• Dino78

Hur mycket köttfärs tror ni går åt?

Dotter fyller år på måndag och imorgon har vi folk här för att fira. Jag tänkte ha en liten tacobuffé eftersom vi har det mitt på dagen och det kommer folk från 15-20 mil så dom ska slippa stanna och äta lunch på vägen.
    hur som helst så är jag lite kluven hur mycket som går åt!
    Vi kommer bli 18-20 personer varav 3 barn (2 år och så min tjej på 3 år, dom äter alltså alla tre!). Sen är det ett par pensionärer som äter som myggor. Men sen massa karlar som äter som hästar! Har 2 kg köttfärs hemma men har köpt tacokrydda så jag kan göra 2,5 kg men då msåte jag ju köpa ett paket köttfärs till.
    Vad tror ni? Räcker 2 kg? Ska jag köpa mer?
    jag har massa tillbehör och det blir fika efteråt.

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Hur mycket köttfärs tror ni går åt?
  • Tyler Durden

med utfyllnad färsen så blir det mer, ex morötter, lök, champinjoner, bönor mm

• T T

Vi brukar ha 800 till 4 personer varav en är tonåring

• Lost in universe

Tycker det låter lite..men hur mkt vet jag dock inte exakt.

• Dino78
    T T skrev 2008-04-05 18:22:52 följande:
    Vi brukar ha 800 till 4 personer varav en är tonåring
    men då måste ni äta som hästar verkligen! När vi gör bara vi tre har jag 400 g och då blir det allid kvar så jag kan göra 1 stor pizza.
    Tyler Durden skrev 2008-04-05 18:22:49 följande:
    med utfyllnad färsen så blir det mer, ex morötter, lök, champinjoner, bönor mm
    Sånt har jag ju på sidan av så folk kan ta till i sina bröd.
    DIF i själ och hjärta
  • Zabka

Jag tycker att 2 kg för så många personer låter för lite.

• Dino78
    Zabka skrev 2008-04-05 18:24:31 följande:
    Jag tycker att 2 kg för så många personer låter för lite.
    Jo, det tycker jag med eftersom jag frågar Men hur mycket tror ni går åt? Tänkte att man kan räkna att det går åt 2 i snitt per person (har sagt att det blir LÄTTARE lunch) och när vi äter på 4-500 g så blir det till 8 tacos och en stor pizza sen dagen därpå. Då tänkte jag att 2 kg borde räcka men nu blir jag så nojjig
    DIF i själ och hjärta
  • Miss Love

Jag tycker också att det låter väldigt lite

• T T
    Dino78 skrev 2008-04-05 18:24:04 följande:
    Sånt har jag ju på sidan av så folk kan ta till i sina bröd.
    Jag brukar äta en taco sen äter dom andra upp resten

Tror 3-3,5 kg räcker eller nått
  • zekke

När vi gör köttfärsås brukar vi räkna 100g färs per person. I så fall skulle 2kg räcka men i tacos e de ju bara färs och krydda och då kanske man äter mer. Du kanske ska göra 2,5kg o frysa in om det blir över. Aldrig skoj om man göra för lite mat.

• Dino78
    T T skrev 2008-04-05 18:30:04 följande:
    Jag brukar äta en taco sen äter dom andra upp restenTror 3-3,5 kg räcker eller nått
    Då glider jag ner och köper mer. Skulle det bli över är det ju bara göra mazza tacopizzor av det. Går ju även att frysa in om jag inte orkar göra pizzor direkt. man vill ju inte stå där som ett fån med för lite mat
    DIF i själ och hjärta
Svar på tråden Hur mycket köttfärs tror ni går åt?