• Mary Lo

Fransk bulldog!

Jag har länge velat skaffa mig en fransk bulldog och har börjat kontakta lite olika kennlar runt om i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av just den här rasen? Vad jag vet så kan det finnas ganska jobbiga medicinska problem med i bilden, men det beror kanske på varifrån hunden kommer också?

Mucósus orificium.
  • Svar på tråden Fransk bulldog!
  • Pikaur

Vet att de kan ha problem med andningen iom att nosen är så "intryckt", men det är även allt jag vet om dem Verkar mysiga om väldigt vaktiga

• Mary Lo
    Pikaur skrev 2008-04-05 13:59:14 följande:
    Vet att de kan ha problem med andningen iom att nosen är så "intryckt", men det är även allt jag vet om dem Verkar mysiga om väldigt vaktiga
    Ja precis och jag har hört att de kan ha problem med syreupptagningsförmågan. Att de gärna vill springa runt men inte kan rent fysiskt. Verkar ju jättejobbigt!
    Men jag är så kär i dem! De ser ut som små grisar med fladdermusöron, kan det bli bättre?
    Mucósus orificium.
  • ebben

nä,andningen är väl ofta inga problem!! bara att det LÅTER så ,de snarkar ju typ hela tiden,vakna eller då de sover! springa gillar de......
    däremot har de ofta klåda på tassar o noshudveck,o allergier..
    Jag har en.

• Mary Lo
    ebben skrev 2008-04-05 14:02:53 följande:
    nä,andningen är väl ofta inga problem!! bara att det LÅTER så ,de snarkar ju typ hela tiden,vakna eller då de sover! springa gillar de......däremot har de ofta klåda på tassar o noshudveck,o allergier..Jag har en.
    Vad gör man åt klådan? Jag har i nuläget en 11-årig blandrashund (flat, gloden och kungspudel) och jag är så van vid en hund som det aldrig är något problem med så jag blev lite fundersam, då hela nätet är fullt med varningar för just fransk bulldog.
    Mucósus orificium.
  • Mary Lo
    nä,andningen är väl ofta inga problem!! bara att det LÅTER så ,de snarkar ju typ hela tiden,vakna eller då de sover! springa gillar de......däremot har de ofta klåda på tassar o noshudveck,o allergier..Jag har en.
    Jäklar vad söt din hund är!
    Mucósus orificium.
  • maddie3
    Mina föräldrar har haft en fransk bulldog och den led av små sår och klåda på tassar, fick oxå problem med noshudvecken. Men annars en helt underbar ras...jättemysiga. Älskar denna ras. Men några andningsproblem har vi inte varit med om. Utan det låter nog mer som om de hade svårt att andas. Snarkar gör de iallafall, men det tyckte jag bara var mysigt.
  • ebben

den bilden är hon ung...nu är hon 5 år!
    Nja,man kan bada fötterna,eller där de kliar.Eller ha salvor...Göra allergitest att se vad de inte tål så man kan ta bort sånt....bada i såpvatten räcker för vissa......

Då denna hund dör,ska jag antingen ha bostonterrier,eller japanese chin.tips.Söta plattnosingar med.

• Mary Lo
    maddie3 skrev 2008-04-05 14:08:37 följande:
    Mina föräldrar har haft en fransk bulldog och den led av små sår och klåda på tassar, fick oxå problem med noshudvecken. Men annars en helt underbar ras...jättemysiga. Älskar denna ras. Men några andningsproblem har vi inte varit med om. Utan det låter nog mer som om de hade svårt att andas. Snarkar gör de iallafall, men det tyckte jag bara var mysigt.
    Att de snarkar är bara en bonus tycker jag! Åhhh nu vill jag mer än någonsin skaffa mig en sådan underbar hund!
    Mucósus orificium.
  • Pikaur

Har läst nånstans och hört kusinen berätta om sin att de kan "kvarka", som t ex chihuahor gör ibland. Gör de det?? "Andningsproblem" var kanske fel ord

• Mary Lo
    Pikaur skrev 2008-04-05 14:11:20 följande:
    Har läst nånstans och hört kusinen berätta om sin att de kan "kvarka", som t ex chihuahor gör ibland. Gör de det?? "Andningsproblem" var kanske fel ord
    Kvarka?? Lär mig mer och mer här ju...
    Mucósus orificium.
  • maddie3
    Mary Lo skrev 2008-04-05 14:09:41 följande:
    gör det, de är såååå mysiga. Du kommer inte ångra dig Skrattande
  • ebben

Tja,kvarka/hosta till,kan de väl göra ibland..Men det gör väl typ alla raser då o då.

• Mary Lo

Lovely! Det blir ju fantastiskt! Ligger i separation från min sambo (sen 10 år tillbaka) och tänkte slå till på den hund som JAG alltid har velat ha!

Mucósus orificium.
  • ebben

japp.Kolla bara att den har friska fina föräldrar o att de helt inte fötts m kejsarsnitt.
    helt härliga hundar!
    Min vill aldrig ut på promenad! en riktig soffpotatis som jag ,passar mig bra.
    men vissa kör agillity o sånt.
    De gillar att bara vara med digo familjen.Alltså behöver inte massa aktivitet.

• Mary Lo
    ebben skrev 2008-04-05 14:19:25 följande:
    japp.Kolla bara att den har friska fina föräldrar o att de helt inte fötts m kejsarsnitt.helt härliga hundar!Min vill aldrig ut på promenad! en riktig soffpotatis som jag ,passar mig bra.men vissa kör agillity o sånt.De gillar att bara vara med digo familjen.Alltså behöver inte massa aktivitet.
    Haha... ser framför mig hur jag helt byter personlighet och börjar köra med agillity.....
    Mucósus orificium.
  • Pikaur
    ebben skrev 2008-04-05 14:15:44 följande:
    Tja,kvarka/hosta till,kan de väl göra ibland..Men det gör väl typ alla raser då o då.
    Mjah, det är att de får kramp i svalget. Håller ju i ett tag och kan vara jobbigt för hunden/kan svimma pga syrebrist om man inte hjälper dem. Jag vet att chihuahuor kan ha ganska mycket sådant och min får det om han blir överexalterad. Men har franska bullar det?
  • ebben

hur hjälper man en hund då?? konstgjord andning?

Nä,vet ej att de har just det?...

• Pikaur
    ebben skrev 2008-04-05 16:13:52 följande:
    hur hjälper man en hund då?? konstgjord andning?Nä,vet ej att de har just det?...
    Hahahaha, näää, det är bara att sticka in ett finger i mungipan så att de slickar sig runt munnen. Då slappnar svalget av på något konstigt sätt och det försvinner igen
Svar på tråden Fransk bulldog!