Bada ett marsvin?
Kan man bada eller duscha ett marsvin ?
Hur och med vad isåfall?
Kan man bada eller duscha ett marsvin ?
Hur och med vad isåfall?
Ja det kan man. Vi brukar bada vårat marsvin i handfatet, det går jättebra.
jag bada mitt i badkaret
Var försiktig med att inte får in vatten i öronen!
Tänk på att marsvin lätt blir förskylda så torka ordentligt och inte i dragit rum!
Och jag som fick lära mig att man ALDRIG skulle bada ett marsvin. Jag minns inte varför men så var det och jag vet marsvin som har dött efter att ha badat.
Hade ett marsvin när jag var liten och han älskade att bada!! Se bara till att få den ordentligt torr innan han kommer i drag...
De få gånger som mitt marsvin (finns inte längre dock :( dog förra veckan...) behövde badas så badade jag honom i diskhon När jag köpte honom (måååånga år sen dock) fick jag höra av uppfödaren att man skulle använda grönsåpa... men jag använde även kattschampo ibland och det var inga problem... Bara man sköljer ur det noggrant med ljummet vatten-Och som det skrivits ovan.. De är väldigt känsliga för kyla och drag, så se till att torka ordentligt och att han/hon inte får vatten i öronen osv.
Lycka till
Vårat marsvin gillar att bada. Har en liten balja som jag badar honom i. Använder barnängens mildaste schampo.
Vi badade våra marsvin i en diskbalja, och använde barnängens hårschampo. Vi hade ljumet vatten så det inte va för kallt eller för varmt sedan torkade vi dom med handduk tills dom va torra
När jag var liten hade vi ett marsvin som ääälskade att bada. Tappade upp några centimeter vatten i badkaret och lät honom leka med badankan Kommer inte ihåg om vi brukade använda något schampoo, tror inte det.
Ojoj vad många svar
Verkar som att det går att bada dem fast att de är väldigt känsliga med andra ord.
då väntar jag tills det blir lite varmare ute, då vi har det ganska dragigt inne.
Eeehh, Marsvin är inte känsligare än andra djur för vatten, dvs inget vatten i öronen men kommer det så torka bara ur så gott det går med en handuk. Se till att det är ordentligt torrt innan du sätter ner dem i buren, är de långhåriga så föna gärna på låg värme.
Mina brukar få gosa ordentligt i flera uppsättningar handdukar innan fönen sätts på.
Använder barnängens schampo eller milt hundshampo.
Klart de ska få ett välbehövt bad några gånger om året, de blir smutsiga precis som alla andra.
mitt marsvin, var med överallt när hon fanns... Även på stranden och passade man inte på henne hela tiden så tog hon helt sonika en liten simtur... De simmar jättefort!!!
Har oxå lärt mig att de inte skall bada. Men de verkar ju gå fint de. Jag badar bara mina kaniner ibland.
Mitt marsvin älskade att bada och ville helst ha vatten så hon kunde få simma lite
Vi hade handuksmys efteråt och ofta brukade jag ha henne i knät invirad i en handduk och titta på tv och torka henne undertiden.
Jag märkte faktiskt tydligt på henne att hon blev piggare efter ett bad.
Jag hade ett marsvin för flera år sedan, innan han gick bort. Han blev för övrigt nästan 9 år, och var en riktig cooling!
Hur som helst, han gillade att bada. Brukade tappa upp vatten i badkaret och låta honom plaska runt. Testade att låta honom simma också, vilket han verkade gilla. Det såg dessutom superroligt ut
Schamponerade honom med något gnagarschampoo som jag köpte i en djuraffär. Badade honom mest för att han fällde massa hår, och så blev han ju mkt fräschare av ett bad.
Mitt marsvin blev också 9 år och hon älskade att bada tillsammans med mig ;) Vi hade skitskoj tillsammans i badkaret! *plaska på*