• Anonym (aknetrött)

Någon som gått igenom en Roaccutan-kur?

Jag har akne på kinder, nacke, bröst och rygg och är ärligt talat trött på att smörja med en massa krämer eller vara beroende av en behandling som jag måste fortsätta med hela livet för att aknen inte ska komma tillbaka. Vill att det ska läka ut en gång för alla! Så fort jag slutar kommer de tillbaka.

Har testat tetracyklin men det funkade inte. Diane fungerade men jag gick upp i vikt och fick så ont vid samlag att det kändes som rakblad i slidan (trots massa glidmedel). Så jag la av med Diane och då kom aknen tillbaka givetvis.

Jag har funderat lite på att be min läkare undersöka möjligheten till att få Roaccutan då jag läst att många blivit bra efter en-två kurer och att de idag inte lider av någon akne.

Det som jag funderar över är:
    Blir man även torr i slidans slemhinnor? Gör det ont vid samlag?
    Hur länge brukar en kur vara på?
    Någon som fått leverförändringar? Var de bestående eller gick det över?
    Några andra biverkningar?

Tja, sen får ni gärna skriva om era upplevelser av medicinen.

PS. Vill inte att tråden ska bli en debattråd om huruvida man ska äta kuren eller ej DS.

• Svar på tråden Någon som gått igenom en Roaccutan-kur?
  • Jambosana

jag har ätit en kur. tror inte på utvärtes krämer, testat allt inget funkade. Jag fick torrt hår och torra läppar, men det var allt. Är jätteglad att jag gjorde det för sedan dess (8 år sen) har min hy nästan alltid varit felfri. Jag får en röd prick vid mens och under grav och amning kom det lite tillbaka när det var hormonellt kaos i kroppen.

• Anonym (aknetrött)

Hur länge åt du kuren Jambosana?

• Jambosana

6 månader. Har man svår acne kan det behövas två kurer sa det till mig.

• Anonym (Emily)

Jag har precis avslutat en kur, tog sista tabletten idag, faktiskt. =) Har ätit i 6 mån.
    Jag har inte haft några allvarliga bivekningar under kurens gång. Det negativa jag märkt av är:

torra ögon + läppar
    muskelvärk (i början)
    huvudvärk (då och då)
    mindre energi (Berocca har hjälpt oerhört!)

Min läkare var väldigt noga med blodproven. De kan tyvärr variera lite mellan olika, tyvärr. Jag tog prover var femte-sjätte vecka och fick bara medecin utskrivet för att räcka fram till nästa besök, för att han ville vara säker på att inga värden blev förhöjda. Men de har varit helt bra under hela kuren!

• jossan090

jag har ätit roaccutan två gånger... huden blir verkligen jättefin efter behandlingen. Men man får ju vara beredd på biverkningarna. Jag fick alla dom vanliga, torr hud, torra slemhinner osv... Blödde ofta näsblod...mm

men dock... är mina finnar kvar... de försvann, men de kom oxå tillbaka båda gångerna. Men alla jag har varit i kontakt med har blivit hjälpta på en el två kurer. Så jag vet inte om jag är ett "udda" fall...

För tillfället använder jag duac (ny receptbelagd kräm) samt yasmine p-piller. Är väldigt fin i ansiktet! Om det beror på krämen eller om det är jag som vuxit ifrån min acne vet jag inte. Men jag tycker krämen är hejdundrande bra! :)

Fråga mig gärna! Det jag inte vet om acne-behandlingar är inte värt att veta!!! :)

• Anonym

Jag åt en kur för 6 år sen och dett har hållit sig bra för mig.

Jag blev väldigt torr på läpparna och i ögonen. Sen tappade jag en del hår. Men det var värt det!

• Anonym

Jag åt en kur på 8 månader, min läkare tog inga blodprover på mig vilket jag i efterhand förstått att man ska göra.

Jag fick torra läppar och huvudvärk, kände mig även lite nedstämd vad jag kommer ihåg, var 8 år sedan jag åt dom.

Jag var tvungen och äta p-piller samtidigt då medicinen ger svåra fosterskador.

• Anonym (Vill också)

Funderar också på Roaccutan. Äter just nu Diane för andra gången, uppehåll uner grav, och som ett brev på poste kommer aknen.

Har hört att vissa drabbades av depression för några år sen. År det en biverkan?

• Anonym

Jag har ätit Roaccutan i ½ år och blev jättefin i hyn. MEN!! jag vill ändå höja ett varningens finger för att ta Roaccutan - det är inte ett licenspreparat för inte. Det är egentligen inte godkänt av Läkemedelsverket mer än i undantagsfall. Alltså på licens. Det kan ge fruktansvärda biverkningar . För mig blev det så att det satte ne mitt immunförsvar till i princip noll och jag åkte på en influensa som varade 2 månader och jag fick den ena infektionen efter den andra och en trötthet som inte är av denna värld. Än idag har jag dåligt immunförsvar - 10 år efter avslutad kur. Snälla det ÄR inte värt det!! Man KAN bli hemskt sjuk av det!
    Det är ett cellgift som vid cancerbehandling.
    Jag skulle föreslå en alternativ behandling - försök hitta ett alternativ. Laserbehandling på skönhetsklinik har MÅNGA blivit hjälpta av.

ja, ja -bara ett råd. LYCKA TILL i kampen mot illbattingarna!

• Anonym (Emily)

Vad konstigt det där med immunförsvaret...

För mig har det varit precis tvärtom, nämligen. Jag har inte varit sjuk en endaste gång under de 6 månader som jag har ätit medecinen och det är väldigt ovanligt för att vara mig! Jag blir väldigt lätt förkyld och har allmänt taskigt immunförsvar. Det har varit en massa människor i min omgivning som har legat däckade i influensa, men jag har klarat mig.

• Anonym

Jag åt Roaccutan i ca 6 mån. Min hy blev betydligt bättre. Har dock fått tillbaka lite mer acne under senare år men inte alls så farligt(åt roaccutan för ca 10 år sedan).

Jag fick som de flesta väldigt torr hy, och flagnade mycket. Ja, jag fick torra slemhinnor och har idag vestibulit. Vet inte om det enbart beror på medicinen, men tror nog den kan ha varit en bidragande faktor.

Jag fick ont i kroppen, blev trött och slut och min sköldkörtel fungerade inte som den skulle. Jag fick hypotyreos som försvann när jag slutade med Roaccutan.

Vissa studier (i USA) visar ju på ett samband mellan Roaccutan och depression. Samma sak här, jag utvecklade depression men kan som sagt inte avgöra om det är medicinen eller något annat.

När man lider av svår acne så gör man nästan vad som helst för att bli av med den. Men jag tror det är bra att du tar reda på så mycket som möjligt om denna medicin, och väger för och nackdelar. Är du beredd att ta risken att få dessa biverkningar eller inte. Det kan bara du avgöra.

• Mamsis

Jag åt Roaccutan då det var helt nytt i Sverige så det var bara några få läkare som fick skriva ut det och jag var tvungen att gå på täta kontroller för att kolla så att inget hände. Jag har bara gott att säga om Roaccutan!

Ja, visserligen fick jag inte sola och jag brände mig i mittbenan trots att jag satt under parasoll, men vad tusan jag blev av med acnen!

• Mamsis

Oj hoppsan, jag ser att amn fortfarande måste gå på täta kontroller medblodprov, där ser man hur lite jag visste.. Åt det iofs för mååååånga år sen och jag har några finnar då och då, men det är när jag misskött mig, jag kan tex inte äta choklad med nötter i men det kan jag leva med.

• Anonym (ajaj)

jag har ätit roaccutan två gånger

jag undrar om någon annan som använt den medicinen även har ont vid sex`? Vestibulit?

jag har det iallafall...
    jag misstänker en koppling, men den är enbart baserad på mina egna erfarenheter

• Neko

Det kan ge självmordstankar i vissa fall, så var -mycket- uppmärksam på det ifall du tar det och be omgivningen vara det också. Folk har dött pga det...

• Anonym (Hej)

Jag har ätit roacuttan i snart 10 år,tii o från!
    Efter 2 år har finnarna kommit tillbaka blir så trött på det.
    Jag har inte mycket finnar,mest oren fet hy,sen kommer det lite på kinder o haka.
    När jag gjorde uppehåll under mina graviditeter o amning,så blev hyn värre än någonsin.
    Börjar tro att jag börjar bli imun mot Roaccutan.
    Mina värsta biverkningar har varit torra läppar o hårbotten,huvudvärk.
    men jag är så trött på min hy så då är det värt med en kur då o då...

• Anonym (aknetrött)

Jag är medveten om att det kan ge en depression hos vissa...
    Är det någon som hört att Roaccutan och benskörhet kan höra ihop? Fick nämligen för mig att jag hört att det kan dra ut kalk ur benen...nån som vet om det stämmer?

• Anonym

Såhär är det:
    Alla läkemedel som har effekter, har också bieffekter.
    Allvarliga bivekningar med Roaccutan är mycket ovanliga. Ovanliga, allvarliga biverkningar förekommer hos alla läkemedel.
    Tänk på det nästa gång du överväger ta en Alvedon, Ipren, el dyl.

Det riktigt viktiga är att se till att du inte blir gravid, då missbildningsrisken hos fostret är extremt hög om man äter Roaccutan, kommer ej ihåg exakt siffra men tror runt 40-50% allvarliga missbildningar.

Jag har ätit en omgång Roaccutan i 6 månader, fick torra läppar och slemhinnor, övergånde lätt muskelvärk. All acne och den oljefeta hyn försvann och det har hållt i sig sedan dess, 3 år sedan.

Ingen kan bestämma vad för piller någon annan ska stoppa i munnen men för egen del hade jag inte tvekat en sekund att ta en ny kur om det behövdes.

• Anonym (Anhörig)

Bror min har gått igenom en kur. Finnarna försvann, efteråt blev han deprimerad. Han har även panikångest och grova sömnproblem.

Han har utvecklat social fobi och är endast utanför hemmet när han ska träffa sin psykolog/doktor.

Innan Roaccutan var han helt normal.

Svar på tråden Någon som gått igenom en Roaccutan-kur?