• mickii

Min 3 månaders dotter "tuggar tuggummi"

har en dotter på snart 3 månader som har tuggat i luften dom senaste dagarna,ja det ser ut som hon tuggar tuggummi. syns verkligen mycket när hon gör så,med hela munnen. några sekunder sedan går det över

Nån som varit med om nåt liknande eller vet vad det kan vara?
    tror inte det är tänderna för få suger hon på fingrarna...

• Svar på tråden Min 3 månaders dotter "tuggar tuggummi"
  • Alvi

Min första tanke är att det är nån slags kramp... typ petit mal ............. Men jag har ingen aning alls......

Heidi på fjället, utgången mjölk, hur uttalar man Toffifee? Allt du undrar, har Effellarna svar på!
  • bubbli

petit mal är ju små ep-anfall...låter som en lite väl "extrem" diagnos att sätta på en så liten pytte som du dessutom aldrig träffat..

TS,är du orolig över det så prata med en barnläkare och inte med oss här på FL...det kan vara nåt liknande det Sisu säger men eftersom att vi aldrig har träffat barnet i fråga kan vi inte veta heller...

• Alvi
    bubbli och TS: Nej, givetvis kan ingen här sätta diagnos, men så skriver jag ju även "Jag har ingen aning alls"... men att det var min första tanke.

TS: Ring sjukvårdsupplysningen på stört om du är orolig, de kanske vet nån som inte jag vet. Och så hör du med sjukvården på måndag.
    Heidi på fjället, utgången mjölk, hur uttalar man Toffifee? Allt du undrar, har Effellarna svar på!
  • buffen

båda mina har gjort detta, eller rättare sagt gjort och gör just nu. ingen fara altså! vet inte varför men det är väl något dom upptäcker att dom kan göra bara...

• mickii

jaha!! uuuh jag fick en sten i hjärtat kändes det som..fan va rädd jag blev..
    men tack buffern! då var det som min mamma misstänkte " det är något dom får för sig bara"

ska endå höra med BVC när jag ska dit den 15.e

• Alvi
    mickii skrev 2008-04-05 23:41:42 följande:
    jaha!! uuuh jag fick en sten i hjärtat kändes det som..fan va rädd jag blev..men tack buffern! då var det som min mamma misstänkte " det är något dom får för sig bara"ska endå höra med BVC när jag ska dit den 15.e
    Förlåt......
  • Nibu

Min dotter gör oxå så...det gör dom när dom är hungriga eller lite spysugen hehe

• Lillkillen

Min lilla kille tuggar oså på men jag har inte alls tänkt på att det skulle vara ngt konstigt med det.....

• Gustafsmamma2005

Min dotter gör så när vi ska äta. Hon har själv inte börjat fått smakportioner men gör så så fort vi ska äta.
    Säkerligen för att visa att hon är sugen på mat.

• UppIDeBlå

min gör de med sen hon va liten inget ja tänkt på som ska va som e nåt kostigt el farligt

• Lotlas

Min son gör så när han får uppstötningar. Det är liksom att han försöker svälja ner det som vill upp (om ni förstår hur jag menar). Då ser det ut som att han tuggar.

• inoka

Jag har haft 2 liknande barn som tuggat i luften..för det mesta har de varit hungriga. Det tyder inte på ngn sjukdom.
    Om man är orolig över ngt så är det bättre än att ringa sjukvuppl än ställa en fråga här som alltid ska överdrivas och man nästan blir hypokondriks.
    Det är inget fel på din bebis!! :)

• mickii

sisu: nej då det är lugnt

och tack för svaren allihop!

• Lady Gaga

Om jag inte missminner mig så höll Felicia oxå på så där runt den åldern. Du behöver nog inte oroa dig TS.

~äta här eller äta påse?~
  • Pippiputti

I deras utvecklingssprång de har vid 3 månaders ålder så står det bl.a dessa nya färdigheter:
    -stoppar allting i munnen
    -upptäcker att hon kan tjuta och gurgla och byter mellan olika toner
    -blåser salivbubblor

Så att det ser ut som hon tuggar tuggummi kanske ingår i hennes nya färdigheter med munnen.

• LIZA75

Min son gör också så. Ofta när vi är några stycken som sitter och pratar. Tänkte att han kanske försöker härmas...

• Flickan och kråkan

Min lill-groda håller också på massor med munnen. Kör in händerna, suger på allt, vevar runt med tungan, suger på tungan, suger på underläppen, smackar, tuggar i luften etc. Han är snart 3½ månader och har hållt på så här ett tag.

• Papayia

Här är en till som tuggar hubbabubba utan att bjuda Det är nog rätt vanligt.

• Cocco

min gör också så fast ofta i sömnen, nej jag tror inte han är hunrig men kanske lite snuttig

• blommanigbg

Det gjorde min son med. De tränar upp sin förmåga att använda munnen och tungan. Försöker forma ljud mm..

Svar på tråden Min 3 månaders dotter "tuggar tuggummi"