• oxytocin

Knopparna på orkidén torkar och faller av

På långfredagen köpte jag en fem-stänglad orkidé (Phalaenopsis) som hade några utslagna blommor och MASSVIS med små knoppar. Nu har väldigt många av dem torkat och fallit av, till min fasa. Vad har jag gjort för fel? Jag tycker inte att jag har vattnat den för lite, men det kanske jag har? Just nu står den och suger i sig vatten i diskhon och jag har sprayat blommor och blad med vatten. Hoppas den går att rädda.

• Svar på tråden Knopparna på orkidén torkar och faller av
  • Snowgirl

Jag fyller ytterkrukan med vatten och låter det stå och dra i en timma, och det gör jag var tionde dag.....funkar för mig . Lycka till med dina blommor (släng dem inte! De tar sig igen, kan visserligen ta tid, men ge inte upp .)

• 5barnsmamman

Att knoppar ramlar av när man köpt en orkide är för att de bytt läge.
    Får annan sol, värme osv.
    Jag har 17 orkider och detta händer ibland.
    Men den är inte död för det,  när den blommat ut brukar jag ställa den bakom en gardin och ett tu tre så blommar den igen.
    Torkar stängeln ner helt så klipp bort den, torkar den till hälften så klipp av vid närmaste friska öga. Då kommer det en ny förgrening där. Så ge inte upp.
    Angående vattning, jag sänker ner mina i diskhon 1 och 15 i varje månad.
    Lycka till

Stolt mor till fyra
  • kodoktorn

Jag övervattnade en av mina orkidéer för nåt år sen, fyllde på vatten i krukan och glömde den där. Den mådde dåligt i någon månad men strax efter jul började den blomma igen med två stänglar och håller precis på att vissna nu i april. Så även om du halvt dödar den så brukar de överleva bara de får torka upp ordentligt och sen får vatten varannan vecka.

• Carisma95
    oxytocin skrev 2008-04-06 10:20:25 följande:
     Jag tycker inte att jag har vattnat den för lite, men det kanske jag har?
    Som sagt, ofta beror på det ändrat läge.
    Men sen ska jag erkänna att jag aldrig vattnar nyköpta orkideer på ett bra tag. Mina får nog vatten kanske drygt 1 mån efter inköpet..
    A stumble may prevent a fall....
  • VIXIE

Det brukar bero på för torr inomhusluft.Spraya lite vatten på dem eller sätt några koppar med vatten över elementet så det avdunstar.
    Har du trädgård kan du med fördel hänga ut dem i ett träd under sommaren det brukar främja knoppsättningen.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • greeneyes

åååh, verkar ju vara en massa orkidé-experter här! måste då fråga er om lite allmäna sköttips! så fram med alla nu o hjälp oss nybörjare

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • oxytocin

millis är jag: Tack för tipsen!

VIXIE: Vi har inga element (luftvärme) men kanske är det lite för torrt ändå. Brukar spraya orkidéerna då och då, men behöver kanske göra det lite oftare.

Förresten, visst vill de ha ljust, fast inte direkt solljus? Har tre av mina orkidéer i sydväst och där verkar de trivas. Den fjärde, den nya som knopparna faller av på, står på köksbordet nån meter ifrån fönstren som ligger i sydost.

• Carisma95
    oxytocin skrev 2008-04-06 10:57:59 följande:
    Förresten, visst vill de ha ljust, fast inte direkt solljus? Har tre av mina orkidéer i sydväst och där verkar de trivas. Den fjärde, den nya som knopparna faller av på, står på köksbordet nån meter ifrån fönstren som ligger i sydost.
    Det stämmer. Alla mina orkidéer står i östfönster. (Morgonsol) och verkar trivas utmärkt, då de blommar om.  
    A stumble may prevent a fall....
  • 5barnsmamman
    oxytocin skrev 2008-04-06 10:57:59 följande:
    millis är jag: Tack för tipsen!VIXIE: Vi har inga element (luftvärme) men kanske är det lite för torrt ändå. Brukar spraya orkidéerna då och då, men behöver kanske göra det lite oftare. Förresten, visst vill de ha ljust, fast inte direkt solljus? Har tre av mina orkidéer i sydväst och där verkar de trivas. Den fjärde, den nya som knopparna faller av på, står på köksbordet nån meter ifrån fönstren som ligger i sydost.
    De brukar inte trivas för långt in i rummet. Jag har fått en att dö under alla år jag haft dem och den stod på matsalsbordet. Testa att flytta den till ett ljusare läge.
    Lycka till
    Stolt mor till fyra
  • Trynträ

Låt den inte stå alltför soligt och hett. Vattna inte med vanlig blomnäring. De ska ha speciell orkidénäring som inte är så stark. Jag brukar spola igenom krukan under kranen en gång i veckan. Den ska inte stå för länge i vatten.

• oxytocin

Vad är lagom att vattna? Nedsänkta i vatten 30 min varannan vecka? Eller varje? Visst ska man helst ha avkalkat vatten? Hur ofta ger ni orkidénäring?

Svar på tråden Knopparna på orkidén torkar och faller av