Flytta till norge med barn?
Vi funderar på att flytta till Norge (ältat i sex år! NU har sambon ett bra jobberbjudande och vi måste börja tänka lite mer seriöst på detta). Jag har tillbringat många somrar på raken i Norge, så mycket vet man ju. Men just det här med myndighetssystemet..vissa saker känns oklara.
Föräldrapenning? Jag har en någorlunda "ok" föräldrapenning här i Sverige, hur blir det om vi flyttar? Jag vet att man kan få den från sverige, om man inte skriver in sig "fast" på en gång (sex månader?) men det fungerar inte för mina barn måste ju gå i skolan- skrivas in direkt.
Barnbidrag! Exakt _vilken_ summa är det? Svägerskan är lite svävande när hon berättar om det.. Flerbarnstillägg? Nåt mer tillägg (det där man har under tre år?). Jag har tre barn, 11, 6 och 0 (tre månader) gamla.
Dagis? Eller, man kunde få nån summa för att gå hemma? (Minns nåt med 3000-4000 per månad?).
Har barnen rätt till hemspråksundervisning?
Jag är arbetslös efter föräldraledigheten, (med en superlåg A-kassa. 4000/månad) vad händer då?
Jobbfronten! Är _nästan_ (examensarbetet saknas) färdig lärare men vill nog sadla om. Har jobbat som lärare, på dagis, i affär, pluggat pedagogik, språk (engelska, svenska, finska).. Finns det nån framtid för mig?
På sambon låter det som allt är guld och gröna skogar. HAR er ekonomi förbättrats SÅ avsevärt? Vi har inkomster på ca 35 000 i månaden, efter skatt nu. Lever helt ok, inga lån osv. Har ni mer kvar i plånboken när allt är betalt och ni har storhandlat mat? Märks det, KÄNNS det? (Svågern och svägerskan pratar om stoooooora pengar och tjofaderittan, ändå är de alltid panka känns det som..)