• Fru Gustavsson

Ull som mellanlager?

Sitter och försöker hitta ett bra set mellanlagerkläder till sonen att ha under t.ex regnstället nu på våren, och fleece verkar vara det mest använda.
    Har dock sett många tips på att även ull funkar fint som mellanlager, men ännu inte hittat något sådant set som kan kläs UTANPÅ innekläderna, utan bara sådant som ska ligga "närmast huden".
    FINNS det ens några ullkläder som är menade att funka precis som fleece, dvs rymliga och värmande, eller är det bara så att ull ALLTID är tänkt som lagret närmast huden?

Min nyföding ska börja dagis i mars, vart tog tiden vägen???
  • Svar på tråden Ull som mellanlager?
  • Grenna

Hmm - nu blev jag osäker för jag var mest inne på att man använder det närmast huden...?

Men titta in hos www.bergensull.se/ - där finns länk till fakta om ull, ullfrotté mm.

• nublu

Bergens Ull är ju proffs på just ull. Har de inte overaller med ull i mellanlagret?

• Fru Gustavsson

Hittade overall i ull, men det var en uteoverall och ingen mellanlagersoverall Jag är ute efter något ( i ull) som används på samma sätt som fleece, men får kanske erkänna mig besegrad. Tycker jag letat som en tok överallt utan resultat, så det får la bli fleece istället!
    Men tack för länktipset!

• bergens

Tror den inneroverallen blir som et mellanlager..Ull er jo det beste materialet,vanlig fleece blir lett svettigt!

• Gurkburken

Janus Regnbågsull är toppen som mellanlager. Det finns bla. overall, jacka och byxor.

www.uteungar.se/uploads/products/1043_röd_m.jpg
    www.uteungar.se/uploads/products/1044_blå_m.jpg
    www.minimundus.se/images/klader/j_overall_marin.jpg

Min lillkille (18 månader) har haft overallen som mellanlager i vinter och vi är jättenöjda.
    Till nästa vinter har jag tänkt köpa jacka/byxor.
    Plaggen är dock tunna och smidiga så de passar bra även vår och höst under tex. skalkläder eller regnställ.

• Fru Gustavsson
    Gurkburken skrev 2008-04-05 16:22:38 följande:
    Janus Regnbågsull är toppen som mellanlager. Det finns bla. overall, jacka och byxor.www.uteungar.se/uploads/products/1043_röd_m.j...www.uteungar.se/uploads/products/1044_blå_m.j...www.minimundus.se/images/klader/j_overall_mar...Min lillkille (18 månader) har haft overallen som mellanlager i vinter och vi är jättenöjda.Till nästa vinter har jag tänkt köpa jacka/byxor.Plaggen är dock tunna och smidiga så de passar bra även vår och höst under tex. skalkläder eller regnställ.
    Jaa, just janus regnbågsull har jag kikat lite på, men så svårt när man inte sett det IRL. Fick för mig att det var lika tunt och tight som merinotajtsen och tröjan (pippilotta), men om det funkar med janus regnbågsplagg att trä dem över jeans och tröja så kan det verkligen vara det jag söker!
    n1ettan skrev 2008-04-05 17:08:49 följande:
    Det finns ull att använda som mellanlager. Bla har ruskovilla overaller av ull www.magazindunord.com
    Ska kolla in länken nu Och sen glutta mer på regnbågsullen!*glad*
  • Suskiv
    Nona75 skrev 2008-04-05 19:45:18 följande:
    Jaa, just janus regnbågsull har jag kikat lite på, men så svårt när man inte sett det IRL. Fick för mig att det var lika tunt och tight som merinotajtsen och tröjan (pippilotta), men om det funkar med janus regnbågsplagg att trä dem över jeans och tröja så kan det verkligen vara det jag söker!
    Fast du ska inte ha dem över jeans och tröja utan mellanlager är alltså över långkalsonger och undertröja.
  • Fru Gustavsson
    Suskiv skrev 2008-04-05 20:22:28 följande:
    Fast du ska inte ha dem över jeans och tröja utan mellanlager är alltså över långkalsonger och undertröja.
    Jaha.. men tänker som nu under regnstället när det är varmare väder, då brukar man ju dra fleece över de vanliga kläderna för att ungarna inte ska bli kalla i rumpan, och jag tänkte att det kanske finns liknande ullplagg? Men då har jag fått innebörden av mellanlager om bakfoten
    Kanske får gå en kurs i klädnad.
  • nublu

Det finns ju faktiskt fleecefodrade regnställ så att man slipper klä på ungarna flera lager så de blir som små orörliga michelingubbar. Spar tid vid påklädningen också.

Om jag fattat rätt funkar Trolloverallen ungefär som fleecefodrade regnställ om man plockar bort det yttersta skalet?

• Fru Gustavsson

vill inte ha fleecefodrat regnställ eftersom det är smidigare med ofodrat så att man kan använda samma set både sommar och vinter. Har beställt ett fleeceset nu, verkar lättast så Blir merinoull som innersta lager till hösten och vintern istället.

Svar på tråden Ull som mellanlager?