• Odessa

Flytta till norge med barn?

Vi funderar på att flytta till Norge (ältat i sex år! NU har sambon ett bra jobberbjudande och vi måste börja tänka lite mer seriöst på detta). Jag har tillbringat många somrar på raken i Norge, så mycket vet man ju. Men just det här med myndighetssystemet..vissa saker känns oklara.

Föräldrapenning? Jag har en någorlunda "ok" föräldrapenning här i Sverige, hur blir det om vi flyttar? Jag vet att man kan få den från sverige, om man inte skriver in sig "fast" på en gång (sex månader?) men det fungerar inte för mina barn måste ju gå i skolan- skrivas in direkt.

Barnbidrag! Exakt _vilken_ summa är det? Svägerskan är lite svävande när hon berättar om det.. Flerbarnstillägg? Nåt mer tillägg (det där man har under tre år?). Jag har tre barn, 11, 6 och 0 (tre månader) gamla.

Dagis? Eller, man kunde få nån summa för att gå hemma? (Minns nåt med 3000-4000 per månad?).

Har barnen rätt till hemspråksundervisning?

Jag är arbetslös efter föräldraledigheten, (med en superlåg A-kassa. 4000/månad) vad händer då?

Jobbfronten! Är _nästan_ (examensarbetet saknas) färdig lärare men vill nog sadla om. Har jobbat som lärare, på dagis, i affär, pluggat pedagogik, språk (engelska, svenska, finska).. Finns det nån framtid för mig?

På sambon låter det som allt är guld och gröna skogar. HAR er ekonomi förbättrats SÅ avsevärt? Vi har inkomster på ca 35 000 i månaden, efter skatt nu. Lever helt ok, inga lån osv. Har ni mer kvar i plånboken när allt är betalt och ni har storhandlat mat? Märks det, KÄNNS det? (Svågern och svägerskan pratar om stoooooora pengar och tjofaderittan, ändå är de alltid panka känns det som..)

• Svar på tråden Flytta till norge med barn?
  • Tusse73

Visst jag har kompisar som jobbar i Norge men bor i Sverige. Dom tjänar på det såklart. Min man är från Norge men vi bor i Sverige... iaf allt är ju dyrare där så det är klart att lönerna är högre. Men det kostar ju mer att leva där, tror det jämnar ut sig i slutändan.

När släkten kommer hit så tycker ju dom att vissa saker är mycket billigare här å så.

• anna777

Hej Hej
    Flyttade till Norge med 6 mån bebis förra året så kanske jag kan hjälpa lite.

Du har rätt att få föräldrapenning från sverige,även om du folkbokför dig här i Norge, samma som du fick när du bodde i sverige, fram tills du börjar jobba i norge eller tills din man tar ut permisjon(norsk föräldraledighet) i norge. Jag rekommenderar att du tar kontakt med försäkringskassan utland, vanliga försäkringskassan har inte alls koll på detta. Har en jättebra kontaktperson på föräkringskassan utland och om du vill kan du få hennes email. Hon har handlagt vårt fall och är nu väl insatt i reglerna (som inte allas är helt klara...)

Barnbidaget är 970NOK och nrä du flyttar hit skickar du in en ansökan om att få barnbidag till NAV (ska gå automatiskt, men det gör det inte) sedan kontaktar NAV försäkringskassan i Sverige och det gör upp så att det inte blir något glapp mellan månaderna, så att ni får barnbidag varje månad.

KOntatsøtte får man om man ær hemma med barn som ær mellan 1 år och 3 år om man inte har dagisplats, 3300 kr/mån.

Om din man vill vara hemma med barnen så kommer ni øver på det norska systemet vilket gør att ni kan vara hemma i ett år från och med när barnet föddes, detta är med 80% av din mans lön.

Fedrekvot- skiljs fårn den vanliga permisjonen men det har ni inte rätt till, vad de än säger på NAV, mamman måste nämligen ha arbetet i Norge innan födseln för att pappan ska få ut fedrekvot (knäppt system).

bra att tänka på är att NAV och svenska föräkringskassan har noll kommunikation och trorts att det är norge och sverige så är det helt olika system.

hemspråk-ingen aning, funderar på det själv

jobb- det är _brist_ på arbetskraft i norge, stooor brist, de pratar ofta om det på radion.

lön- Tjänar 15000 mer i månaden här än samma jobb i sverige så även om mat är såklart dyrare, hus likaså så blir det mer över. Problemet är väl att när man tjänar mer köper man större hus/bil och får i alla fall lika mycket över i månaden än om tjänade mindre....

Sol från Trondheim

• Fjälltjej73

Hej! Jag är svensk och bor i Norge sen tio år snart. Bara maila om det är något du/ni undrar över! Men jag ser Anna 777 har svarat bra och utfyllande.

Ha en fin dag, klem fra strålende sol og masse snö i Norge.

• Liridone

Hejsan!
    Gud va kul och läsa om att man inte är ensam om att vilja flytta till norge.
    Jag vill bara kolla om någon vet hur man gör om man har två bran.
    Jag har två bran ett på 2år och ett på 3år.
    Jag är arbetsökande.
    Om jag flyttar till norge kommer jag ha tillgång til bidrag för mina barn? Dagis är det lång vänte tid? Hur mycket kostar det för två bran?

Det är min sambo som vill flytta dit han säger det är mycket beättre i norge. Han har jobba men han vill söka på nytt i norge bo sätta sig där.
    För min del spelar det inte så stor roll på grund av att jag inte har något jobb. men tänker på barnen hur ska jag göra med barnen? Boeande?
    Är det något jag borde va rädd för att ta det stora steget och flytta dit?

Hoppas någon har något svar?

• daimstrut

Hej!

Jag bor i Norge sedan 4 år tillbaka och kan ge lite info.

Angående dagisplats så är det bra att vara ute i god tid. Här ska man söka på nätet (för den kommun du har tänkt flytta till) innan fristen 1 februari om man önskar dagis från det att barnehageåret startar i mitten av augusti dvs ett halvår i förväg. Här i Stavangerregionen är det hopplöst att få plats för 1-3 åringar på annan tid på året än i augusti, men lite lättare för äldre barn. Men det kan säkert variera från kommun till kommun, så bäst är väl att kontakta den kommun man tänkt flytta till och höra hur svårt det brukar vara att få plats.

Dagis kostar ca 2500 kr per månad, 30% rabatt för andra barnet, 50% för tredje. Kan kanske variera lite mellan olika kommuner det också. Dyrare än hemma, men bättre kvalitet då det är mkt personaltätare, brukar gå 1 vuxen på 3 barn på småbarnsavdelningarna, lite färre på storbarnsavdelningarna. Dock får de flesta bara smörgås till lunch, the Norwegian way, men det blir ju folk av norrmän också så barnen överlever visst

Det är ganska lätt att få jobb, det är t.ex. enorm brist på förskollärare och assistenter på dagis, så du som är nästan utbildad lärare skulle säkert kunna få jobb som Pedagogisk leder i barnehage. De tjänar ca 27-30 000 i månaden före skatt. Du som är arbetslös skulle säkert kunna få jobb som assistent, vet inte vad deras lön ligger på.

Det är ganska svårt att få tag i vettiga boenden att hyra för rimlig peng som passar barnfamiljer, men det går såklart, men de allra flesta här köper sin bostad. Finns inga kommunala hyresrätter som i Sverige, utan man hyr då privat av den som äger lgh/huset.

Tempot i arbetslivet passar helt klart småbarnsfamiljer, efter fyra är det tomt på kontoren då dagis faktiskt stänger 16.30. Man har 37,5 h arbetsvecka och jobbar inte ihjäl sig på dagarna...Norrmänn helgar fritiden mer än arbetande svenskar!

Vi upplever att vi får mycket mer pengar över här, men då får man inte ha en stor villa eller två fina bilar för boende och bilar är dyrt. Restaurang/cafeer är också svindyrt, men kläder och elektronik är ungefär samma priser. Kött, mejeriprodukter och godis är dyrare, men annan mat är inte så mycket dyrare. Däremot suger utbudet, kan drömma om att få gå på en svensk ICA Maxi av och till. Men man står ut

Lykke til hvis dere drar vestover

Svar på tråden Flytta till norge med barn?