• MildaMaränger

Vindskydd av tyg istället för staket, går det?

Har en liten idé som jag skulle behöva ha hjälp med. Jag har en liten gräsplätt till trädgård och den ligger ut mot gatan. Det är planterat buskar mot gatan men det kommer tyvärr att ta ett tag innan de är täta, så nu funderar jag på annat insynsskydd. Då vi helst inte vill bygga plank så tänkte jag att man kanske kunde fästa pelare/pinnar i backen och sätta små krokar på. Sen så syr jag tyg med öljetter i som man kan hänga upp på pinnarna då man vill ha insynsskyddet. Inte supertåligt för stark vind men tanken är ju att ha det när man sitter ute och sen att man kan ta in det när kvällen kommer.

Vad tror ni? Eller är det bara i mitt huvud det fungerar?

• Svar på tråden Vindskydd av tyg istället för staket, går det?
  • Miffomorsan

Det blir ju supertåligt om du använder dig av t ex kapellväv. Det klarar ju alla väder.

• 68an

Tänkte precis säga samma sak men är osäker om det heter markisväv eller kapellväv. tror det var markisväv som ett par bekanta har iaf och det är riktigt bra.

• leende guldbruna

har samma problem fast vi har tomt på 1100 kvm så det skulle se jättekonstigt ut med tyg runt!! men annat tips ? Ts verkar ju va på hittig ,jag kommer inte på nåt. huset ligger mitt på gården och har lekhus å förråds länga, men annars ser man överallt ifrån:

men ang din ide på en liten plätt låter det jättebra!! antar att du tänker att man kan ta bort vid behov , tyget alltså.iom krokarna. annars spalje? med nån växt?

• 68an

Bygger du en tillräckligt stark konstruktion av trä, armeringsjärn eller nåt annat bra så det pallar och står kvar så kommer det säkert funka bra.
    Kan tyvärr inte ge dig några bra tips där då jag inte är någon byggherre

Fråga om tips på tex K-rauta. Sen kan du ju kolla på www.viivilla.se/experthjalpen.aspx eller kanske ställa en fråga om du inte hittar några tips.

• Peztis

Du kan ju slå ned några stolphållare (finns färdiga på t ex Coop byggmarknad, Lantmännens och andra ställen där de säljer staket och liknande), sy rännor i markisväv och trä på stavar/stolpar som sätts ned i hållarna.

Enkelt att sätta upp och enkelt att ta bort.

Men jag tror att det kan bli lite svårare om det är högt. Hur högt hade du tänkt dig?

Svar på tråden Vindskydd av tyg istället för staket, går det?