre att helamma tills de blir intresserade av mat och så skippar man välling helt!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • Lekmamman

    jo jag vet..:) min lillkille va sjuk hela sitt första år..så amningen behövde han..och det va skönt att jag kunde nätta han så länge och han va en rejäl knubbis..:)
    Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-04-04 21:12:59 följande:


    Fast bröstmjölken är ju betydligt nyttigare att leva på än välling!Då är det ju bättre att helamma tills de blir intresserade av mat och så skippar man välling helt!
  • gård

    min son blir 8 månader nu och han äter ibland lite plockmat när vi andra äter, typ ris, linser, morot grovt mosat. Ammar mest, och han verkar må bra. Kan ju inte tvinga i honom bara för att BVC säger nåt, så länge han verkar må bra.

  • Marlene

    jag helammade (då menar jag den riktiga defenitionen av helamning, dvs enbart bröstmjölk) i ca 10 månader sen började vi med smakisar. Hela mål mat började han med nångång runt 18 månader.

    Du gör ju precis som man ska, du helammar inte. Helamning i 6 månader därefter börjar man med smakportioner. Smakportioner kan ju vara en tesked om dagen. Sen rekommenderas man att fortsätta att amma i minst 1 år, tanken är ju inte att maten ska konkurrera ut amningen utan amningen fortsätter att vara huvudnäringen hela första året

Svar på tråden Hur länge kan man helamma?