• Anonym (rumpstump)

Koloskopi ångerst, HJÄLP!

Nästa vecka är det dags för .... koloskopiiiii.... Alla ni som utstått denna behandling hjälp mig med tips och råd. Allt ni kan komma på från hur ni fick i er 4 liter vätska dagen innan till hur ni mådde efteråt. Berätta hur det var för er.

behöver jag säga att jag är mer än nervös?!

• Svar på tråden Koloskopi ångerst, HJÄLP!
  • Anonym (Ciiisa)

Jag har gjort det några gånger och bett om att få en annan vätska man ska dricka innan. 2 små flaskor som smakar apa men sen dricker man bara vatten, mycket lättare!!!!! Man kan ta "min" dryck såvida man inte har hjärtproblem eller så. Hinner du få nytt recept så prova det annars funkar det med det andra också fast det är lite äckligare

• Anonym (rumpstump)

Jag har redan hämtat ut Laxabonen, men kan man lämna tillbaka obrutna förpackningar till apoteket?

• Ida 1981

Jag blev sederad med Dormicum och då är man helt borta. Fick oxå två små flaskor, mkt lättare tror jag. Vart ska du göra det?

• Anonym (Bläää)

Jag har gjort en koliskopi för ca ett år sedan. Man ska ju så klart vara fastande plus dricka den mest vidrigaste vätska jag någonsin druckigt!!! Ja stod där kvällen före vid slasken och försökte dricka den vidriga drycken, men jag bara kräktes. Jag ringde tom avdelningen och grinade för att drycken var så vidrig. Fick i mig minimalt av den. Sen fick jag ta laxer medel analt inne på sjukan i stället för tarmen måste vara helt tömd. Men skulle jag göra om undersökningen så lever jag hellre på vatten i en vecka än att dricker det där igen. Minns tyvärr inte namnet, Men det var nå små flaskor. Själva undersökningen gick bra. Du ser ju inte direkt vad dom gör. Och det känns endast lite obehagligt. Får nån lugnande tablett före. Fast min tablett började inte verka förens hemfärd. Och då blev jag super trött. Det enda som var jobbigt var ju att visa rumpan för läkaren, men min var ju inte den första hon sett direkt ha ha. Sen var det en kvinnlig så det kändes bra. Men lycka till!

• Anonym (rumpstump)

I Västra Götaland. Jag är rädd för att bli sederad. Gillar inte tanken på att tappa kontrollen mer än man redan har när man ligger halvnäck på ett bord med 1,5 meter skang i röven och en massa okända folk runt omkring. Så jag har bett om att bara få smärtstillande till att börja med och bara lugnande om jag själv ber om det.

• Anonym (Ciiisa)

Om du är orolig när du kommer in så be om att få något lugnande. Sist jag var inne (två veckor sedan) visst jag att något var fel så jag var jätterädd och grät och hade mig, jag fick så mycket nålen i handen att jag knappt kommer ihåg något alls av koloskopin Fast jag tycker inte det är så farligt att göra den, det jobbigaste är att dricka medlet innan.

• MaijaO

Jag måste säga att det är just det lugnande som gör mig mest orolig, men det är marginella skillnader i ångerstnivån.

• MaijaO

Jag ska också in nästa vecka till NÄL i Västra Götalandsregionen f.ö. Men jag har blivit lovad narkos om jag vill ha det.

• Anonym (rumpstump)

Har ni gjort det på olika sjukhus och vad skiljer dem åt i rutiner i så fall?

• Anonym

Jag har gjort koloskopi förra veckan och jag skulle aldrig klara av det utan så mycket lugnande så jag inte vet någonting. Det värsta för mig var att dricka de små flaskorna med tarmrens(blä) tänk att så lite kan vara så svårt att få ner. Själv undersökningne minns jag inte så mycket av typ bara att jag åkte till rummet och fick smärtlindring, syrgas och säga hej till doktorn och på några sekunder sov jag och vaknade när allt var klart. Så jag rekommenderar verligen att få lugnande och på den kliniken som jag gör det ger de lugnande till alla för patienten skull och för att det är lättare för läkaren.

• olpansfamilj

Usch ska också göra det på st göran...låter inte som en trevlig undersökning...
    varför gjorde ni undersökningen? anledning?

• Anonym

Jag gör det 1 gång per år pg av Ulcerös Colit

• Anonym (divertikel)

Jag gjorde det för 5 år sedan i Sthlm på KS. Den där vätskan var bland det vidrigaste jag druckit, men det värsta med det var eg att min sambo kom hem och satte sig med chokladpudding och vispgrädde bredvid mig och åt. Jag fick bara dricka vatten och det där laxerande och han sitter bredvid med värsta skålen.

Sen hade jag problem efteråt när jag var på väg hem, men det berodde på all luft som var inpumpad i tarmen. =/ Gjorde rejält ont, men jag hade inflammation i tarmen oxå.

• kjempejente

Jag har gjort två stycken och visst är det tufft att tömma tarmen men det var ännu värre efteråt. Jag spydde som en gris av Ketoganet jag fick.. Gången därpå bad jag om Petedin istället och det mådde jag bättre på men spydde dock.
    Man överlever det hela men det är inget jag vill göra många gånger!
    Lycka till!!

• Anonym

Jag fick två små flaskor, minns inte vad de hette. Smakade för jävligt men det var åtminstone inte så mycket man skulle tvinga i sig. Själva undersökningen var mindre illa än jag trodde, fick lugnande men inte så mycket så jag kände mig borta, utan blev bara lugn. En varm filt över mig dels för värmen, dels för att skyla mig. Sen satt det en sköterska och bara strök mig på armen hela tiden, det kändes jättelugnande, lite som att ha mamma med sig Låg på sidan först men fick rulla över på rygg efter ett tag. Det var obehagligt ibland när de inte fick kameran genom krökarna och fick trycka på utsidan men det gjorde aldrig oöverstigligt ont. Plus att det faktiskt var lite intressant att se tarmen inifrån. Efteråt mådde jag precis som vanligt, jag funderade till och med på det när jag gick därifrån, kände mig inte påverkad alls. Fast det var jag förmodligen, man får inte köra bil samma dag.

Svar på tråden Koloskopi ångerst, HJÄLP!