• Erikagbg

Belönings system för 3 åring!!??

Är det nån som har ett bra belönings system för en tre åring?! hon tycker det är kul att veta att hon blir belönad om hon sköter sig, men jag kan inte rikigt komma på hur jag ska organisera det. Funderar på att ge henne klistermärken vid bra uppförandre, vid olika situationer på dagen. Men vad ska man ha som belöning?

Nån måste ju ha ett fungerande system!!! Snälla jag behöver verkligen tips!!

• Svar på tråden Belönings system för 3 åring!!??
  • Kajsa05

Oj, jag vill också ha precis samma tips, följer tråden med STOOORT intresse!!

• preta

Hur menar du med belöningssystem? När hon hon gör t.e.x. vad?
    Vår dotter får belöning genom uppmuntrande ord, kramar, och ibland glass då hon ätit bra eftersom hon äter så dåligt i vanliga fall...
    Hmm... vet inte hur du menar men är intresserad av att höra mer!

• MotherOfTwo

Min dotter är fem år och just nu har vi frukostgubbar hemma hos oss. Det är ett papper där man får rita en glad gubbe på. Och när man samlat ihop 14 gubbar då får man en biobiljett. En glad frukostgubbe får man varje dag man ätit frukost.

Vi har använt oss av belöningssystem vid flera tillfällen när vi kört fast i konflikter hemma och inte tar oss vidare. Nu senast så vägrar hon äta frukost utan vill ha välling och det är hon för stor för hon blir helt enkelt inte mätt utan havererar långt innan lunch. Hon är lång och spinkig och behöver mer energi än vad en flaska välling kan erbjuda.
    Belöningarna har varit allt från att bara var det där klistermärket. Till att vara en sak som hon önskar sig. Vi har aldrig gett saker man kan äta.

• Erikagbg

Givetvis så belönar jag henne redan nu när hon gör bra saker, men det känns i bland som att hon behöver tänka till lite och känna att bra uppförande blir belönat.
    Jag hade väl tänkt att man skulle göra nått slags schema över veckodagarna och dela in varje dag i olika situationer. Som frukost och påklädning, middagen och kvällen. Det är vid dom tiderna som det lättast uppstår konflikter. Men hur många ska man ha tro??
    Så tänkte jag att hon skulle få ett klistermärke när hon varit duktig. Men ska man ge belöningen på lördagen då kanske? och vad ska den vara? Godis känns inte så bra och bio är hon för liten för. Såg på tv att man kan bestämma tillsammans med hon känns lite för liten för det med. Eller så får man byta belöning vecka för vecka.
    men hur blir det då med klistermärkerna??? antalet måste ju räknas och vara värda nått?!?!?! En idé var att hon skulle få en krona för varje, så kan hon få köpa nått. men så vill jag inte at hon ska bli köp galen!?Det skulle kankse funka men skulle vilja komma på nått bättre!!
    Det är här jag kör fast, men vi kan kanske hjälpas åt att komma på nått!!!!!

• PicaGirl

Rita en trappa upp till ett slott. Klipp ut en prinsessa och låt henne klättra ett trappsteg för varje belöning. När prinsessan når slottet får din dotter något hon önskar sig, t ex en leksak.

Man kan också sätta klistermärke på ett papper. När raden är full får hon leksaken. (eller något annat som en tur till äventyrsbadet, lekhus el dyl)

/Picagirl

• PicaGirl

Hmm, efter lite tänk....

Du kan använda prinsessan och slottet.Om du tänker igenom hur många saker som ska funka utan konflikter så vet du hur många trappsteg du behöver för en dag. Målet är sedan att prinsessan ska vara i slottet när det är kväll. Då har en dag gått bra. Varje kväll prinsessan är i slottet sätter du en guldstjärna. När fredagen kommer kan ni tillsammans räkna stjärnor.

Här kommer kruxet. Du kan gå ut och köpa små/billiga leksaker och göra presenter av. Om hon når målet ni satt upp får hon ett paket att öppna på lördagmorgonen.

/Picagirl

• MotherOfTwo

När min dotter var så liten som tre år då räckte klistermärket som belöning.

Det är nu när hon är lite äldre som vi har bytt dom mot tex biobiljett.

• preta

Fast nu måste jag ändå undra lite smått... och det är ingen kritik utan mest en undran - varför måste man ge sitt barn belöning genom nån form av system med t.e.x. klistermärken, och att dela in veckodagar och göra nån form av schema och dela in varje dag i olika situationer...??? Nä, det är lite för mycket för mig alltså.
    När barnet gör nåt bra så får det positiv uppmuntran, och ibland kan man ge det där lilla extra - men att göra scheman och sätta upp "trappor" och stjärnor det är inte min grej. Låter lite som "Supernanny" tv-programmen eller nåt.
    Inte ger jag massa belöningar för att dottern klär på sig fast hon inte vill, det där är ju vardagssituationer liksom som man helt enkelt måste lära sig att göra fast man inte alltid vill, men däremot får hon glada miner och en extra kram när hon gjort det mot sin vilja...

• MotherOfTwo

preta:
    okej då vet vi vad du tycker

• bubbelmaja

Vi började med ett system för en dryg vecka sedan. Än funkar det kanon. Valde två konkreta saker som det ofta blir strul med, att följa med lugnt för att byta blöjan och att klä på sig för utgång. Skrev KLÄDER och BLÖJOR på ett fint papper och skrev 1-10, drog streck och så skrev vi traktor efter strecket.

Jag berättade att det på vinden stod en traktor med släp som är för stora pojkar, sådana som byter blöja och klär sig utan att sparkas och skrika för mycket. För varje gång det funkade fick han sätta ett klistermärke på nästa siffra så att säga och efter 10 tog vi ner traktorn. Det gick ganska fort att komma upp till 10. Små barn måste ha nära till belöningen, tror jag. Efter den belöningen satte vi upp ett likadant system med ny belöning.

Nu till helgen klippte vi till en tandborste i papper som vi satte på insidan av badrumsskåpet. För varje gång han gapar och låter oss borsta målar vi en guldstjärna. Efter 10 st stjärnor får han välja ny tandborste och tandkräm i affären. Funkade bra det med.

• Stora

Jag är varken för eller emot. Det fungerar det vet jag och olika familjer väljer olika system.
    En vikgtig aspekt i det hela är att en treåring måste kunna överblicka det hela. Ett klistermärke tex varje gång man gjort det man kommit överrens om och att 5 max 10 märken ger något - om man inte tycker att märket i sig räcker, Det jag menar ör att om man efter ett visst antal märken vill göra något mera så får det inte gå för lång tid. En treåring förstår inte att man om tre veckor får åka och bada. Utan man måste tänka på att det kanske måste "ge " något varje vecka- och vill man/ har man råd att ge en sak varje vecka, Mitt förslag är att ge belöning i form av sånt som inte kostar; Att få baka chokladbollar på lördagen eller en bra saga eller nåt sånt. En leksak varje vecka blir mkt leksaker. OCH man måste också tänka på att de kan bli besvikna om de inte lyckas uppnå målen, Hur agerar man då?

• Aunt Molly

Jag håller med preta! För mig är det liksom "default" att barnen uppför sig enligt normala regler och utan extra belöning! Om man t.ex. ska belöna att de klär på sig eller borstar tänderna signalerar man att det är en stor prestation att göra sådana helt normala saker! Och att belöna för att barnen äter skulle aldrig falla mig in; det är väl helt självklart att man ska äta annars "får man skylla sig själv och gå hungrig". Jag drar inte in glass eller efterrätt om barnet inte ätit maten; är det efterrätt en dag så är det det oavsett men givetvis inte förrän måltiden är slut.

Sjävlklart ska man uppmuntra sina barn när de gör bra saker, men ska det verkligen behövas till vardagsgrejor som att klä på sig mm? Jag berättar ofta för min 3-åring hur duktig han är och hur stolt jag är över honom och vilken glädje det är att vara med honom och jag upplever att det räcker. Självklart gör varje familj som de vill; men hur blir det i fortsättningen om man ska belöna varje helt normal vardagshandling med presenter?

En annan intressant fråga är också om man till varje pris ska undvika alla konflikter!? Ska man "köpa" barns lydnad med presenter? Själv tar jag hellre en fight ibland.

• bubbelmaja

Men inte var det väl det ts frågade efter? Utan tips om hur man faktiskt organiserar ett belöningssystem, då hon vill ha ett.

• MotherOfTwo

bubbelmaja:
    håller med dig men det finns så många som absolut måste säga sin åsikt till varje pris och säger att "detta är väl ett diskussionsforum". Bästa sättet är att inte motargumentera för då kommer tråden bara att ändra karaktär.

• preta
    MotherOfTwo skrev 2008-04-07 16:59:37 följande:
    bubbelmaja:håller med dig men det finns så många som absolut måste säga sin åsikt till varje pris och säger att "detta är väl ett diskussionsforum". Bästa sättet är att inte motargumentera för då kommer tråden bara att ändra karaktär.
    Som sagt - det var ingen kritik utan bara en undran. Ni får gärna ge era barn belöningar hur mycket ni vill på ert sätt! Jag var bara nyfiken på tankarna kring ett belöningssystem. Ta inte så illa vid er för hela fridens dagar!!!
    Men nu ska jag vara tyst i denna tråd så att ni slipper mer obehag.
    Over & out.
  • Impertiff

bubbelmaja skrev 2008-04-07 15:04:37 följande:

Men inte var det väl det ts frågade efter? Utan tips om hur man faktiskt organiserar ett belöningssystem, då hon vill ha ett.
    [/citat]

Visst är det så, men är inte det Aunt Molly skriver också ett sätt att belöna på, men på ett annat sätt?
    Aunt Molly skrev 2008-04-07 10:43:25 följande:
    [citat]Sjävlklart ska man uppmuntra sina barn när de gör bra saker, men ska det verkligen behövas till vardagsgrejor som att klä på sig mm? Jag berättar ofta för min 3-åring hur duktig han är och hur stolt jag är över honom och vilken glädje det är att vara med honom och jag upplever att det räcker.
    Jag brukar ta hjälp av dottern med att plocka ur besticken ur diskmaskinen. Det tycker hon inte alltid om och jag spelar MASSOR av teater, att jag inte kan, lägger gafflar på skedar osv. och hon står där då och talar tålmodigt om för mig var varje bestick ska vara och efteråt TACKAR jag henne hjärtligt, kramar om henne också, för jag skulle ju absolut inte klarat det utan henne. Det är min belöning i den situationen.
    Så man kan belöna på massor av olika sätt!
  • Impertiff

Det var väl själva sjutton... mitt inlägg av två citat blev INTE lyckat (se inlägg 16).
    Hoppas det går att utläsa att jag citerar bubbelmajas fråga i inlägg 13 och citerar även Aunt Mollys inlägg 12!

• Erikagbg

Tackar så mycket för alla tipps!! Jag tycker den där med slottet verkade jätte kul, synd bara att jag målar som en kratta haha!!!!
    Det vara många bra tankar och funderingar! Jag tror att ett belönings system verkar bra, givetvis överöser jag henne med beröm och vi tar konflikter när dom kommer! Men varför inte belöna riktigt mycket när hon varit duktig.
    Helt riktigt man behöver inte köpa en massa saker utan det kan vara saker man gör tillsammans eller vad som helst. Man ska kanske bestämma tillsammans med barnet.
    Som sagt tack för tippsen, vill gärna ha mer! Får väl sätta mig i helgen och pyssla i hop ett!!!

• Erikagbg

Läste förresten att barn i tre års åldern tycker att det är jätte kul med belönings system, att det är bra för båda barn och förälder!!

Svar på tråden Belönings system för 3 åring!!??