• Rostis

propp i benet eller "bara" åderbråck......

har fått under tidigare graviditeter rejält med bråck på ena benet, men då det är ett arv från min mors sida är det väl bara att acceptera. Sen jag blev grvid (gravid i vecka 21)så har åderbråcken kliat en hel del, får väl nya :(.

Idag började det bränna och värka något förskräckligt i vänstra benet, utsidan just där knät tar slut (har rejäla spindelnät där från förut) och jag har försökt lindra det med högläge och "tryckbandage" vilket inte hjälper. det tar så ont att jag haltar när jag går. nu såg jag när jag gick i duschen att det är ett ca ½ cm brett rött streck under huden ca 7 cm långt just där det gör ont (tar ännu mera illa om man rör vid det) och undrar nu om det "bara" är ett nytt bråck (har aldrig haft ont av dem förut) eller kan det vara något värre som en propp????

• Svar på tråden propp i benet eller "bara" åderbråck......
  • Sapho

Låter inget roligt det där..ring till sjukupplysningen de kan säker ge råd.

• annmi

Min Dotter fick en Propp sittande i Knävecket nu sist hon var gravid & detta var tydligen ganska vanligt,sa de.

Hon fick iallefall rådet att köpa Stödstrumpa & hålla benet högt,men...Ring du & fråga sjukvårdsupplysningen tycker jag!

• Rostis
    Dame72 skrev 2008-04-05 23:08:35 följande:
    Låter som en tromboflebit. sv.wikipedia.org/wiki/Tromboflebiteller googla lite och se om det kan stämma. Ring sjukvårdsupplysningen för mer råd.
    där var mycket som stämde in, men eftersom benet inte är svullet annat än vid det röda märket, så kan man säkert vänta och se tills i morgon......
  • Rostis

jag skall ringa till fysion och beställa tid i måndag, för utprovning av stödstrumpor, hoppas man inte behöver vänta så länge.....

• Rostis

ingen här som haft propp???

• Dame72

Det finns salva på apoteket, heter den Heruodid tro? Den lindrar och kan få inflammationen att klinga av fortare. Har du inte söndagsöppet apotek i närheten kanske du kan få lite imorgon från nån akutmott el jourmottagning. Kan ju lindra och kännas skönt.
    Stödstrumpor är guld!!!

• Lebocarma

jo jag hade propp i båda mina ben fast högt upp jag hade ju redan så mycket vatten så jag va svullen tacka vare det.Men jag kunde inte röra vid mina ben inte nån anna heller det gjorde jätte ont och det kliade så himla mycket spände i dom..Jag tycker du ska ringa till närmaste vårdecentral så dom får kolla om det är propp du har låter nästan så

• Rostis

det har ´lugnat ner sig i dag så det var nog bara ett nytt bråck, men f*n vad de gjorde ont.... den röda randen har blivit blå och det är bara ömt när man rör det.....

Tack för alla goda råd!!!

Svar på tråden propp i benet eller "bara" åderbråck......