• Anonym

betalar h*n vite till mig?? Snälla snabbt svar

Alltså jag har inte fått träffa mitt barn. Och tingsrätten har beslutat att jag ska ha mitt barn varannan vecka. i alla fall så har X.et fått vite. men till VEM ska hon betala? vem får pengarna?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden betalar h*n vite till mig?? Snälla snabbt svar
  • Anonym

Staten får pengarna.
    Vite är ett tvångsmedel, som ett straff som fastställts innan "brottet" har begåtts.

• en glad
    Svar på #2
    Du ser inga pengar - de går till "det allmänna" (läs staten). Dessutom måste det till ett nytt beslut innan vitet faktiskt utdöms... det sker inte per automatik för att det som skulle förhindras skedde...
  • Anonym
    en glad skrev 2008-04-04 21:55:40 följande:
    Svar på #2Du ser inga pengar - de går till "det allmänna" (läs staten). Dessutom måste det till ett nytt beslut innan vitet faktiskt utdöms... det sker inte per automatik för att det som skulle förhindras skedde...

Åhh tack för svaren! Förståg inte riktigt vad du menade. Men alltså nu är det så att jag inte har fått träffa mitt barn på 4 månader, inte pratat osv. X:et har ensam vårdnad. Men när blir det polishämtning?

Och vem meddelar polisen att hämta barnet?

• en glad

"Men när blir det polishämtning?"
    - när det beslutats i domstol om polishämtning en viss dag, tid och plats! Ibland när man först konstaterat att vite inte hjälper....

"Och vem meddelar polisen att hämta barnet?"
    - Du, med domen i handen .... Sedan sker polishämtning ihop med soc, barnläkare, ofta barnpsykolog, låssmed... och, för det mesta, den förälder som "fått rätt" ..

• FH Mamma

Du får begära verkställning av dom i tingsrätten. Då kommer antagligen en medlare hem till dig och sen till den andra föräldern. Får du efter det träffa barnet blir det inget vite.

• Anonym

Jag tycker det är helt sjukt att driva det så långt att polisen ska hämta är det rätt mot barnet, helt tokigt.
    Lika tokigt är det förstås att du inte få träffa ditt barn.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-04-05 18:43:14 följande:
    Jag tycker det är helt sjukt att driva det så långt att polisen ska hämta är det rätt mot barnet, helt tokigt.Lika tokigt är det förstås att du inte få träffa ditt barn.
    Mrn vad ska man göra? Ingen accepterar att inte få träffa eller ens prata med sitt barn på 4 månader. Och det är inte första gången heller..
  • Anonym

Men det måste finnans andra alternativ. Jag bara menar att det verkar så drastiskt att det ska komma poliser och hämta barnet. Vad tänker barnet. Vilken ålder är barnet?

• Anonym (Cissi)
    Anonym skrev 2008-04-05 21:27:47 följande:
    Men det måste finnans andra alternativ. Jag bara menar att det verkar så drastiskt att det ska komma poliser och hämta barnet. Vad tänker barnet. Vilken ålder är barnet?
    Kan delvis hålla med dig, men TS har ju nu blivit totalt överkörd av x-et i fyra månader och då tycker jag att TS har rätt att ta nästa steg. och om det blir som FH mamma skriver så är det ju troligt att det inte behöver gå så långt. Under förutsättning att x-et följer det man kommer överens om med medlaren. Så bollen ligger hos x-et, inte hos TS. Tycker jag. 
Svar på tråden betalar h*n vite till mig?? Snälla snabbt svar