• Syltlöken

Egenmald köttfärs?

Jag har nyligen köpt en köttkvarn för att göra egen köttfärs. Vilken styckningsdel är bäst lämpad?

• Svar på tråden Egenmald köttfärs?
  • Lii1

man använder ju nästan allt när man gör köttfärs.för den ska ju vara lite fett i..sen beror de ju på va de är för kött om de är. När jag har hjälpt min mamma så har vi tagit dom mindre fina bitarna som vi ej gjorde grytbitar av eller stek av.lycka till

• PerG

Förutom att köttfärsen får högre kvalité då och den blir färskare (köttfärs är ju väldigt känsligt när det väl är malt)... är det inte dyrare att mala själv? Jag menar ex. högrev eller någon annan del kostar ju ändå 70-90:-/kg... köttfärs brukar ju kosta runt 60:-/kg..

• Yrslan

Beror på hur du vill ha färsen, mycket eller lite fett? Ju mindre fett desto torrare färs.

• Midsommarafton 77

Vi brukar använda köttkvarnen, då vi gör våran egen korv. Man får vara snabb och mala fort, för är ju känsligt. Man vill ju inte bli matförgiftad.

• Mimmicry

kvarnen bör stå i ett kylrum när man mal kött efter som det blir så mycket kontaktyta på färsen.

• PerG

Fast.. om kvarnen är riktigt ren och man maler och stoppar det direkt ner i stekpannan eller vart det nu ska är det väl knappast någon fara... De få bakterier som hinner växa till sig på några få minuter är ju ingen fara..

Mimmicry skrev 2008-04-05 14:15:55 följande:
    kvarnen bör stå i ett kylrum när man mal kött efter som det blir så mycket kontaktyta på färsen.
  • Mimmicry

PerG: Jo, men ska hon verkligen mala varje gång hon ska ha färs? Rakt ner i stekpannan? Det tror inte jag.

• PerG

Nä, men direkt ner i frysen då.. Det farliga är ju när färsen "exponeras" för länge innan den tillagas/fryses. Om kvarnen bara är ren så ska det inte vara någon fara.. lite jobbigt att installera ett kylrum bara för att mala köttfärs hemma.. ;)

Mimmicry skrev 2008-04-05 18:28:17 följande:
    PerG: Jo, men ska hon verkligen mala varje gång hon ska ha färs? Rakt ner i stekpannan? Det tror inte jag.
  • Syltlöken

Jo, i princip så kommer jag att mala färsen rakt ner i stekpannan med undantag för tiden som går åt för kryddning etc. Att mala tar bara ngr minuter och jag tycker det är värt den extra tiden.

PerG, jo visst blir det dyrare, men tanken är inte att spara pengar utan att få en god färs som smakar bra. Jag tycker ofta att köttfärsen man köper smakar unket och blir som gummi, spec när det gäller pannbiff, köttfärssås funkar ju bättre.

Jag vill gärna ha en fet färs som inte blir torr, förslag? Vad anser ni om malningsgraden fin eller grövre?

• Trojka

Högrev blir fin färs, välj bitar med lagom mängd fett i (efter smak och tycke). Malningsgrad är en smaksak, själv gillar jag mitt finmalt.

Svar på tråden Egenmald köttfärs?