• Janix

Sluta snusa!

Hej!!!

Jag vill sluta snusa! Finns det andra här som vill eller har gjort det som kan ge lite bra tips eller stöd? Tyvärr så kan jag inte "bara sluta", det har jag försökt, och jag klarar det inte

• Svar på tråden Sluta snusa!
  • Lottis Pottis

zyban heter de...tabletterna dämpar abstinensen rejält..dock kan man få en del biverkningar. jag fick lite svårt att sova och vart lite yr men en baggis gemfört att försöka sluta utan läkemedel vilket jag oxå hade försökt med såååå många gånger.

Leksing tills ja dör !
  • Janix

ja, lite yr blir jag ju ändå! Jag har hört talas om zyban, en kompis har slutat röka med det. Biverkningarna skrämmer mig lite! Visste inte heller att det även fungerar på snusare. Det kanske skulle vara värt att testa!

• musli

Jag har slutat snusa med hjälp av nikotinfritt snus. Onico pepparmint använder jag. Visst är det tufft när abstinensen sätter in men sätter man sig ner och djupandas eller tar ett glas citron-vatten så går det över snabbare än man tror.

*kram*

• Janix

Har just inhandlat en dosa onico , köpte den i torsdags, har också nicotinplåster hemma... Det är just abstinensen som är så svår! huvudvärk, stresspanik i kroppen! har svårt att hantera det. Om jag kunde isolera mig några dagar hade det fungerat fint, men det kan jag inte, känner att jag inte fungerar ihop med andra människor då det sätter igång!

• musli
    Janix skrev 2008-04-05 13:02:54 följande:
    Har just inhandlat en dosa onico , köpte den i torsdags, har också nicotinplåster hemma... Det är just abstinensen som är så svår! huvudvärk, stresspanik i kroppen! har svårt att hantera det. Om jag kunde isolera mig några dagar hade det fungerat fint, men det kan jag inte, känner att jag inte fungerar ihop med andra människor då det sätter igång!
    Se till att dricka mycket vatten, gärna med citron eller gurka i!!! Dämpar abstinensen något! Kontrollera din andning när du får abstinens, sätt dig ner och andas in djupt genom näsan och ut genom munnen långsamt. Stressa inte för då blir det värre.

Införskaffa vanliga Extra tuggummin eller V6, fungerar jättebra att tugga på när inget annat hjälper mot abstinensen. Något annat som också hjälpte när jag slutade röka för 7 år sen (håller precis på och ska sluta röka igen efter en korkad idé om att jag minsann kunde fest-röka, det kunde jag inte ) var vanliga klubbor!!! Stoppa en klubba i munnen så är den sysselsatt ett bra tag.

Det du inte ska göra är att köpa typ lös-godis eller chips, sånt som inte varar en längre tid i munnen, för då finns risken att gå upp mer än nödvändigt i vikt. Och kom ihåg att borsta tänderna, gärna upp till 3 gånger om dagen, det tar också bort känslan av att man vill stoppa smutsig snus i munnen.

Kämpa på, det ÄR värt det!
  • Janix
    musli skrev 2008-04-05 13:07:31 följande:
    Se till att dricka mycket vatten, gärna med citron eller gurka i!!! Dämpar abstinensen något! Kontrollera din andning när du får abstinens, sätt dig ner och andas in djupt genom näsan och ut genom munnen långsamt. Stressa inte för då blir det värre.Införskaffa vanliga Extra tuggummin eller V6, fungerar jättebra att tugga på när inget annat hjälper mot abstinensen. Något annat som också hjälpte när jag slutade röka för 7 år sen (håller precis på och ska sluta röka igen efter en korkad idé om att jag minsann kunde fest-röka, det kunde jag inte ) var vanliga klubbor!!! Stoppa en klubba i munnen så är den sysselsatt ett bra tag.Det du inte ska göra är att köpa typ lös-godis eller chips, sånt som inte varar en längre tid i munnen, för då finns risken att gå upp mer än nödvändigt i vikt. Och kom ihåg att borsta tänderna, gärna upp till 3 gånger om dagen, det tar också bort känslan av att man vill stoppa smutsig snus i munnen.Kämpa på, det ÄR värt det!
    Tack för tipsen! När jag har "slutat" innan har jag haft halstabletter, typ läkerol, till hands minns jag nu! Kruxet är att jag har ett barn på 2½ (det var under graviditet och ammning jag höll upp förra gången, men då tänkte jag hela tiden : SEN får jag fortsätta!!) och jobbar med intellektuellt funktionshindrade ungdommar, så jag kan inte ha ngt godisliknande i munnen, varken hemma eller på jobbet! Kanske skulle ha en morot till hands jämt...
  • Janix

Ja, kanske på jobbet... fast det känns inte ok att "läska"...

• musli
    Janix skrev 2008-04-05 13:31:54 följande:
    Ja, kanske på jobbet... fast det känns inte ok att "läska"...
    Tror inte att det är något problem. Se till att gå undan när du stoppar in tuggummit eventuellt så tror jag ingen märker något. Huvudsaken är ju att du blir fri nikotin-demonen!
  • Janix
    musli skrev 2008-04-05 13:54:26 följande:
    Tror inte att det är något problem. Se till att gå undan när du stoppar in tuggummit eventuellt så tror jag ingen märker något. Huvudsaken är ju att du blir fri nikotin-demonen!
    jag får försöka smyga in det! Jag tänkte iaf försöka med plåster+ Onico, om det inte fungerar får det väl bli Zyban... MEN, jag måste börja då jag inte har så mycket kontakt med människor Kanske om barnet skulle vara borta en helg...
Svar på tråden Sluta snusa!