• Martina 76

När kan man dra tillbaka förhuden?

När ska man kunna dra tillbaka förhuden på pojkar för att göra rent?

• Svar på tråden När kan man dra tillbaka förhuden?
  • Mamma igen 07

Undrar också? Hänger på här och ser vad det kommer för svar!

Pierre 2002 & Saga 2007!
  • Tygtiiger

I sexårsåldern.
    Dra INTE tillbaka förhuden med kraft! Om den är lite trång så kan den fastna bakom ollonet som ett gummiband och det gör ONT - dessutom måste man ofta till sjukhus för att kunna föra tillbaka den igen.

Dra tillbaka den försiktigt så mycket det går och tvätta försiktigt. Om barnet har besvär av att förhuden blåses upp som en ballong varje gång han kissar eller han får röd och irriterad snopp hela tiden (balanit) så kan man ta kontakt med sjukvården för att få hjälp med att förstora förhuden. Det kan man göra med kortisonkräm, som gör förhuden mjukare och löser upp de sammanväxningarna som finns normalt mellan ollon och förhud, eller genom en operation där man gör förhuden större.

• Max mamma

Hej,vi har gjort så här.
    När min Max ( nu 8 år) var runt 7 år så bad jag honom att SJÄLV dra förhuden liiiite bakåt när han duscha/bada-men inte så att det gjorde ont.Nu har han gjort det i drygt 1 år, å nu kan han dra hela förhuden bakåt utan att det gör ont eller tar emot.
    Jag har hört att man ska börja med detta på pojkarna när dom kan göra det själva-för man ska inte göra det ÅT dom.
    Nu har han somsagt fixat det där själv å är jätteduktig att tvätta sej även där under duschning/badning.

Så mitt tips är att vänta tills dom kommer upp i skolåldern innan man börjar prata om det.
    Camilla

• No way

Min son är en riktig snoppillare.. särskilt när han sitter och kollar på film, då ska det pillas hela tiden.. För någon vecka sen när vi skulle ta av blöjan och byta tog han sj tag i snoppen och drog tillbaka förhuden helt.. Han är bara 2,5 år så jag blev helt förskräckt och tänkte att nu har han pillat sönder den Tänkte att det måste gjort ont ju men det sa han att det inte gjode det.. Men med allt pillande som han håller på med har han völ töjt ut den

*Kärlek*
  • Kidz

Min älsta son har balanit, det är för trång förhud.
    När han var mindre fick vi åka upp med honom ofta till sjukhuset för han hade var för att det inte blev rent ordentligt.

Då fick vi tipset att ta en medecinspruta man får på apoteket och fylla med ljumvatten och spruta under förhuden istället för att försöka dra bak för att tvätta. Detta gjorde vi och det fungerade bra så vi gör även det på vår 2 åring som inte har balanit.

• shia755

Tänkte precis fråga att eftersom man inte ska dra bak den förrän om flera år, kan det inte finnas risk att det blir infektion där inne nångång?

• Gudde05

De flesta små killar fixar det själv genom att pilla och greja lite genom åren. Men man kontrollerar i 7-årsåldern om förhuden går att dra tillbaka. Forcera aldrig, det kan skada mycket och då kan det bli infektion. Skulle det vara så att det är trångt kan man få hjälp hos urologen som i lokalbedövning skrapar loss förhuden. Sedan får man smörja med stark kortison några veckor. Men som sagt rör inte där nu. Det fixar sig ska du se. Lycka till. // Barnsjuksköterskan

Svar på tråden När kan man dra tillbaka förhuden?