• spiritsinlove

Du som jobbar som kock (eller om din partner/någon du känner gör det)

Vad har du som är kock för utbildning? (Eller din partner/någon du känner)

(Frågar för en vän).
    - alla stavfel är medvetna -
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-04 19:09
    Ni får gärna skriva vad utbildningen heter också. Samt var den finns.
  • Svar på tråden Du som jobbar som kock (eller om din partner/någon du känner gör det)
  • korven72

min pappa gick restaurangskola när han utbildade sig.

• norgesessan

Min sambo gick hotell och restaurant, men han omskolade sig efter 5 år..

Emil 03 och Jonathan 05
  • TANKGIRL

Jag har gått restaurang och storköksutbildning såklart.

• TANKGIRL

Det är ju på gymnasienivå men Lernia har också nån ekonomibiträde eller vad det heter.

• spiritsinlove

puffar         

• Tant Groda

sambon gick hotell och resturang på gymnasiet. sambons bror tror jag gick genom typ komvux (var ca 15 år sen)

• spiritsinlove

puffar lite mer

• Tant Groda

utbildningarna som jag sa ligger i kristianstad!

det finns på högskola i kristianstad en gastronomiutb! om din vän vill veta mer så kan h*n kolla upp den

• TheMilky

Jag gick Lernias utbildning.

• spiritsinlove
    TheMilky skrev 2008-04-08 21:52:56 följande:
    Jag gick Lernias utbildning.
    Var det lätt att få jobb sedan?
  • elinvd

Min storebror hoppade av gymnasiet, och genom IV-programmet fick han en plats som lärling på en restaurang. Där var han några år och fick sin kockutbildning.

Don't let other people determine your future
  • spiritsinlove

De som titulerar sig "kock" - har de alla en gemensam nämnare (utbildning) eller kan vägen till det yrket se olika ut?

• tutim

Det finns på universitetsnivå i Umeå, en variant är en 3-årig ganska bred köksutbildning där företagsekonomi ingår bland annat och den andra heter kreativ matlagning som är 2-årig och mer köksinriktad från första början. Praktik ingår också.
    Kanske finns på fler universitet i landet? Jag vet inte riktigt. Grythyttan är ju också en restauranghögskola.

Sedan som ovan - många som går dessa utbildningar har gått hotell och restaurang på gymnasiet.

• spiritsinlove

Om man t.ex skulle gå Lernias (gymnasiala vuxutbildning?) men ej gått hotell o restaurang på gymnasiet - är man alltså utbildad kock efter det? (Jag är helt novis inom området och frågar för en vän).

Svar på tråden Du som jobbar som kock (eller om din partner/någon du känner gör det)