Du som jobbar som kock (eller om din partner/någon du känner gör det)
Vad har du som är kock för utbildning? (Eller din partner/någon du känner)
Ni får gärna skriva vad utbildningen heter också. Samt var den finns.
Vad har du som är kock för utbildning? (Eller din partner/någon du känner)
min pappa gick restaurangskola när han utbildade sig.
Min sambo gick hotell och restaurant, men han omskolade sig efter 5 år..
Jag har gått restaurang och storköksutbildning såklart.
Det är ju på gymnasienivå men Lernia har också nån ekonomibiträde eller vad det heter.
puffar
sambon gick hotell och resturang på gymnasiet. sambons bror tror jag gick genom typ komvux (var ca 15 år sen)
puffar lite mer
utbildningarna som jag sa ligger i kristianstad!
det finns på högskola i kristianstad en gastronomiutb! om din vän vill veta mer så kan h*n kolla upp den
puff puff
Jag gick Lernias utbildning.
Min storebror hoppade av gymnasiet, och genom IV-programmet fick han en plats som lärling på en restaurang. Där var han några år och fick sin kockutbildning.
De som titulerar sig "kock" - har de alla en gemensam nämnare (utbildning) eller kan vägen till det yrket se olika ut?
Det finns på universitetsnivå i Umeå, en variant är en 3-årig ganska bred köksutbildning där företagsekonomi ingår bland annat och den andra heter kreativ matlagning som är 2-årig och mer köksinriktad från första början. Praktik ingår också.
Kanske finns på fler universitet i landet? Jag vet inte riktigt. Grythyttan är ju också en restauranghögskola.
Sedan som ovan - många som går dessa utbildningar har gått hotell och restaurang på gymnasiet.
Om man t.ex skulle gå Lernias (gymnasiala vuxutbildning?) men ej gått hotell o restaurang på gymnasiet - är man alltså utbildad kock efter det? (Jag är helt novis inom området och frågar för en vän).
puff puff