Hur länge sover barn i en spjälsäng?
Hur länge sover barn i en spjälsäng, på ett ungefär...???
Hur länge sover barn i en spjälsäng, på ett ungefär...???
Det beror både på barnet och på föräldrarna. Vår son trivs fint i sin säng och försöker inte klättra ur. Vi har bestämt att han får sova i den tills han fösöker klättra ur eller tills den blir för trång. Nu är han 1 år och 8 månader.
Mina barn har varit runt 2 år något mer när dom bytte sin säng.
Inte alls!
Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-04-04 22:46:50 följande:
Jag bytte till en junior säng till min dotter då hon va 18 månader när ja flyttade från min gamla lägenhet till min nya, för hennes lille bror ska ha spjälsängen.. Så de funkar hur bra som helst.. :)
mina killar har "flyttat" till växasäng vid 1 år... vi har en jättefin som har samma mått som en spjälis (om man vill) med stadiga kanter...
Vi bytte till juniorsäng på vår sons 2 - årsdag. Dagarna innan började han klättra ur spjälsängen så jag var livrädd att han skulle skada sig.
våra döttrar är 2 år och 2 mån och sover fortfarande i spjälsäng.
Medans deras kusiner(båda pojkar) fick juniorsäng redan innan 1 års ålder pga att de klättrade ur spjälsängarna.
Men rent praktiskt så får de ju iaf plats ganska länge, en spjälsäng är ju 120 cm lång.
Däremot så är det ju mer skadligt att klättra ur spjälsängen och ramla o slå sig än att ha en juniorsäng som man kan utan större problem hoppa ur.
Så det beror ju på hur klättringsbenägna barnen är.
Sen finns de ju som som sågar av några spälor på spjälsängen så att barnen kan ta sig ur på det sättet, o då fungerar dom ju också längre. Dock blir det ju ett problem om man tänkt sälja sängen eller behålla den till eventuella framtida barn.
Vi har smått börjat kolla runt lite på juniorsängar nu, men på töserna verkar det inte som att det är nån brådska.
Yngsta sonen har inte sovit så mycket alls i sin.
Dels sov han med oss länge i vår säng och sedan några månader tillbaka sover han i samma säng som sin storebror. Storebror är 4 och lillebror är 1 år.
Knytets: Vi har ärvt en sån säng med avsågade spjälor. Den har vr yngsta med hålet mot väggen... Fast vill man sälja den så blir det ju svårare.
Vår äldsta fick växasäng när han var nästan 17 månader. Det berodde på att vi ville byta i tid innan lillebror skulle komma när han var 21 månader. Ville inte att han skulle känna att lillebror snodde hans säng eller tog hans plats.
Nu är lillebror 15 månader och sover fortfarande i spjälsängen och där får han sova tills det inte funkar längre helt enkelt. Om han börjar klättra ur eller om han slutar trivas där i etc. Nån gång vid 2 år kanske han får växasäng. Antingen ärva brorsans eller om vi köper en helt ny.
Tack snälla ni för alla svar.