• Snorkis

En fråga om VAB och läkarintyg...

Jag tog ut VAB mån-tis-ons och tors förra veckan för sonen var sjuk i förkylning och feber..

Fredag var han hos farmor (hon tog ej VAB) medan vi jobbade.

Idag vaknade han med feber igen... *suck* Och vi måste vara hemma imorgon igen..

Men då undrar jag om det räknas som en sammanhänhade VAB-period och behöver vi då läkarintyg?

Eller räknas det som ny period eftersom ingen tog VAB i fredags?

Någon som vet?

• Svar på tråden En fråga om VAB och läkarintyg...
  • Lottis Pottis

De måste väll räknas som en ny period enl mig eftersom du jobbat emellan.

Leksing tills ja dör !
  • Andreas tjej

Njae, jag tror inte det.

Vet när jag själv var sjuk en gång och så hann jag vara tillbaka på jobbet en eller två dagar och sen fick jag kräksjukan. då var det så nära mellan mina sjukperioder att jag slapp den andra karensdagen.
    det räknades som en sammanhängande period.

• Snorkis

Andreas tjej skrev 2008-04-06 08:38:26 följande:

Njae, jag tror inte det.Vet när jag själv var sjuk en gång och så hann jag vara tillbaka på jobbet en eller två dagar och sen fick jag kräksjukan. då var det så nära mellan mina sjukperioder att jag slapp den andra karensdagen.det räknades som en sammanhängande period.
    Så har jag på mitt jobb också.. därför undrar jag om FK har samma regler..?
  • Andreas tjej
    Snorkis skrev 2008-04-06 08:40:17 följande:
    Andreas tjej skrev 2008-04-06 08:38:26 följande:Så har jag på mitt jobb också.. därför undrar jag om FK har samma regler..?
    Sorry, jag vet inte...
  • Carisma95

Så här står det på http://www.forsakringskassan.se/fakta/tfp/?page=/privatpers/foralder/barnet_sjukt/index.php

Mer om tillfällig föräldrapenning
    Efter sju dagar måste du ha intyg

Om barnet är sjukt eller smittat längre tid än sju dagar måste du kunna visa ett intyg från en läkare eller sjuksköterska från och med den åttonde dagen som barnet är sjukt. Som första dag räknas den första dagen som du eller den andre föräldern tar ut tillfällig föräldrapenning. Även de dagar du inte tar ut någon tillfällig föräldrapenning, till exempel lördagar och söndagar, räknas in i de sju dagarna.

A stumble may prevent a fall....
  • Snorkis
    Carisma95 skrev 2008-04-06 08:55:37 följande:
    Så här står det på www.forsakringskassan.se/fakta/tfp/ om tillfällig föräldrapenningEfter sju dagar måste du ha intyg
    Om barnet är sjukt eller smittat längre tid än sju dagar måste du kunna visa ett intyg från en läkare eller sjuksköterska från och med den åttonde dagen som barnet är sjukt. Som första dag räknas den första dagen som du eller den andre föräldern tar ut tillfällig föräldrapenning. Även de dagar du inte tar ut någon tillfällig föräldrapenning, till exempel lördagar och söndagar, räknas in i de sju dagarna.
    Ja, det där hittade jag också.. tack

Då är det alltså en ny period imorgon? Jag är sååå osäker när det gäller FK och deras regler

Så ni måste vara övertydlig mot mig
  • Annamaja

Det borde vara en ny period då fredagen gick bort. men de bästa är nog att ringa till FK och prata med dem

• Carisma95
    Snorkis skrev 2008-04-06 08:57:51 följande:
    Ja, det där hittade jag också.. tack Då är det alltså en ny period imorgon? Jag är sååå osäker när det gäller FK och deras regler Så ni måste vara övertydlig mot mig
    Jag tolkar det som att det INTE är ny period ?
    Alltså oavsett om man tagit ut TFP eller inte så kräver FK intyg från 8:e dagen.
  • Snorkis
    Carisma95 skrev 2008-04-06 08:58:47 följande:
    Jag tolkar det som att det INTE är ny period ?Alltså oavsett om man tagit ut TFP eller inte så kräver FK intyg från 8:e dagen.
    Ja, men jag tog INTE ut FP på fredagen!?
  • Carisma95
    Snorkis skrev 2008-04-06 08:59:18 följande:
    Ja, men jag tog INTE ut FP på fredagen!?
    Men i texten står ju att perioden börjar räknas när första föräldern tar ut TFP (dvs. för er del förra måndagen. Sen räknas även dagar ni inte tar TFP med i perioder (t.ex. lördag och söndag). (Och fredag i ert fall).
    Från 8:e dagen (imorgon) behövs då ett intyg..?
Svar på tråden En fråga om VAB och läkarintyg...